پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش عملکرد داپاَپ منتشر شد / 2.5 درصد کاربران دارای حداقل پنج تراکنش داپاَپی
داپاَپ سال 1398 با هدف ایجاد حلقه واسط بین شبکه بانکی، کسبوکارها و مشتریان نهایی فعالیت خود را آغاز کرد. پلتفرم پرداخت، اعطای اعتبار و وام خرید و مدیریت ثروت از اصلیترین خدمات داپاَپ هستند. داپاَپ در گزارشی عملکرد سالهای فعالیتش را تشریح و جزئیات آن را به صورت عددی در اختیار مخاطبانش قرار داده است. بنابر اعلام داپاَپ، اسفند 1401، پرتعدادترین ماه تراکنشهای اعتباری بوده و بیشترین ارزش مبلغی را هم به خود اختصاص داده است.
براساس اطلاعات این گزارش داپاَپ موفق شده تعداد کاربران خود را از 2.986 در سال 1398 به 2.045.514 برساند. این عدد در سال گذشته رقمی معادل 394.454 برآورد شده بود.
بنابر اعلام داپاَپ، 100درصد افراد ثبتنامی در پلتفرم، کاربر فعال محسوب میشوند. 53 درصد آنها شماره کارت بانکی خود را در پروفایلشان ثبت کردهاند و 7.4 درصد آنها حداقل یک تراکنش با داپاَپ انجام دادهاند. 2.5 درصد از کاربران هم حداقل پنج تراکنش داپاَپی داشتهاند.
شیوههای جذب مشتری داپاَپ، در کانالهای وبسایت، تردپارتی، ارگانیک، رجوع، پیام تبلیغاتی و سازمانی توزیع شده است. در این بین کانال سازمانی با 53.5 درصد سهم بیشترین نقش را در جذب مشتری ایفا کرده است.
نمودار تعداد کسبوکارهای داپاَپ نشان میدهد که این شاخص نسبت به سال گذشته 1.475درصد رشد کرده و به عدد 17.558 رسیده است.
داپاَپ 17558 کسبوکار دارد؛ از این تعداد 11518 عدد از آنها در تهران مستقرند و 2209 عدد از آنها به سایر استانها متعلق است.
نمودار دورهای تعدادی و مبلغی مشتریان بر دستگاههای کارتخوان نیز نشان میدهد که در تیرماه سال گذشته 37 درصد تعداد تراکنشها و 49 درصد از مبلغ بر بستر کارتخوان بوده است. این اعداد در سال گذشته یعنی در بازه تیر 1400 و خرداد 1401 به ترتیب 41 و 33 درصد برآورد شده بود.
در ادامه گزارش داپاَپ، تعداد تراکنشها در فروشگاههای حضوری و اینترنتی بررسی شده است؛ در تیرماه 1399 تا خرداد سال بعد، 99.1 درصد تراکنشها حضوری بوده و 0.9 درصد آنها از طریق فروشگاه اینترنتی انجام شده است. از تیرماه 1400 تا خرداد سال 1401، سهم تعدادی فروشگاههای اینترنتی از تراکنشها افزایش پیدا کرد و به عدد 1.5 رسید. تراکنشهای فروشگاههای حضوری هم با افت 0.6 مواجه شد. در بازه تیر 1401 تا خرداد سال جاری در هر دو بخش اینترنتی و حضوری کاهش اتفاق افتاد. سهم تراکنشهای اینترنتی به 0.8 رسید و سهم فروشگاههای حضوری به 99.2 درصد.
براساس اطلاعات گزارش، سوپرمارکت و خواربار با 58 درصد سهم بیشترین تعداد تراکنش را داشتهاند. پوشاک با اختلاف 45درصدی در رتبه بعدی تعداد تراکنشها قرار دارد. صنف با آرایش و بهداشتی با سهم سهدرصدی کمترین تعداد تراکنش را داشتهاست.
شاخص مبلغی تراکنش به تفکیک نوع فروشگاه نیز نشان میدهد در تیرماه 1399 تا خرداد سال بعد، وزن مبلغی 98.4 درصد تراکنشها بر فروشگاههای حضوری بوده و 1.6 درصد سهم مبلغی برای فروشگاه اینترنتی است. از تیرماه 1400 تا خرداد سال 1401، سهم فروشگاههای اینترنتی از مبلغ تراکنشها با افزایش 4.4 به 6.0 رسیده و فروشگاههای حضوری هم با افت مبلغی 4.4درصدی مواجه شدند.
در بازه تیر 1401 تا خرداد سال جاری سهم مبلغی تراکنشهای اینترنتی به 3.6 رسید. در مقابل سهم مبلغی فروشگاههای حضوری با 2.4 درصد افزایش به عدد 96.4 رسید.
.
نمودار فروشگاههای خرد و پرمخاطب صنفها از نظر مبلغ تراکنش نیز نشان میدهد که فروشگاههای خرد در این شاخص، سهم 56.0درصدی و فروشگاههای زنجیرهای سهم 44.0درصدی دارند.
در ادامه گزارش، تعداد و مبلغ تراکنشهای مشتریان از طریق اعتبار آورد شده است. براین اساس، اسفند 1401 پرتعدادترین ماه تراکنشهای اعتباری بوده و بیشترین ارزش مبلغی را هم به خود اختصاص داده است.
براساس نمودار توزیع وام و اعتبار خرید پرداختی، لون ۳۰ با سهم 68درصدی پرتقاضاترین طرح قسطی شرکت برای کاربران بوده است. لون 20 با 14 درصد و لون 10 با سهم 12درصدی در رتبههای بعدی قرار دارند.
داپاَپ اعلام کرده که 47 درصد کاربران اقساطشان را تا سه روز بعد از روز موعد پرداخت کرده و 27 درصد از آنها از بازه مذکور عبور میکنند. 18 درصد کاربران اقساطشان را زودتر از موعد پرداخت میکنند و هفت درصد از آنها دقیقاً روز سررسید به فکر پرداخت اقساطشان هستند.