راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیران همراه‌الکترونیک آوای پارسی مطرح شد / قصد ورود به اقیانوس قرمز را نداریم

نیلوفر نادری / شرکت همراه‌الکترونیک آوای پارسی در مهرماه ۱۴۰۰ با گردهمایی گروهی از اشخاصی که در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی سابقه طولانی از فعالیت داشتند، تأسیس شد. دغدغه اصلی این گروه که هدف اساسی شرکت را نیز تعیین می‌کرد، مشارکت در روند پرشتاب توسعه و گسترش کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک) کشور بود. چشم‌انداز این شرکت در آغاز تأسیس، کسب صلاحیت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک شرکت پرداخت‌یاری بود.

در آن زمان رگولاتور در مواجهه با خیل عظیم شرکت‌های مشتاق به فعالیت در زمینه فین‌تک خود را مکلف به سازمان‌دهی این شرکت‌ها می‌دید و اقداماتی در این زمینه آغاز کرد که در نهایت برخی اتفاق‌ها باعث شد شرکت آوای پارسی ناگزیر به تغییر سیاست‌های کاری و تعریف چشم‌انداز جدید شود. آوای پارسی تلاش کرده با ارائه سرویس‌های مدرن در حوزه بانکداری باز، توسعه راهکارهای پرداخت و ارائه سازوکار پلتفرمی، در بستر الزامات جدید سازمان امور مالیاتی جایگاه خود را در اکوسیستم پرداخت الکترونیکی کشور پیدا کند. در گفت‌وگویی که با هاشم مقسومی، مدیرعامل و مهدی بهاری، رئیس هیئت‌مدیره این شرکت داشتیم، از فعالیت‌ها و برنامه‌های آوای پارسی جویا شدیم.

طبق توضیحات مدیران این شرکت، در یک دسته‌بندی کلی محصولات آوای پارسی را می‌توان به سه دسته «راهکارهای پرداخت»، «محصولات بانکداری باز» و «پلتفرم مالیاتی» تقسیم‌بندی کرد. طبق گفته‌هایشان، آنها در آوای پارسی به دنبال اختراع مجدد چرخ نخواهند رفت و قصد ورود به اقیانوس قرمز را هم ندارند، بلکه قصد دارند با به‌کارگیری تجربیات خود در پروژه‌ها و محصولات پیشین و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید، ارزش متفاوتی را به مشتریان ارائه دهند و با اضافه‌کردن ویژگی‌های خاص در این اقیانوس قرمز شنا نکنند. در ادامه گزارشی از گفت‌وگوی «عصر تراکنش» را با هاشم مقسومی و مهدی بهاری می‌خوانید.


لزوم تغییر پارادایم با نگاه به مفهوم Economies Of Scope


شرکت همراه‌الکترونیک آوای پارسی با تکیه بر دانش و تجربه ۱۵ساله بنیان‌گذارانش از آغاز فعالیت خود و در پی گسترش تغییرات سمت تقاضا، همواره به دنبال تنوع‌بخشی محصولات-خدمات در صنعت بانکی و پرداخت کشور بوده است. هاشم مقسومی، مدیرعامل این شرکت درباره چرایی شکل‌گیری این شرکت می‌گوید: «سابقه حضورمان در این صنعت و شناختی که از کاستی‌ها و نیازها به دست آوردیم و همچنین عدم چابکی سازمان‌ها و شرکت‌های فعال این حوزه، بنیاد رویکرد آوای پارسی را ایجاد کرد.

هاشم مقسومی، مدیرعامل آوای پارسی

در آوای پارسی به دنبال آن هستیم که با تمرکز بر مزیت رقابتی خود که حرکت بر لبه فناوری، چابکی و پذیرای شکست بودن است، ارزش‌افزوده‌ای قابل توجه در اختیار مشتریان قرار دهیم. ما به دنبال اختراع مجدد چرخ نخواهیم رفت و قصد ورود به اقیانوس قرمز را هم نداریم، بلکه معتقدیم این بازار مملو از فرصت‌های دیده‌نشده است که می‌توان با رویکرد به مفهوم «صرفه به محدوده» و همچنین ایجاد هم‌افزایی میان فعالان حوزه فین‌تک، این فرصت‌ها را به محصولات جدیدی بدل کرد که علاوه بر افزایش بهره‌وری، رضایت‌مندی مصرف‌کننده را نیز تأمین کند.»


از ارائه خدمات پرداخت تا مالیات


طبق توضیحات مدیران این شرکت، در یک دسته‌بندی کلی محصولات این شرکت را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ اولین دسته‌بندی راهکارهای پرداخت است که شامل سوئیچ پذیرندگی کارت منطبق با استانداردهای نظام جامع پرداخت‌های کشور، سامانه مدیریت پذیرندگان، سامانه پایش و مدیریت ترمینال‌ها، نرم‌افزارهای انواع دستگاه‌های پذیرش کارت، SDK پرداخت درون‌برنامه‌ای و صندوق فروشگاهی می‌شود. دومین دسته‌بندی محصولات بانکداری باز است که شامل سامانه بازگشت وجه و هاب سرویس بانکداری باز است و در نهایت سومین دسته‌بندی محصولات این شرکت، پلتفرم مالیاتی است که شامل سامانه مدیریت صورتحساب‌های الکترونیکی مؤدیان مالیاتی می‌شود.

مهدی بهاری، رئیس هیئت‌مدیره آوای پارسی درباره دسته‌بندی محصولات این شرکت می‌گوید: «اولین دسته محصولات آوای پارسی، راهکارهای خدمات پرداخت و پرداخت الکترونیکی است. این راهکار در هسته مرکزی خود دارای یک سوئیچ خدمات پذیرندگی کارت است. سامانه مدیریت پذیرندگان و سامانه مانیتورینگ از دیگر اجزای این سیستم هستند و اگر بگوییم آوای پارسی بهترین و چابک‌ترین توسعه‌دهنده نرم‌افزاری دستگاه‌های پذیرش کارت نظیر انواع دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) و CashLess است، اغراق نکرده‌ایم. این تجربه ما از بازخورد مشتریان است، علاوه بر این شرکت آوای پارسی از شرکت‌هایی است که موفق به کسب تأییدیه شاپرک برای محصول SDK پرداخت درون‌برنامه‌ای شده است. در دسته محصولات بانکداری باز نیز آوای پارسی در راستای سند چشم‌انداز و مأموریتش، خود را مکلف به خلق ارزش پیشنهادی برای توسعه‌دهندگان می‌داند و با این رویکرد از طریق ارائه خدمات هاب بانکداری باز، اقدام به تسهیلگری در فرایند توسعه اکوسیستم فناوری‌های مالی کرده است.»

مهدی بهاری، رئیس هیئت‌مدیره آوای پارسی

به گفته بهاری، آواتراست دیگر محصول آوای پارسی در زمینه ارائه خدمات مالیاتی است و راهکاری است که آنها در پی تحولات سال‌های اخیر در زمینه مالیات‌ستانی الکترونیکی آن را توسعه داده‌اند. او در این‌باره می‌گوید: «آواتراست پلتفرمی تعاملی است که علاوه بر قابلیت سرویس‌دهی به مؤدیان مالیاتی به‌عنوان بستر مدیریت صورتحساب‌های الکترونیکی و اتصال به سامانه مؤدیان با کلید عمومی و کلید خصوصی (Self TSP)، قابلیت به‌کارگیری توسط شرکت‌های معتمد به‌عنوان سوئیچ TSP را نیز دارد. این محصول عضو جدید سبد محصولات آوای پارسی است که نیاز جدیدی را پاسخ می‌دهد، اما چشم‌انداز توسعه آن فقط به همین کاربرد خلاصه نمی‌شود و به‌زودی خبرهای بیشتری از این محصول خواهید شنید.»


مشارکت در طرح‌های ملی


بهاری می‌گوید در آوای پارسی به دنبال همکاری و هم‌افزایی با بانک‌ها، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و فعالان حوزه فین‌تک هستند و از این طریق در پی تحقق رسالت خود یعنی ارائه خدمات ارزش‌افزوده بیشتر و افزایش بهره‌وری برای مصرف‌کنندگان نهایی هستند. همچنین توسعه صنعت پرداخت‌های الکترونیکی و بهره‌مندی مشتریان از آخرین امکانات و ابزارهای بانکداری باز، مطابق با پیشرفت‌های روز دنیا و بومی‌سازی آنها در کشور از جمله مهم‌ترین برنامه‌های آنها خواهد بود. او توضیح می‌دهد: «برخی مشارکت‌های آوای پارسی در زمینه این رویکرد، شامل همکاری با مجموعه فراپردازان آروند امید است که مجری طرح هوشمندسازی یارانه نان و آرد روستایی در کشور است.

در این پروژه، آوای پارسی به‌عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار دستگاه کارت‌خوان اقدام به تولید و توسعه دائمی نرم‌افزار اختصاصی ترمینال‌های هوشمند موجود در نانوایی‌ها کرده است. همچنین آوای پارسی در همکاری دیگری با به‌کارگیری نوآوری‌ها در جهت خلق ارزش‌افزوده و افزایش بهره‌وری، با مجموعه پرداخت الکترونیک سداد جهت اجرای طرح وزارت صمت، مبنی بر اجرای پروژه شفاف‌سازی پایانه‌های فروشگاهی مشارکت کرده و عهده‌دار تولید و توسعه ملزومات این پروژه بوده است. تجربه حضور آوای پارسی در پروژه‌هایی با ابعاد ملی و در سطح کشور کمک شایانی در افزایش افق دید ما داشت؛ به نحوی که این بینش ما را در توسعه دیگر محصولات و خدمات‌مان یاری می‌کند. یکی دیگر از این تجارب ارزشمند، در ارائه خدمات شهروندی الکترونیک است که پیرو همکاری و حضور ما پیرامون پروژه کارت شهروندی اصفهان، شاهین‌شهر و همچنین پروژه کالابرگ الکترونیک رقم خورد.»


۱۴۰۲؛ متمرکز بر توسعه محصولات جدید


آواتراست، یک سامانه هوشمند ارسال مستقیم صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان مالیاتی است که به مؤدیان مالیاتی این امکان را می‌دهد که صورتحساب‌های خود را به‌صورت هوشمند ثبت و آنها را مستقیماً به کارپوشه مؤدیان ارسال کنند. همچنین این سامانه علاوه بر قابلیت توسعه برای مؤدیان به‌صورت Self TSP می‌تواند به‌عنوان موتور پردازشگر معتمدها (TSP) نیز عمل کند. مقسومی درباره آواتراست این‌گونه می‌گوید: «پلتفرم آواتراست جامع‌ترین و کاربردی‌ترین محصول مالیاتی این روزها در بازار است و تمام تمرکز آوای پارسی در دو ماه پایانی سال گذشته و بهار ۱۴۰۲ روی توسعه این سامانه بوده و علت این تمرکز، اهمیت این مهم برای سازمان امور مالیاتی و نیاز مؤدیان به چنین محصولی بوده است.

این محصول یک پلتفرم ابری است (Cloud Base) که از طریق درگاه‌های گوناگون مثل وب، موبایل و API در دسترس مؤدیان قرار می‌گیرد و امکانات گسترده‌ای را برای مدیریت صورتحساب‌ها، امور مالی و مالیاتی در اختیار مؤدیان قرار می‌دهد، اما در پی تحولات اجرای قانون سامانه مؤدیان و به تعویق افتادن اجرای آن، روند رشد کاربران سامانه کاهش یافت، البته وقفه ایجادشده فرصتی بود که طی آن ما در آوای پارسی تصمیم گرفتیم این محصول را گسترش دهیم و به‌عنوان یک پلتفرم اقتصاد دیجیتال و ارائه‌دهنده خدمات وسیع‌تر در حوزه پرداخت، به توسعه آن بپردازیم. علاوه بر این ما به‌دنبال استقرار این پلتفرم به‌عنوان سوئیچ پردازنده اصلی در یک TSP نیز هستیم.»

طبق صحبت‌های مقسومی، آوای پارسی در جدیدترین فعالیت خود در حال توسعه یک محصول صندوق فروشگاهی است؛ البته با رویکردی متفاوت. او در این‌باره این‌طور می‌گوید: «صندوق فروشگاهی ما یک پکیج Total Solution است که تجربه جدیدی را برای فروشندگان و خریداران رقم خواهد زد. این محصول رقبای زیادی دارد که نسبت به ما قدیمی‌تر هستند و کاربران بیشتری دارند و این‌طور به نظر می‌رسد که این حوزه اقیانوس قرمز است، ولی ما قصد داریم با به‌کارگیری تجربیات خود در پروژه‌ها و محصولات پیشین و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید همچون هوش مصنوعی (AI)، ارزش متفاوتی را به مشتریان ارائه دهیم و با اضافه‌کردن ویژگی‌های خاص در این اقیانوس قرمز شنا نکنیم.»

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.