راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی ۱۵ سرویس خودرویی در 24 اپلیکیشن / کدام اپلیکیشن‌های پرداختی خدمات خودرویی ارائه می‌دهند؟

در دنیای دیجیتال پرسرعت امروز، اپلیکیشن‌های فین‌تکی به‌طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند؛ چراکه مردم به دنبال راه‌های آسان‌تری برای مدیریت امور خود هستند. فین‌تک نحوه استفاده و دسترسی مردم از اپلیکیشن‌های پرداختی را از انتقال پول گرفته تا خدمات خودرویی تغییر داده و افراد به کمک اپلیکیشن‌های مختلف در تلفن هوشمند می‌توانند به‌آسانی و در زمان کوتاهی از این سرویس‌ها بهره‌مند شوند.

«راه پرداخت»، پیش‌تر در سلسله‌گزارش‌هایی به بررسی و مقایسه اپلیکیشن‌ها و معرفی آنها در حوزه‌های مختلف پرداخته بود. اکنون در این گزارش به سراغ بررسی اپلیکیشن‌هایی رفتیم که خدمات خودرویی ارائه می‌دهند.

برخی از اپلیکیشن‌هایی که در این گزارش بررسی کرده‌ایم تنها روی حوزه خودرو متمرکز هستند؛ مثل آیتول و بعضی دیگر ضمن ارائه خدمات خودرویی بر حوزه‌های دیگری نظیر پرداخت یا بیمه هم تمرکز دارند. هنگام انتخاب یک اپلیکیشن فین‌تکی، مهم است که اهداف خود را در نظر بگیرید و بررسی کنید که چه ویژگی‌هایی برای شما مهم است.

با توجه به تنوع سرویس‌های خودرویی، در این گزارش سعی‌ شده مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سرویس‌ها بررسی شوند. این سرویس‌ها شامل عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه، خلافی، استعلام وضعیت گواهینامه، نمره منفی گواهینامه، طرح ترافیک، بیمه بدنه، بیمه موتور، بیمه شخص ثالث، استعلام پلاک، استعلام کارت خودرو، مالیات نقل‌وانتقال، پارک حاشیه‌ای، کیف‌پول و امکان پرداخت خودکار می‌شوند.

در ادامه این گزارش جدولی از نمای کلی اپ‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند مشاهده می‌کنید و سپس به بررسی موردی اپ‌ها می‌پردازیم. به‌طور میانگین اپ‌هایی که در این فهرست آورده شده‌اند از یک تا ۱۵ خدمت از سرویس‌هایی که راه پرداخت انتخاب کرده را ارائه می‌دهند. همچنین تعداد دانلود آنها در بازار بین ۲۰ هزار تا ۳۰ میلیون است.


کدام اپ‌ها امکان پرداخت عوارض آزادراهی دارند؟


عوارض آزادراهی یا همان «عوارضی» مبلغی است که در ازای احداث و نگهداری از آزادراه دریافت می‌شود. پرداخت عوارض آزادراهی معمولاً در تمامی کشورها وجود دارد و مبلغ آن بر اساس سختی در احداث، سختی در نگهداری، مسافت، میزان تردد و تأثیر در کاهش مسافت تعیین می‌شود. اجرای پرداخت الکترونیکی عوارض از سال ۱۳۹۷ کلید خورد. هرچند باگذشت بیش از چهار سال فقط ۱۴ آزادراه از ۲۸ آزادراه بهره‌برداری‌شده کشور به شبکه اخذ عوارض الکترونیک متصل شده‌اند، اما اکنون پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو بدون دخالت دادن پول کاغذی، در این عوارضی‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مختلف امکان‌پذیر شده است.

خدمات پرداخت عوارض خودرو اکنون بخشی از قابلیت‌های اپلیکیشن‌های آیتول، آپ، تاپ، قبضینو، پی‌پاد، ست، سکه، شاپ، پات لایف، پاس، ستاره یک، دیجی‌پی، آیدی‌پی، ستاره هفتصدوهشتاد مربع، ستاره هفتصدوبیست‌وچهار مربع، همراه‌کارت، ایزی‌پی و پرنا است که استفاده از آن به صورت رایگان است.

پس از اضافه کردن شماره پلاک، در بخش عوارض، می‌توان پرداخت عوارض خودرو را انجام داد و حتی میزان بدهی عوارض خودرو را مشاهده کرد. باید در واردکردن پلاک خودرو در این بخش دقت کرد؛ چراکه هرگونه اشتباه در آن منجر به‌ اشتباه در پرداخت خواهد شد.


عوارض سالیانه خودرو چیست؟


شهرداری‌ها در ازای خدماتی که در اختیار شهروندان قرار می‌دهند سالیانه عوارض دریافت می‌کنند. عوارض سالیانه خودرو یکی از این مواردی است که شهروندان مالک خودرو موظف به تسویه آن هستند. امکان استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو از طریق اپلیکیشن‌های آیتول، آپ، تاپ، قبضینو، پی‌پاد، ست و سکه امکان‌پذیر است.

شهروندان در صورت عدم پرداخت عوارض سالانه باید علاوه بر مبلغ اصلی، جریمه‌ای معادل دو درصد به ازای هر ماه بابت دیرکرد پرداخت کنند.


با کدام اپ‌ها می‌توان خلافی خودرو یا موتور را پرداخت کرد؟


خلافی همان سوابق تخلفات رانندگی و جریمه‌های رانندگی برای ماشین یا موتور است که در سیستم پلیس راهنمایی‌ورانندگی ثبت می‌شود. بیشتر تخلفات رانندگی جریمه دارند. برگه‌های جریمه معمولاً یا به خود راننده تحویل داده می‌شوند یا روی ماشین او گذاشته می‌شوند. البته این روزها دوربین‌های راهنمایی‌ورانندگی هم پلاک ماشین‌های متخلف را ثبت می‌کنند و جریمه‌ها ممکن است به‌صورت پیامکی به راننده اطلاع‌رسانی شود.  

به روش‌های مختلفی می‌توان خلافی خودرو را استعلام گرفت و پرداخت کرد؛ از جمله اینکه برای اطلاع از میزان خلافی خودرو یا موتور می‌توان از اپلیکیشن‌های آیتول، آپ، تاپ، قبضینو، پی‌پاد، ایوا، پات‌لایف، سان، ستاره یک، ایزی‌پی، دیجی‌پی، آیدی‌پی، تهران من، هفت‌هشتاد و بله استفاده کرد.

اپ‌هایی که پیش‌تر نام برده شد آیکونی تحت عنوان عوارض دارند. در بله اما کاربران با استفاده از بازوی پرداخت قبض جریمه خودرو به نشانی @driving_bill قبض خود را پرداخت می‌کنند.


چگونه نمره منفی گواهینامه را چک کنیم؟


خلافی می‌تواند مادی یا توبیخی باشد. مادی همان جریمه نقدی است اما گاهی پلیس به‌دلیل نوع خلاف یا رانندگی خطرناک علاوه بر جریمه راننده، یک نمره منفی هم برای گواهی‌نامه او ثبت می‌کند. اگر این نمره منفی‌ها زیاد شود و به عدد 25 تا 30 برسد، پلیس می‌تواند سه ماه تا شش ماه گواهی‌نامه راننده متخلف را توقیف کند. حتی ممکن است باعث شود گواهی‌نامه راننده کاملاً و برای همیشه باطل شود.

برای اطلاع از میزان نمره منفی گواهینامه از اپ‌‌های آیتول، آپ، تاپ، قبضینو، ستاره یک و دیجی‌پی می‌توان استفاده کرد.


کدام اپ‌ها کیف پول دارند؟


کیف پول همان‌طور که از نامش پیداست، یک کیف پول مجازی در موبایل است. هر کاری که با کیف پول می‌توان انجام داد، با کیف پول مجازی هم امکان‌پذیر است. از خریدهای روزانه، پرداخت قبوض و انتقال پول تا پرداخت در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، همگی در کیف پول مجازی فراهم شده است.

اپلیکیشن‌های آیتول، آپ، تاپ، ایوا، ست، سکه، شاپ، پات‌لایف، پاس، سان، ایزی‌پی، ستاره یک، دیجی‌پی، فام، آیدی‌پی، تهران من، بله، همراه‌کارت و ستاره هفتصدو بیست‌وچهار مربع برای پرداخت سرویس‌های مختلف کیف پول دارند. ممکن است این سؤال ایجاد شود که چرا وجود کیف‌پول در اپ‌ها در این گزارش بررسی شده است. در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.


امکان پرداخت خودکار سرویس‌های خودرویی


یکی از بزرگ‌ترین مزایای کیف‌ پول‌ها در رابطه با سرویس‌های خودرویی، امکان پرداخت خودکار عوارض آزادراهی، طرح ترافیک و… از روی شارژ کیف‌ پول است. رانندگان وسایل نقلیه تا ۷۲ ساعت فرصت دارند برای پرداخت عوارض آزادراهی خود اقدام کنند.

اگر راننده‌ای در این بازه زمانی فراموش کند، متخلف شناخته‌ شده و جریمه می‌شود. اپلیکیشن‌های آیتول، ایزی‌پی، آپ، تاپ، دیجی‌پی، ستاره هفتصدوبیست‌وچهار مربع با امکان پرداخت خودکار از جریمه شدن کاربران جلوگیری می‌کنند.

به همین دلیل لازم بود که وجود و عدم وجود کیف پول را بررسی کنیم. بر همین اساس اگر به دنبال پرداخت جریمه‌های آزادراهی خود هستید، برنامه‌ای را انتخاب کنید که با شارژ کیف‌ پول، به صورت خودکار خیال شما را از این بابت آسوده کند. ابتدای گزارش بیان کردیم که تعدادی از اپ‌های این فهرست متمرکز در حوزه خودرو نیستند و در کنار سرویس‌های پرداختی خدمات خودرویی را نیز ارائه می‌دهند. درنتیجه ممکن است تعدادی از اپ‌ها با اینکه کیف پول دارند، اما نام‌شان در میان آنهایی که پرداخت خودکار دارند دیده نشود که این موضوع به این دلیل است که هنوز سرویس‌هایی مثل امکان پرداخت خودکار عوارض را از روی کیف‌پول فراهم نکرده‌اند.


بررسی وضعیت گواهینامه


افراد اگر بخواهند که از وضعیت صدور گواهینامه یا ارسال آن مطلع شوند می‌توانند با استفاده از کد ملی و شماره موبایل به یکی از اپ‌های آیتول، آپ، تاپ، قبضینو و سان مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه‌ای مشخص از وضعیت صدور گواهینامه خود مطلع شوند.


طرح ترافیک و نحوه خرید آن


افزایش روزافزون خودروها و در نتیجه افزایش ترافیک در مناطق اصلی شهرها منجر به ممنوعیت ورود خودروهای شخصی و ایجاد طرح ترافیک شد. بر اساس این طرح، به غیر از خودرو‌های در اختیار حمل‌ونقل عمومی و خودرو‌های متعلق به فعالیت‌های اورژانسی و تأمین امنیت، سایر خودرو‌های شخصی با محدودیت‌هایی برای ورود به مناطق پرتراکم ترافیکی مواجه می‌شوند و افراد در صورت تردد غیرمجاز در محدوده طرح ترافیک و عدم رزرو طرح مشمول جریمه خواهند شد.

طرح ترافیک را از اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، قبضینو، پی‌پاد، ایزی‌پی، ایوا و ستاره یک می‌تواند تهیه کرد.


بیمه‌های خودرویی را از کدام اپ‌ها می‌توان خرید؟


پس از جنگ جهانی اول، استفاده از خودرو رواج بسیاری پیدا کرد و استفاده از وسیله نقلیه برای سفر و حمل کالا و رفت‌وآمد و… منجر به خسارات متعددی در رانندگی شد. رانندگان با وجود چنین اتفاقاتی مجبور بودند هزینه‌های گزافی را در زمان تصادف برای تعمیر و جبران خسارات پرداخت کنند. در همین راستا بیمه‌نامه‌های خودرویی مختلفی شکل گرفت؛ از جمله بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث.

در ایران، قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث که با نام بیمه شخص ثالث معروف است در سال ۱۳۴۷ تصویب شد و به‌صورت یک بیمه‌نامه اجباری درآمد.

بیمه بدنه خودرو یک نوع بیمه‌نامه اختیاری برای دارندگان خودرو است که به موجب آن حتی اگر مقصر باشند، بیمه خسارات وارده را به آنها پرداخت می‌کند. بیمه شخص ثالث هم یکی از انواع بیمه مسئولیت است. برای موتورسیکلت نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگری دو بیمه‌نامه در نظر گرفته شده‌ است؛ بیمه بدنه و شخص ثالث.

صاحبان وسایل نقلیه برای خرید بیمه‌های بدنه، شخص ثالث و موتور می‌توانند از اپ‌های ازکی، آیتول، آپ (به جز بیمه بدنه)، تاپ، قبضینو، پی‌پاد، ایوا، ست، سکه، شاپ، پات‌لایف، پاس و فام اقدام کنند.


استعلام پلاک از طریق اپلیکیشن


خریدوفروش ماشین در ایران بسیار رایج است. یکی از مواردی که خریداران ماشین با آن سروکار دارند، تعویض و تغییر مالکیت پلاک ماشین است. استعلام تعویض پلاک خودرو در معامله خودروهای دست‌دوم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود، زیرا در صورت نادیده گرفته شدن، عواقب قضایی به دنبال خواهد داشت؛ پس ضروری است تا فروشندگان، از طریق استعلام پلاک فعال، از وضعیت پلاک خودروی منتقل‌شده مطلع شوند.

افراد برای اطلاع از این موضوع با واردکردن کد ملی و شماره تماس خود در آیکون پلاک‌های فعال در یکی از اپ‌های آیتول، آپ، تاپ، قبضینو، ایوا و سان می‌توانند از اطلاعاتی نظیر شماره پلاک، شماره سریال راهور، کد ملی، وضعیت و تاریخ فک‌شدن مطلع شوند.


استعلام کارت و سند خودرو


کارت خودرو یکی از مدارک بسیار مهم برای خودرو به شمار می‌رود. کارت ماشین بر اساس شماره پلاک، در پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و بر همین اساس نیز قابل پیگیری است؛ بنابراین، کلیه رانندگانی که اقدام به ثبت درخواست کارت خودرو کرده‌اند، اما پس از مدتی کارت به دست‌شان نرسیده، می‌توانند با استفاده از اپ‌های آیتول، آپ، تاپ، قبضینو و ایوا با در دست داشتن شماره پلاک اقدام کنند و از آخرین وضعیت صدور و ارسال کارت ماشین خود مطلع شوند.


پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو با استفاده از اپلیکیشن


مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو یکی از انواع مالیات‌هاست که از گذشته وجود داشته و اکنون شکل تازه‌ای به خود گرفته است. در گذشته تسویه مالیات در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شد اما در راستای ارائه خدمات الکترونیک و کاهش مراجعه حضوری افراد به دفاتر، امکان پرداخت آنلاین مالیات نقل‌وانتقال خودرو از طریق گوشی همراه و به‌آسانی فراهم شده است.

در سال‌های قبل خریدار و فروشنده ابتدا تعویض پلاک را انجام داده و سپس هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت انتقال سند، این مالیات را پرداخت می‌کردند، اما طبق قانون جدید ابتدا باید هزینه مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو پرداخت شود تا امکان تعویض پلاک فراهم شود. مالیات نقل‌وانتقال برای همه خودروها یکسان نبوده و این میزان برای هر خودرو به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برای پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو از اپ‌های آیتول و قبضینو می‌توان استفاده کرد.


نحوه پرداخت پارک حاشیه‌ای


پارک حاشیه‌ای به‌جای پارک کردن در یک پارکینگ سرپوشیده، طبقاتی یا انواع دیگر پارکینگ‌های معمول، به معنای پارک کردن وسیله نقلیه در خیابان، در هر حاشیه‌ای از خیابان و در امتداد خیابان است. در شهرهای بزرگ مثل تهران و مشهد به دلیل اینکه معضل پارک‌کردن خودرو در آن بیشتر به چشم می‌خورد، شهرداری‌ها طرح پارک حاشیه‌ای را ایجاد کرده‌اند. افراد با پرداخت هزینه هوشمند پارک حاشیه‌ای مجاز به توقف و پارک در قسمت‌هایی که با تابلو آبی و خط‌کشی شده‌اند می‌شوند.

پرداخت پارک حاشیه‌ای از طریق اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، ستاره یک، تهران من و ایزی‌پی امکان‌پذیر است.


چند نکته درباره سایر اپ‌ها و خدمات خودرویی


همان‌طور که ابتدای گزارش اشاره کردیم، در این مطلب ۱۵ سرویس کاربردی و رایج را بررسی کردیم و اپ‌هایی که در این گزارش به آنها اشاره شد خدمات و سرویس‌های بیشتری را در برمی‌گیرند. برای مثال در اپ‌های فام و قبضینو امکان استعلام وضعیت معاینه فنی خودرو وجود دارد و در تهران من امکان رزرو وقت معاینه فنی نیز هست.

آیتول نیز در سرویس معاینه فنی خود، صفر تا صد پروسه معاینه فنی تا اخذ گواهی به نمایندگی را انجام‌ می‌دهد. افراد با استفاده از این سرویس در کمتر از نصف روز می‌توانند معاینه فنی خود را تنها با پرداخت هزینه مشخصی بگیرند. این سرویس در حال حاضر در استان تهران فعال است. اپلیکیشن آیتول، ارائه‌دهنده خدمات یکپارچه خودرویی است به همین دلیل سرویس‌های دیگری نظیر خرید باتری و لوازم خودرو از فروشگاه آیتول، ترخیص خودروی توقیفی، تعویض پلاک، مالیات نقل‌وانتقال خودرو و… را دارد.

در روند بررسی این گزارش از معرفی اپ پلیس من که متعلق به پلیس ناجاست چشم‌پوشی کردیم؛ این اپ با اینکه حدود دو میلیون نصب دارد و سرویس‌های مختلفی از جمله ترخیص خودرو، خدمات راهور، استعلام خلافی و… را ارائه می‌دهد اما از سوی کاربران زیادی، نقد شده است. به گفته کاربران برنامه پلیس من، این اپ در قسمت‌های مختلف خطا می‌دهد و سرویس‌های کاربردی مثل پرداخت عوارض آزادراهی و طرح ترافیک را ندارد. با توجه به اینکه این اپ متعلق به ناجاست، انتظار بیشتری از امکانات و رابط کاربری آن می‌رود. همچنین راهور، پلیس راهنمایی و رانندگی بسیاری از خدمات خودرویی را از طریق سامانه راهور ۱۲۰ ارائه می‌دهد. این موارد نشان می‌دهد که تمرکز و سیاست راهور و ناجا استفاده از سامانه است تا اپلیکیشن.

در پایان لازم است گفته شود که در این مطلب به بررسی اپلیکیشن‌هایی که سرویس‌های خودرویی ارائه می‌دهند پرداخته‌ایم. سایت‌ آنی‌رو و سایت‌های مشابه آن تنها به این دلیل در این گزارش آورده نشده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.