راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مثلث ارزشی بسته کارنو / رونمایی از محصول کارنو بانک تجارت در حاشیه رویداد برند کارفرمایی

راضیه مینایی / مصطفی قهرمانی، معاون بانکداری شخصی بانک تجارت، در رویداد «برند کارفرمایی» به معرفی بسته کارنو این بانک پرداخت و گفت: «عمدتاً بانک تجارت را به‌عنوان بانکداری شرکتی می‌شناسند و تا به امروز این بانک نتایج مطلوبی هم در این حوزه کسب کرده؛ به‌طوری‌که ۵۰ درصد از ضمانت‌نامه‌های بانکی در بانک تجارت صادر شده است.»

به گفته او از سال گذشته بانک تجارت به صورت جدی‌تری در مسیر بانکداری شخصی گام برداشته است. معاون بانکداری شخصی بانک تجارت گفت: «ما برای ورود به بانکداری شخصی نزدیک‌ترین و شاید سهل‌الوصول‌ترین دریچه‌ای را که می‌توانستیم از طریق آن به بانکداری شخصی ورود کنیم، انتخاب کردیم و آن هم «بانکداری کارکنان» یا Employee Banking بود.»

به اعتقاد قهرمانی، بسته کارنو مثلث ارزشی را ایجاد کرده که سه رأس آن بانک، کارفرمایان و کارکنان هستند که به فراخور نقش هر رأس، مزیت‌ها و کارکردهایی برای آنها تعریف شده است.


مزیت‌های بسته کارنو


قهرمانی در مورد مزیت‌های این بسته گفت: «افزایش قدرت خرید اولین مزیتی است که این بسته به کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌دهد. تورم نقطه به نقطه ماه‌های گذشته حدود ۳۸ درصد بوده است. عمده‌ترین گروه کالایی که تورم بالایی داشته، در وهله اول گروه کالایی خوراکی‌ها و بعد از آن مسکن بوده؛ بنابراین ما به این دو بخش توجه کردیم.»

مزیت‌های دیگر این بسته افزایش قدرت کارفرمایی، بازگشت ارزش حساب کارکنان و درگیر نشدن ظرفیت شرکت و کارفرماست. قهرمانی در این‌باره افزود: «ارزش‌هایی را که در حساب تجمیعی پرسنل تعریف می‌کنیم باعث می‌شود اهرم کمکی به آنها باشد.»


خوشه‌بندی مشتریان


کارکنان شرکت‌هایی که بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، بالغ بر سه میلیون و 500 هزار نفر هستند. بانک تجارت این جمعیت را طبقه‌بندی کرده و براساس نیازها و دغدغه‌های آنها بسته‌هایی تعریف کرده است. این چهار طبقه شامل محافظه‌کاران، ریسک‌پذیران، برنامه‌ریزان و روزمره‌گذران می‌شوند.

دسته اول کم‌ریسک و خواهان کسب سود بانکی زیاد هستند. به‌علاوه این افراد به خرید حضوری تمایل دارند. ریسک‌پذیران محدودیت زمانی دارند و از فرایندهای طولانی خسته و ناراحت هستند. برنامه‌ریزان نیز توان محدودی در سرمایه‌گذاری دارند و ترجیح می‌دهند کیفیت زندگی خود را حفظ کنند و دسته آخر روزمره‌گذران هستند که ریسک‌پذیری کمی دارند و در مورد شرایط اقتصادی نگرانند.


روش‌های تأمین مالی کارکنان


معاون بانکداری شخصی بانک تجارت در مورد روش‌های تأمین مالی کارکنان شرکت‌ها گفت: «در حال حاضر اگر شرکت یا یک مجموعه کسب‌و‌کاری بخواهد برای کارکنانش تسهیلاتی را از سیستم بانکی دریافت کند، آن پرسنل باید به مدیر منابع انسانی یا مدیر مالی آن شرکت مراجعه کند و درخواست مساعده داشته باشد. روش‌های موجود تأمین مالی کارکنان شرکت‌ها از دو طریق «منابع شرکت» و «درخواست شخصی مستقیم از بانک» می‌تواند باشد، اما اگر خود پرسنل بخواهند شخصاً به نهاد مالی مراجعه کنند، قطعاً جواب مثبتی دریافت نخواهند کرد.»


بسته ارزش پیشنهادی کارکنان


بسته ارزش پیشنهادی کارکنان ویژگی‌های زیادی به قرار زیر دارد:

 اختیارات کارفرمایی (اختیار مدیران شرکت در نحوه تخصیص)، تنوع (پیشنهادهای متنوع تسهیلاتی و اعتباری در هر فصل)، غیرحضوری بودن (استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال)، تمایز (سطح‌بندی پرسنل در اعطای تسهیلات)، سقف اعتبار (تأمین مالی پرسنل) و منابع پرسنلی (درگیر نبودن ظرفیت‌های شرکت).

قهرمانی در مورد اولین ویژگی بسته ارزش پیشنهادی کارکنان توضیح داد: «ما اختیار ارزش مجموع حساب‌های حقوق و واریزی‌های پرسنل شرکت‌ها را در دوره‌های زمانی یک‌ماهه، دوماهه و سه‌ماهه به شرکت‌ها تقدیم می‌کنیم که بتوانند پرسنل خود را برای دریافت تسهیلات معرفی کنند. ظرفیت‌های اعتباری و مالی خود شرکت خرج تأمین مالی و توسعه‌هایی می‌شود که خود شرکت نیاز دارد. به این ترتیب نیاز نیست شرکت‌ها از ظرفیت‌های اعتباری و تسهیلاتی‌شان برای تأمین مالی کارکنان‌شان استفاده کنند.»

لازم به ذکر است تمامی محصولاتی که در بسته کارنو تعریف شده‌اند، از افتتاح حساب گرفته تا دریافت انواع محصولات اعتباری و تسهیلاتی، عمدتاً روی پلتفرم‌های آنلاین قابل دریافت هستند. به گفته معاون بانک تجارت، تنوع‌بخشی به این بسته برای بانک تجارت اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل در هر فصل از سال یک محصول جدید به این بسته اضافه خواهد شد.

قهرمانی درباره شرایط استفاده از این بسته خاطرنشان کرد: «دو شرط بسیار ساده برای خرید این بسته وجود دارد؛ یکی افتتاح حساب پرسنلی نزد بانک تجارت و دیگری جریان واریزی مستمر و ماهانه.»


محصولات بسته کارنو


محصولات بسته کارنو شامل «تسهیلات کارنووام»، «مساعده سازمانی» و «اعتبار در نقطه خرید» هستند. قهرمانی در مورد  محصول کارنووام توضیح داد: «از یک تا پنج‌برابر مجموع میانگین حساب‌های حقوق کارکنان به آنها تسهیلات تعلق می‌گیرد و به مدیریت مالی و منابع انسانی آن شرکت اعلام می‌شود. کارنووام علاوه بر انعطاف در مدت بازپرداخت، شرایط ساده‌ای برای ضمانت دارد.»

«مساعده سازمانی» هم دومین محصول بسته کارنو است. به گفته قهرمانی، دریافت این محصول تقریباً نیاز به هیچ‌گونه مراوده مالی با بانک ندارد. به محض افتتاح حساب، پرسنل می‌توانند از مبلغ سه میلیون تا 10 میلیون تومان مساعده سازمانی بدون ضمانت، کارمزد و سود دریافت کنند. دریافت مساعده سازمانی هم به صورت کاملاً غیرحضوری است.

محصول «اعتبار در نقطه خرید» از دیگر محصولات کارنو است که براساس آن بانک اعتباراتی خارج از صف‌های بانک برای کارکنان در نظر گرفته است. در پایان معاون بانکداری شخصی بانک تجارت در مورد این محصول اضافه کرد: «برای دریافت این محصول، مشتری به شبکه و پلتفرم‌های فروش، چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، مراجعه کرده و حد اعتباری را از بانک خارج از صف‌های سیستم بانکی دریافت می‌کند و به میزان خریدی که انجام می‌دهد، تسهیلات دریافت می‌کند. این محصول بیشتر مربوط به خرید کالاهای سرمایه‌ای مانند لوازم خانگی و خودرو است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.