راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تنظیم‌گری‌‌ که درباره‌اش صحبت می‌کنیم، متولی ندارد

پنل «رکن چهارم یا کتک‌خور از همه‌طرف» در دومین روز از اینوتکس ۲۰۲۴ و در بخش فروم حکمرانی برگزار شد. امیر عباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباط؛ علی مزینانی، مدیرعامل روزنامه هفت صبح و رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار مهمان این پنل بودند.

امیرعباس تقی‌پور در این پنل عنوان کرد: «باید بپذیریم رسانه در چه فضایی فعالیت می‌کند. ما در کشوری کار رسانه‌ای می‌کنیم که فضای آن را همه می‌شناسیم. در این شرایط خیلی‌ نمی‌توان کار عجیب‌وغریبی در حوزه رسانه انجام داد.»

امیر عباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباط

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: «تنظیم‌گری که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم، متولی ندارد.»

او ادامه داد: «ما باید رسانه‌ها را در این فضا بررسی کنیم، اما نباید دست از کار کشید. ما وظیفه داریم به اندازه یک نقطه هم که شده تأثیر گذار باشیم.»


درباره تقدس کار خبرنگار صحبت می‌شود، اما درباره نیازهای حداقلی او نه


رضا قربانی در پنل «رکن چهارم یا کتک‌خور از همه‌طرف» درباره امنیت شغلی خبرنگاران صحبت کرد و در این باره گفت: «همه درباره کار روزنامه‌نگاری و تقدس آن صحبت می‌کنند، اما درباره اینکه خبرنگار هم انسانی است که باید نیازهای حداقلی خود را برطرف کند، حرفی زده نمی‌شود.»

رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار

او ادامه داد: «براساس آمار وزارت ارشاد حدود ۲۵ هزار خبرنگار داریم، اما در واقعیت ما این تعداد خبرنگار فعال را جایی نمی‌بینیم و رسانه هایشان را مشخص نیست در کجاست.»

او استمرار را یکی از ویژگی‌های کار خبرنگاری عنوان کرد و گفت: «در حوزه خبرنگاری شاهد بلبشویی هستیم که در سایر حوزه‌ها وجود ندارد.»


رسانه، سخت‌ترین بیزینس در ایران است


علی مزینانی، مدیرمسئول روزنامه هفت صبح، در فروم حکمرانی نمایشگاه اینوتکس و در پنل «رسانه قدرتمند و نقش آن در تنظیم‌گری» از تجربه خود در این رسانه حرف زد. او‌ عنوان کرد: «اقتصاد رسانه سخت‌ترین بیزنیس در ایران است. ما دوبرابر دیگر کسب‌وکارها درگیر مشکلاتیم. برای مثال مسائل مربوط به رگولاتوری برای رسانه‌ها سخت‌تر و پیچیده‌تر از سایر کسب‌وکارها است. برای رسانه‌ها پس از چندین سال فعالیت همه‌چیز مشخص می‌شود؛ یعنی اگر رسانه‌ای بتواند ۱۰ سال پا بر جا و فعال بماند، تازه معلوم می‌شود آن رسانه جای خود را در میان حکمرانی باز کرده و اهمیت خود را اثبات کرده است.»

علی مزینانی، مدیرمسئول روزنامه هفت صبح

او در ادامه مطرح کرد: «هر رسانه‌ای به دو تا سه سال زمان نیاز دارد تا کسب تجربه است. اگر رسانه‌ای به رشد و تعداد مخاطب مشخص نرسد، مجوز آن لغو می‌شود. در این میان، تنها کسب‌وکاری که با این شرایط و با این وضعیت خود را تطبیق داده، رسانه است. مدیران رسانه به‌راحتی به نهادها و مقامات دسترسی دارند، اما ما با موج‌هایی منفی مواجه شده‌ایم. دوستان شاید اهمیت رسانه‌ها را نمی‌شناسند و از مزیت‌های آن استفاده نمی‌کنند، اما رگولاتور کاملاً آن را می‌شناسد و به‌طور کامل بر آن اشراف دارد.»


امنیت شغلی خبرنگاران


مزینانی درباره بحث امنیت در رسانه‌ها و ریسک‌پذیری خبرنگار، توضیح داد: «خبرنگار آن کسی است که در این فضا با انواع ریسک‌ها مواجه شده و آن را مدیریت کرده است. یکی از رکن‌های دموکراسی احزاب هستند. برخی افراد، روزنامه‌نگاران را همچون حزب می‌بینند که این موضوع شاید با اصول روزنامه‌نگاری در تضاد باشد، زیرا خبرنگار باید بی‌طرف باشد. ریسکی که روزنامه‌نگاران با آن مواجه شدند در ارتباط با روزنامه‌نگارهای دارای کنش سیاسی – اجتماعی بود که رگولاتور هم با آنها برخورد کرد.»

او در ادامه بیان کرد: «ترجیح من در هفت صبح این است که به حوزه روزنامه‌نگاری منصفانه‌تر و حرفه‌ای‌تر نگاه کنیم و روزنامه‌نگار را یک حزب نبینیم تا ریسک کمتر شود. تقریباً ۷۰درصد از خبرنگاران ما همان دوستان قدیمی هستند و با ما همکاری می‌کنند. ما توان تأمین امنیت مالی خبرنگاران را نداریم، اما اگر رگولاتور را خوب بشناسیم و قوانین را رعایت کنیم، امنیت شغلی خبرنگاران بیشتر می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.