راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۷۳ منتشر شد / روزمرگی آفت است

 هفتادوسومین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور منتشر شد. او دارای بیش از ۲۹ سال سابقه فعالیت در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم‌های بانکی و پرداخت در داخل و خارج از کشور است و حالا بعد از گذشت حدود هفت سال از مدیرعاملی او در تندر نور، شرکتی که تا مرز ورشکستگی رفته بود، سال گذشته رکورد تولید و فروش را در کشور زد و ۳۰۰ هزار کارت‌خوان فروخت که رتبه اول ایران به حساب می‌آمد. در بخش «تنظیم‌گری» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش نیز به موضوع ممنوعیت تجمیع وجوه پرداخت‌یارها و چالش‌های ایجادشده برای این کسب‌وکارها پرداختیم. علاوه بر این، در این شماره می‌توانید یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، ایثار قمری، سارا راد، مرتضی اعتصامی،‌ کوروش عباسی، محمدکاظم کاظمی‌ راد و مستعان صدقانی را بخوانید.


نقش غیر قابل انکار فناوری در ارتقای امنیت


در این شماره از ماهنامه علاوه بر اینکه مهم‌ترین اخبار مردادماه ۱۴۰۲ صنعت فناوری‌های مالی کشور را می‌خوانید، گزارشی از نقش فناوری در ارتقای امنیت و مبارزه با تقلب در صنعت بانکداری و پرداخت کشور را نیز مطالعه می‌کنید. برخی متخصصان، فناوری را شمشیر دولبه‌ای می‌دانند که در کنار فوایدی که دارد، می‌تواند آسیب‌هایی نیز به همراه داشته باشد، اما برخی دیگر بر نقش پررنگ و غیر قابل انکار آن در توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌های کشف و شناسایی تقلب و تخلف تأکید می‌کنند.

در این گزارش حمیدرضا مشایخ، مدیر دپارتمان راهکارهای مبتنی بر داده و هوش مصنوعی شرکت رادین؛ غزاله حسینی، مدیرمحصول گمانیک؛ مسعود علی‌اکبرزاده، مدیرعامل شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن و علی زارع میرک‌آبادی، مالک محصول راهکارهای تشخیص تقلب و تخلف داتین درباره وضعیت فعلی امنیت شبکه بانکی و پرداخت کشور گفته‌اند.


روایتی از کسب‌وکارها


«تکنوتجارت»، «رادین»، «مهندسی سیستم یاس ارغوانی»، «بازارپی» و «آوای پارسی» پنج کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره «عصر تراکنش» به سراغ مدیران عامل آنها رفتیم و درباره وضعیت‌شان در سال جاری و برنامه‌هایی که دارند، جویا شدیم. علاوه بر این، روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مسعود وکیلی‌نیا داشتیم.

وکیلی‌نیا از آن دست افرادی است که معتقد است افراد باید از تجارب دیگران استفاده کنند، اما دست‌آخر باید نمونه ایده‌آل خودشان شوند؛ چراکه دنیا به آدم‌های شبیه به هم و تکراری نیاز ندارد.

گفت‌وگوی ماه این شماره عصر تراکنش نیز با هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور است. در گفت‌وگویی که با سپهری داشتیم، علاوه بر اینکه مروری بر مسیر حرفه‌ای او تاکنون داشتیم، به چالش‌های مدیریتی‌اش در تندر نور و اقداماتی که در راستای رشد این شرکت انجام داده نیز پرداختیم. به گفته سپهری، افزایش تولید ۵۰ الی ۱۰۰درصدی تا پایان سال ۱۴۰۲ کوچک‌ترین چشم‌انداز کوتاه‌مدت آنها برای تندر نور است.


تدوین چهارچوب ارائه API؛ توسعه یا تحدید؟


مبارزه با پول‌شویی و فرار مالیاتی و امکان ردیابی پول از دغدغه‌های بانک‌های مرکزی سراسر دنیا به‌عنوان تنظیم‌گران پولی است. بهار سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی ایران نیز در بخشنامه‌ای تحت عنوان شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص در چهار فصل به مواردی از جمله آستانه‌های مجاز برداشت از حساب‌های متعلق به اشخاص حقوقی به‌صورت غیرحضوری و الزامات ناظر بر اعطای مجوز دسترسی به حساب‌های متعلق به اشخاص حقوقی از طریق رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) پرداخت؛ دستورالعملی که به ایجاد برخی محدودیت‌ها نظیر عملیات تجمیع وجوه برای پرداخت‌یارها منجر شد و انتقادات شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت‌یاری را به همراه داشت. این در حالی است که بانک مرکزی به‌عنوان تنظیم‌گر حوزه پرداخت معتقد است این بخشنامه با دید مبتنی بر توسعه ابلاغ شده و برای اولین‌بار چهارچوبی برای ارائه API تدوین کرده است. در بخش تنظیم‌گری این شماره عصر تراکنش چالش ایجادشده میان بانک مرکزی و پرداخت‌یارها را از دو دیدگاه متفاوت بررسی کرده‌ایم.


تحولات دیجیتال چگونه قادر به ارزش‌‌آفرینی هستند؟


در بخش «جهان» این شماره از عصر تراکنش مطلبی از مجله هاروارد بیزینس‌ریویو را می‌خوانید که حول محور فناوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال نوشته شده‌اند. در این مطلب می‌خوانید که در حالی که ۸۹ درصد از شرکت‌های بزرگ سراسر جهان برنامه‌های تحول دیجیتال و هوش مصنوعی را در دست اجرا دارند، اما فقط ۳۱ درصد از این تعداد توانسته‌اند به افزایش درآمد مورد انتظار دست یابند. نکته‌ای که این مطلب بیان می‌کند این است که دستیابی به تحول دیجیتال و هوش مصنوعی، یک «پروژه ویژه» نیست که بتوانید بخشی از نیرو، انرژی و زیرساخت‌های خود را به آن اختصاص دهید. برای دستیابی به این هدف، کل سازمان باید قادر به ارائه نوآوری دیجیتال باشد که مستلزم مجموعه‌ای جامع از قابلیت‌هاست. برای اینکه ببینید تحولات دیجیتال کجا و چگونه قادر به ارزش‌‌آفرینی هستند، می‌توانید این مطلب را در صفحه‌های پیش رو بخوانید.


معرفی ۷۶ زن فعال صنایع مالی کشور


در بخش راهنمای این شماره از عصر تراکنش به روال همیشه مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان داشتیم و چهار کتاب «اقتصاد آینده»، «اندیشه‌های برخاسته از صندلی بزرگان»،‌ «تجربه دیجیتالی شرکت‌ها» و «نئوبانک ۲.۰» را معرفی کردیم. در قسمت «اپ‌ها» نیز به معرفی ۱۷ اپلیکیشن صرافی‌های رمزارزی فعال در کشور پرداختیم؛ اکسبیتو، اکسکوینو، اکسیر، اوام‌پی‌فینکس، آبان‌تتر، بیت‌پین، بیت‌مکس، تبدیل، تترلند، رمزینکس، کوینینو، مزدکس، نوبیتکس، نیک‌پرداخت، هیتوبیت و والکس این اپلیکیشن‌ها را تشکیل می‌دهند. کیف پول سخت‌افزاری «والتو» شرکت رادین نیز محصولی است که آن را معرفی کرده‌ایم. علاوه بر اینها، به معرفی ۷۶ زن فعال در لایه‌های ارشد مدیریتی در صنایع مالی و صنعت فناوری اطلاعات ایران پرداختیم و این، سومین‌باری است که این فهرست‌ را تکمیل‌ کرده‌ایم.

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.