راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توقف سه‌روزه سامانه ساتنا و ادامه فعالیت پایا با یک چرخه واحد / تأثیر توقف عملیات پرداخت بر کسب‌وکارها

روز گذشته بانک مرکزی به دنبال اعلام تعطیل رسمی روزهای ١١ و ١٢ مرداد از توقف فعالیت سامانه ساتنا، چکاوک و یک چرخه واحد برای سامانه پایا خبر داد. «راه پرداخت» در گفت‌وگو با مدیران کسب‌وکارهای حوزه پرداخت کشور تأثیرات توقف برخی فعالیت‌های بانک و پرداخت را در روزهای تعطیل رسمی بررسی کرده است.

به گزارش راه پرداخت، روز گذشته بانک مرکزی با تأکید بر تعطیلی شعب بانک‌ها در روزهای ۱۱ و ۱۲ مردادماه اعلام کرد: «در بازه زمانی ذکرشده سامانه‌های ساتنا و چکاوک تعطیل بوده و دستور پرداخت و پردازش چک در این سامانه‌ها انجام نخواهد شد. همچنین پردازش سامانه پایا در روزهای موصوف مشابه سایر روزهای تعطیل و با یک چرخه واحد (۱۲:۴۵) خواهد بود.»

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که طبق روال گذشته در چرخه واحد روزهای تعطیل سامانه پایا، علاوه بر دستور پرداخت‌های شاپرکی، دستور پرداخت‌های عادی نیز پردازش خواهند شد.

مهدی عبادی، مدیرعامل وندار در خصوص تأثیر تعطیل شدن روزهای خارج از تقویم توضیح داد: «موارد این‌چنینی نظیر توقف عملیات انتقال وجه ممکن است کسب‌وکارهای حوزه پرداخت را دچار مشکلاتی کند.»

او همچنین ادامه داد: «از صبح امروز علاوه بر خسارات ناشی از عدم فعالیت سامانه ساتنا، ارسال رمز دوم پویا هم با مشکلاتی مواجه شده است.»

عبادی در نهایت تأکید کرد که میزان خسارت توقف عملیات انتقال وجه امروز، فردا مشخص خواهد شد.

محمدمهدی فاطمیان مدیرعامل زیبال نیز در این خصوص عنوان کرد: «در حال حاضر طبق اعلام بانک مرکزی عملیات مربوط به سامانه ساتنا متوقف می‌شود و با یک سیکل سامانه پایا کار می‌کنیم. تعطیل شدن یک روز با اعلام قبلی در حالت عادی مشکلی برای کسب‌وکارها ایجاد نمی‌کند؛ چراکه در روزهای تعطیل رسمی روال همین است و همه فعالیت‌های مالی هم غیرفعال هستند.»

فاطمیان گفت: «بنا بر اعلام قبلی ما هم به کاربران خود اعلام کردیم که عملیات انتقال وجه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ١١ و ١٢ مرداد همانند روزهای جمعه و سایر روزهای تعطیل رسمی انجام خواهند شد.»

او ادامه داد: «ممکن است کسب‌وکارهایی که از قبل دارای برنامه‌ریزی خاصی بوده باشند در صورت تعطیل‌شدن ناگهانی یک روز با چالش‌هایی مواجه شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.