راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

 مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان مطرح کرد / سهم سه‌درصدی اینشورتک‌ها از صنعت بیمه

مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان با اعلام اینکه سهم اینشورتک‌ها از صنعت بیمه کمتر از سه درصد است، دلیل تمرکز اینشورتک‌ها بر فروش بیمه شخص ثالث را درآمدزایی از محل این بیمه‌نامه برای آنها می‌داند و معتقد است حرکت به سمت نوآوری در این صنعت کند است و این صنعت، ریسک نوآوری را نمی‌پذیرد.

محمدرضا برزگری، مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان در قسمت دوازدهم اتاق آبی به بیان دلایل تمرکز اینشورتک‌ها بر فروش بیمه شخص ثالث و موانع حرکت استارتاپ‌های بیمه به سمت نوآوری پرداخت. به اعتقاد او، صنعت بیمه ریسک حرکت به سمت نوآوری را قبول نمی‌کند و نوآوری در این صنعت کند پیش می‌رود. همچنین استارتاپ‌های بیمه به دلیل درآمدزایی بیمه شخص ثالث، تمرکز خود را بر فروش بیمه‌نامه شخص ثالث گذاشته‌اند.

برزگری در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: «اینشورتک‌ها در لایه‌های مختلف زنجیره ارزش صنعت بیمه حضور دارند و بخشی از آنها در حوزه فروش، پرداخت یا ارزشیابی خسارت‌ها فعالیت می‌کنند. اینکه چرا تمرکز عمده استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها بر بیمه‌نامه شخص ثالث قرار دارد، به ماهیت این نوع بیمه‌نامه برمی‌گردد؛ زیرا طبق آمارهای بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۰ کل حق بیمه تولیدی ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان، ۳۵ درصد آن به بیمه شخص ثالث مربوط می‌شود.»

او ادامه داد: «با توجه‌ به سهم قابل‌ توجه بیمه شخص ثالث در حق بیمه تولیدی، طبیعی است که اینشورتک‌ها نیز تمرکز خود را بر این بیمه بگذارند. علاوه بر این، اجباری بودن این نوع بیمه و گسترش فرهنگ آن در بین مردم موجب شده این بیمه برای استارتاپ‌ها، راه راحتی برای جذب نقدینگی باشد.»

طبق گفته مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان، خدماتی که استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها ارائه می‌دهند، باید برای آنها آورده مالی داشته باشد و به همین دلیل، به سمت بیمه شخص ثالث می‌روند. او ضمن بیان این مطلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بررسی عملکرد اینشورتک‌ها در تحقق نوآوری پرداخت.


حرکت کند صنعت بیمه به سمت نوآوری


برزگری با بیان اینکه حرکت از فضای سنتی به فضای نوآوری در صنعت بیمه کند است، گفت: «عوامل متعددی بر ارزش‌آفرینی و ایجاد نوآوری در صنعت بیمه همچون شرایط اقتصادی، ریسک‌پذیری و حمایت از اینشورتک و استارتاپ‌ها تأثیرگذار است. در این زمینه، عملکرد صنعت بیمه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که حرکت به سمت نوآوری در این صنعت کند است و این صنعت، ریسک نوآوری را نمی‌پذیرد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان ماجرای تعلیق شرکت همپاد کیان توسط بیمه آسیا پرداخت و گفت: «در سال گذشته برای تمدید بیمه‌نامه‌ها به مشتریان خود پیامک ارسال کردیم، اما تحت‌ تأثیر اختلال سامانه استعلامی، به افرادی که بیمه‌نامه خود را تمدید کرده‌ بودند هم پیامک ارسال کردیم که این موضوع با واکنش بیمه آسیا مواجه شد. در ادامه، این شرکت بیمه در نامه‌ای به ما اخطار داد، اما به دلیل عدم دسترسی ما به آن نامه، تصور کردند که این اخطار مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته و در قدم بعدی تصمیم به تعلیق ما گرفتند.»

برزگری درباره آخرین وضعیت اختلاف با بیمه آسیا بیان کرد: «تقریباً اختلاف‌ها در حوزه مدیریت امور فروش با بیمه آسیا حل شده است. همچنین، امیدوار هستیم که در هفته‌های پیش رو این اختلاف خاتمه یابد.»

مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان در ادامه به ماهیت تأسیس آیتول پرداخت و در این زمینه اظهار کرد: «فلسفه وجودی آیتول، ارائه خدمات متنوع حول خودرو است که در این سال‌ها، بهبود تجربه مشتری در دریافت انواع خدمات مبتنی بر خودرو را هدف قرار داده‌ایم. از سال ۱۳۹۸ پروژه عوارض الکترونیک و راه‌اندازی سایت اعلام پلاک خودرو را شروع کردیم و تمام بدهی‌های خودرو را به آیتول اضافه کردیم و یک مرکز بدهی خودرو شد. از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ نیز فعالیت خود در صنعت بیمه را آغاز کردیم‌‌.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «نتایج مثبتی در جذب مشتری و معرفی خدمات خود به آنها از طریق ارسال پیامک گرفته‌ایم، اما تمرکز خود را بر این روش محدود نمی‌کنیم و از روش‌های متنوعی استفاده خواهیم کرد.»

برزگری سهم اینشورتک‌ها از صنعت بیمه را زیر سه درصد اعلام کرد و درباره آینده اینشورتک‌ها گفت: «تا زمانی که شرکت‌های بیمه متوجه اهمیت و نقش استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها در صنعت بیمه نشوند و از آنها برای رفع دغدغه‌های خود راهکار نخواهند، همچنان تمرکز اصلی در فضای اینشورتک بر فروش بیمه خواهد بود و نوآوری و توسعه‌ در این حوزه شکل نخواهد گرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.