راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد / نرخ مالیات شرکت‌ها 15 درصد کم می‌شود

بنابر اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، لایحه کاهش ۱۵درصدی نرخ مالیات شرکت‌ها که در دولت تدوین شده و مراحل نهایی آن در دست اجراست به‌زودی به مجلس خواهد رفت. به گفته او، این لایحه به‌منظور کاهش فشار مالیاتی بر شرکت‌ها تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در این باره اعلام کرده با توجه به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر کاهش هفت‌درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی، کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها جزو سیاست‌ها و فعالیت‌های حمایتی مهم سازمان امور مالیاتی از بخش مولد اقتصاد محسوب می‌شود، چراکه افزایش اطلاعات، افزایش میزان وصول مالیات را در پی دارد.


دوبرابر شدن مشمولان تبصره ماده 100


به گفته سبحانیان، امروز اطلاعات فعالان اقتصادی بیش از هر زمان دیگری در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و به همین دلیل، برای عملکرد سال ۱۴۰۱ مالیاتی که از حوزه اصناف و مشاغل وصول شده، به موجب اظهار خود این افراد و همچنین تبصره ماده ۱۰۰ در مجموع سه‌برابر سال گذشته بوده است. در سال ۹۹ نیز نزدیک به دو میلیون و ۹۰۰ هزار اظهارنامه و تبصره ماده ۱۰۰ داشتیم که در حال حاضر این رقم به دوبرابر و حدود شش میلیون رسیده است.

بر اساس این تبصره، صاحبان مشاغل در صورتی که مجموع فروش سالیانه کالا یا خدمات آنها تا 100برابر سقف معافیت مالیاتی اعلام‌شده از سوی سازمان باشد، می‌توانند از تبصره ماده 100 در سال ۱۴۰۲ استفاده کنند. از جمله شرایط استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1402 این شرط بوده که حداکثر فروش سالانه مؤدی باید 100برابر سقف معافیت مالیاتی یعنی مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد. همچنین یکی از مشوق‌های مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم، تبصره ماده 100 این قانون بود که صاحبان مشاغل در صورتی که مجموع فروش سالیانه آنها تا 100برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی معاف شوند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از احیای ماده ۳۹ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با پیگیری سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: «از این پس واحدهای تولیدی می‌توانند برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید، حقوق گمرکی را با چک و تضمین‌های لازم پرداخت کنند.»

او اعتقاد دارد که ارائه آموزش‌های لازم درباره استقرار پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، هم در سطح ادارات امور مالیاتی و هم در سطح مؤدیان الزامی است و شناخت کافی نسبت به مقوله قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و کسب آموزش‌های لازم در این خصوص باعث می‌شود با یک شیب منطقی و ملایم به سمت اجرای کامل این قانون پیش برویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.