راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی وام صرافی آبان‌تتر / همکاری لندتک‌ها و رمزارزها چه مزایا و چالش‌هایی دارد؟

مهسا نجاتی / روز گذشته، ۲۳ مهرماه «رویداد ارتباط اکوسیستم‌ها، پلی به آینده»، با محوریت موضوع لندتک و کریپتوکارنسی و به منظور معرفی ارائه وام روی رمزارزها توسط آبان‌تتر، با میزبانی این صرافی برگزار شد.

در این رویداد که جمعی از متخصصان و فعالان این حوزه حضور داشتند، ابتدا پنلی برگزار شد و سخنرانان آن مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ احمد وطنی، مدیرعامل ونسی؛‌ محمدمهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت؛ فرهاد فلاح، مدیرعامل آبان‌تتر و محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک نصر تهران بودند.

در ابتدای این پنل به موضوع همکاری بین لندتک و رمزارزها در کشور پرداخته شد. مینا حاجی در خصوص این پنل توضیح داد: «در این همکاری ما شاهد وثیقه‌گذاری رمزارز برای دریافت وام هستیم که در واقع یکی از جدیدترین اتفاقات اکوسیستم نوآوری کشور است. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، امروز بسیاری از افراد حتی برای خرید کالاهای اساسی زندگی خود هم نیاز به دریافت وام دارند؛ از این رو این موضوع، مسئله توسعه لندتک را در کشور بااهمیت کرده و همچنین همکاری‌ها در این زمینه می‌تواند به این توسعه کمک کند.»

محمدصادق آزادانی در این خصوص که با توجه به شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر این همکاری تا چه میزان می‌تواند به توسعه حوزه لندتک کشور کمک کند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، توضیح داد: «یکی از ارکان مهم در حوزه کسب‌وکار لندتک، موضوع وثیقه‌گذاری است. طبیعتاً هرچقدر این حوزه توسعه پیدا کند، ریسک‌های آن هم می‌تواند کاهش یابد و شاهد توسعه آن باشیم. در این راستا نیز می‌توان به موضوع نکول اشاره کرد. هرچقدر آمار نکول در شبکه لندتک کاهش یابد، هم می‌تواند به توسعه آن کمک کند و هم‌اینکه مردم می‌توانند بیشتر از این سرویس استفاده کنند.

در حال حاضر، بیش از ۶۰ درصد مردم رتبه اعتباری ندارند و این موضوع شاید در میان نسل‌های جدیدتر بیشتر باشد و از این رو نسل جدید به بحث رمزارزها علاقه بیشتری نشان دهد. اگر ما بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم که این قشر جامعه بتواند از سرویس لندتک استفاده کند، می‌توانیم این امکان را فراهم کنیم که افراد رتبه اعتباری پیدا کنند و به شمولیت مالی هم از این طریق کمک کنیم.

از این منظر، این ارتباط و همکاری می‌تواند بسیار موفق باشد. اخیراً در مورد این موضوع بیش از پیش صحبت می‌شود که نشان می‌دهد تقاضا هم می‌تواند برای آن بالا باشد.»


وثیقه رمزارزی می‌تواند نرخ نکول را کاهش دهد؟


مهدی شریعتمدار، با اشاره به اینکه بانک‌های ما با نرخ نکول بالایی مواجه هستند، گفت: «به نظر من دریافت وام با وثیقه رمزارزی به‌راحتی نمی‌تواند قانون‌گذاری شود. پیش از این موضوع، رمزارز باید به‌عنوان یک دارایی سرمایه‌ای شناخته شود، از این رو به این دلیل که قدم اول در این راستا انجام نشده، قدم دوم با پیچیدگی‌های زیادی همراه خواهد بود. بانک نمی‌تواند رمزارز را به‌عنوان وثیقه بپذیرد و پلتفرم‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، نکول را صفر می‌کنند، اما باید وثیقه دیگری برای صفر شدن نکول پیش بانک بگذارند. اگر تأمین مالی پلتفرم‌های رمزارزی از سوی بانک انجام شود، برداشتن و صفر کردن نکول برای بانک، تنها کاری است که انجام می‌دهد.»


چالش‌های استفاده از رمزارز به‌عنوان وثیقه


با توجه به اینکه رمزارز هنوز به‌عنوان یک دارایی شناخته نشده، احمد وطنی در مورد چالش‌های این راه برای قرار دادن رمزارز به‌عنوان یک وثیقه اظهار کرد: «هدف ونسی قرار دادن دارایی دیجیتال به‌عنوان وثیقه است. با توجه به در دسترس بودن توسط بخشی از جامعه‌ای که بیشتر با فناوری آشنا هستند و با پرداخت‌های آنلاین راحت‌تر می‌توانند کار کنند، این افراد به استفاده از رمزارز هم روی می‌آورند. اما با توجه به چالش‌هایی که وجود دارد، سعی کرده‌ایم با مکاتبات و فرآیندهایی که از قبل قانونی شده، الگوبرداری کنیم و این فرآیند قانون‌گذاری را انجام دهیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که خریدوفروش رمزارز هنوز به رسمیت شناخته نمی‌شود، چه برسد به اینکه قانونی به‌زودی مصوب شود که می‌توان از آنها به‌عنوان وثیقه استفاده کرد. هدف ونسی این است هر دارایی‌ای که افراد دارند، با وجود اینکه رتبه اعتباری ندارند، به روش‌هایی از لندتک‌ها بتوانند وام دریافت کنند. ونسی قصد دارد این فرآیند را تسهیل کند و با استفاده از دارایی‌های دیجیتال، آنها را برای کاربران ارزش‌گذاری کند تا افراد بتواند بدون نیاز به ضامن، آنها را وثیقه کرده و وام دریافت کنند.»

فرهاد فلاح در مورد چالش‌های کسب‌وکار خود در این زمینه گفت: «این اکوسیستم، یک اکوسیستم بدون قانون است و از آنجا که هیچ قانونی برای آن گذاشته نمی‌شود، بسیار سلیقه‌ای با آن برخورد می‌شود. این موضوع در مورد وام هم صادق است. اگر بخواهیم به این صورت وامی را ارائه کنیم، برای دریافت مجوز آن سختی‌هایی وجود دارد.

سؤال‌هایی هم در این خصوص وجود دارد که ما در حال ایجاد نقدینگی هستیم، در حالی که به این شکل نیست. در کسب‌وکارهای خصوصی، چیزی که محرک آنهاست، نیاز مشتری است. در همه کسب‌وکارهایی که با سرمایه‌گذاری سروکار دارند، ممکن است دارنده آن سهم قصد داشته باشد آن را به صورت بلندمدت نگهداری کند و در عین حال در زندگی روزمره خود به نقدینگی نیاز داشته باشد.

از آنجا که این افراد به این سهم‌ها و دارایی‌ها به شکل بلندمدت نگاه می‌کنند، اینکه ما بتوانیم نیاز این افراد را برطرف کنیم، برای ما اولویت اولیه است. متأسفانه از آنجا که نهادهای قانونی به صورت سلیقه‌ای رفتار می‌کنند، نیازهای افراد برای آنها اهمیتی ندارد. مقابله کردن با این کسب‌وکارها هیچ سودی ندارد و ما هنوز نمی‌دانیم که چرا نهادهای قانون‌گذار به جای اینکه در کنار این مشتری‌ها باشند، در مقابل آنها می‌ایستند.»


چالش‌های لندتک‌ها


محمدصادق آزادانی با اشاره به اینکه خود رمزارز در شبکه بانکی نمی‌تواند به‌عنوان وثیقه قرار داده شود و این موضوع در بازه زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت انجام نخواهد شد، ادامه داد: «کمکی که رمزارزها می‌توانند به لندتک‌ها بکنند این است که چون در این عمل ریسک وجود دارد، می‌تواند به مدیریت این ریسک کمک کند و نرخ نکول بهتر مدیریت شود. اگر به چشم عملیاتی به این موضوع نگاه کنیم، اتفاقی که می‌تواند بیفتد، همکاری‌ای است که بین نهادهای واسط وجود دارد.»


اعتماد کاربران؛ مهم‌ترین مسئله


مدیرعامل صرافی آبان‌تتر در مورد اعتمادسازی برای کاربران توضیح داد: «ما باید مدلی داشته باشیم که در عین حال که دارایی کاربرد نزد ما قرار دارد و به صورت ایمن نگهداری می‌شود و همچنین احتمال اینکه این دارایی لیکویید شود بسیار کم است، از سوی دیگر فرد می‌تواند ریال خود را دریافت کرده و از آن استفاده کند.

در حالی که در شرایط عادی بسیاری از افراد نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند، ما مبلغی را به آنها وام می‌دهیم که در عین حال که احتمال لیکویید شدن دارایی شما در بلندمدت را بسیار پایین نگه می‌دارد، شما از یک صرافی معتبر این خدمات را دریافت می‌کنید.

ما باید ریسک‌های مربوط به دارایی کاربران را به حداقل برسانیم و از طرفی هم اعتمادسازی برای آنها انجام دهیم. این اعتمادسازی یکی از چالش‌های اصلی ما محسوب می‌شود. از آنجا که کشور ما تحت تحریم است، اعتمادسازی در خصوص امن نگه داشتن دارایی کاربران کار مشکل محسوب می‌شود.

این امن نگه داشتن والت دارایی کاربران یک مشکل جهانی است و تنها مختص داخل کشور نیست. تنها راهی که می‌توان به صورت کامل برای کاربران اعتماد ایجاد کرد، وجود یک نهاد سوم و رگوله کردن این حوزه است.»


با وثیقه شدن رمزارزها، رگولاتوری زودتر انجام می‌شود؟


مهدی شریعتمدار در مورد احتمال رگوله شدن این حوزه پس از قرار گرفتن آنها به‌عنوان وثیقه گفت: «ما هنوز به‌درستی نمی‌دانیم که رویکرد قانون‌گذار این است که بخش خصوصی در حوزه مالی توسعه پیدا کند یا خیر. از این رو، تکلیف این سیاست نامشخص است و من فکر می‌کنم که این موضوع باعث قانون‌گذاری نخواهد شد.»


معرفی آبان‌وام؛ محصول جدید آبان‌تتر


در بخش دوم رویداد، میثم کارگر آزاد، مدیر واحد محصول در آبان‌تتر به ترسیم مسیر محصول در آبان‌تتر پرداخت و از چالش‌هایی گفت که تیم محصول آبان‌تتر در این مسیر با آنها مواجه بوده است.

کارگر آزاد در ادامه از لانچ آبان‌وام، محصول جدید آبان‌تتر خبر داد و گفت که این محصول در حال حاضر در اختیار کاربران آبان‌تتر قرار رفته است.

سپس علی دلبر، مدیر محصول وام در آبان‌تتر از مسیری گفت که تیم محصول برای ارائه آبان‌وام پشت سر گذاشته است.


آبان‌وام چیست؟


آبان‌وام خدمت جدیدی از آبان‌تتر، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایران است. با سرویس جدید آبان‌وامِ آبان‌تتر می‌توانید به‌ صورت فوری و بدون نیاز به ضامن، وام ریالی دریافت کنید. حداقل مبلغ وام مجاز در آبان‌وام پنج میلیون تومان و حداکثر مبلغ مجاز، ۴۰ میلیون تومان است و شما می‌توانید وام خود را ظرف ۳ ماه، ۶ ماه یا ۹ ماه بازپرداخت کنید.

مقدار وامی که هر کاربر می‌تواند بر اساس دارایی ارز دیجیتال خود در آبان‌تتر دریافت کند و سود بازپرداخت آن به صورت فوری و شفاف در وب‌سایت آبان تتر محاسبه می‌شود. 


مزایای دریافت وام از آبان‌تتر چیست؟


برخی از مزایای وام از صرافی آبان‌تتر به شرح زیر است:

  • دریافت وام بدون نیاز به ضامن، چک و سفته
  • دریافت وام حداکثر تا یک روز کاری پس از تکمیل فرایند
  • بدون نیاز به پیش‌پرداخت
  • انجام تمام مراحل دریافت وام به‌صورت غیرحضوری
  • واریز مبلغ وام در کمتر از یک روز کاری پس از تکمیل مراحل

چگونه از آبان‌تتر وام بگیریم؟


برای فعال‌سازی و ثبت درخواست وام، ابتدا باید فرایند تأیید مدارک خود را در سایت تکمیل کنید.

مشخصات فردی شما به‌صورت پیش‌فرض و با توجه به اطلاعات قبلی شما در سایت پر شده و نیازی به ثبت مجدد آنها نیست.

برای پر کردن اطلاعات محل سکونت، تنها کافی است کد پستی خود را وارد کنید و آدرس به صورت خودکار استعلام گرفته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.