راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری توسن‌تکنو مطرح شد / عرضه عمومی هشت درصد از سهام توسن‌تکنو

نشست خبری عرضه‌اولیه سهام شرکت توسن‌تکنو با نماد «فن‌افزار» در ساختمان فرابورس با حضور اعضای هیئت‌مدیره این شرکت برگزار شد. طبق اعلام مسئولان در این نشست، هنوز تاریخ عرضه‌اولیه سهام این شرکت مشخص نشده و در آن قرار است تا هشت درصد از سهام شرکت توسن‌تکنو به‌صورت عمومی عرضه شود.

محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو در ابتدای این نشست به معرفی شرکت پرداخت و در این زمینه با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ بانک و شرکت‌های پرداخت مشتری توسن‌تکنو هستند، گفت: «توسن‌تکنو از سال ۱۳۹۲ تاکنون همواره سودآور بوده و آخرین افزایش سرمایه آن نیز با سرمایه ثبتی ۱۵۰ میلیارد تومانی بوده است. محصولات توسن‌تکنو در حوزه بانکی ۵۳ درصد عمق ساخت داخلی دارد و از ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی با چهار شرکت همکاری دارد که این شرکت‌ها سوئیچ خود را از این شرکت دریافت می‌کنند. همچنین ۳۰ درصد سهم بازار پایانه‌های پرداخت الکترونیک و ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار پایانه پرداخت الکترونیک را در اختیار داریم.»

او در ادامه از برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیاردتومانی خبر داد. مظاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود مأموریت توسن‌تکنو را کاربردی‌کردن فناوری‌های نوین برای توسعه جامعه دیجیتال اعلام کرد و ادامه داد: «توسن‌تکنو به‌عنوان اولین شرکت در دهه ۹۰ دست به تولید دستگاه کارت‌خوان زد و در سال ۱۳۹۵ بالغ بر یک میلیون کارت‌خوان را داخلی‌سازی کرد و باقی شرکت‌ها این مسیر را ادامه دادند.»

طبق گفته مدیرعامل توسن‌تکنو، این شرکت معادل چهار میلیون کارت‌خوان به کشور ارائه کرده است.


عرضه 300 هزار کارت‌خوان اندرویدی


او با بیان اینکه توسن‌‌تکنو نقش برجسته‌ای در بازار اندرویدی کارت‌خوان‌ها دارد، از عرضه ۳۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان اندرویدی خبر داد و گفت: «توسن‌تکنو در حوزه بانکی بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار ماشین‌های سیار کشور را دارد. همچنین ۵۸ درصد عمق تولید محصولات در این زمینه برای توسن‌تکنو است و بیش از دو هزار ماشین در شرکت توسن‌تکنو ساخته شده است. علاوه بر این، این شرکت برنامه دارد تا ۵۰ درصد محصولات حوزه پرداخت را به‌صورت محصولات اندرویدی تولید و عرضه کند.»

مظاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان فعالیت‌های کسب‌وکاری شرکت توسن‌تکنو پرداخت و در این باره اظهار کرد: «امسال شش محصول جدید تولید کردیم؛ در حال حاضر سه محصول به بازار عرضه شده و سه محصول دیگر نیز تا آذرماه امسال وارد بازار خواهد شد. پروژه نانینو، بزرگ‌ترین پروژه پرداخت هوشمند بود که طی دو ماه این پروژه را اجرا کردیم و تمامی نانواها به این سیستم تجهیز شدند.»

او در ادامه بیان کرد: «از طریق پلتفرم شاپ (پلتفرم دیجیتال فروشگاهی) ۴۲ میلیون فاکتور فروشگاهی صادر شده است. همچنین با مانی‌تک (پلتفرم دیجیتال بانکی) ماهانه ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۰ هزار میلیارد تومان تبادل وجه نقد صورت‌ گرفته است.»

مظاهری ادامه داد: «شرکت توسن‌تکنو در نظر دارد ۱۰۰ نماینده شهری داشته باشد تا فقط به دیوار بانک‌ها محدود نباشد و در سطح شهر بتواند محصولات خود را به نمایش بگذارد که مردم با آنها بیشتر آشنا شوند.»

مدیرعامل توسن‌تکنو دستاوردهای این شرکت را در رتبه یک شورای‌ عالی انفورماتیک در هفت حوزه، رتبه ۲۶۳ بین ۵۰۰ شرکت برتر در سال ۱۴۰۰، اخذ گواهی‌نامه دانش‌بنیان نوع یک محصول آرتین، گواهی عمق تولید داخل ۵۳ درصد و ۵۸ درصد برای تولید پایانه‌های پرداخت الکترونیک و ماشین‌های بانکی، گواهی دانش‌بنیان تولیدی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری معرفی کرد.


حضور در بازار B2C


مظاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود راهبردها و دورنمای توسن‌تکنو را در حفظ رتبه اول در بازار پرداخت، حفظ رتبه اول در توسعه راهکارهای بانکی، حضور در بازار B2C، نفوذ در بازار سرویس، توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های مالی و حضور در بازار بین‌الملل اعلام کرد.

در بخش دیگر این نشست، اصغر اکبرزاده، معاون مالی پشتیبانی شرکت توسن‌تکنو به بیان اطلاعات مالی این شرکت پرداخت و روند درآمدهای شرکت از سال ۱۳۹۷ تا بودجه ۱۴۰۲ را تشریح و در این زمینه اظهار کرد: «توسن‌تکنو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۶۶درصدی در درآمدها داشته و برای سال ۱۴۰۲ نیز پیش‌بینی رشد ۳۰درصدی در درآمدها را داریم. سود عملیاتی شرکت برای سال مالی 1401 نیز معادل ۳۱۳ میلیارد تومان بوده که این رقم برای سال ۱۴۰۲ معادل ۳۹۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.»

او در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از هزینه‌های مالی شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود پنج درصد است، گفت: «توسن‌تکنو در سال 1401 معادل ۱۳۴۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته و پیش‌بینی درآمد عملیاتی برای سال ۱۴۰۲ نیز معادل ۱۷۷۴.۹ میلیارد تومان است‌. علاوه بر این، سود پایه هر سهم شرکت پیوسته در حال‌ رشد بوده و در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱۰ تومان به‌ازای هر سهم توزیع سود داشتیم‌.»

معاون مالی توسن‌تکنو در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: «رشد دارایی‌ها در شاخص نسبت‌های مالی در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲ درصد و رشد سود عملیاتی نیز ۲۶ درصد ارزیابی می‌شود. همچنین سود ناخالص توسن‌تکنو حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تخمین زده می‌شود.»

اکبرزاده ادامه داد: «با توجه به اینکه در حال سرمایه‌گذاری روی محصولات جدید هستیم تا اخیراً محصولات خود را با نام تجاری توسن‌تکنو عرضه کنیم. پیش‌بینی ما این است که معادل ۲۲ میلیارد تومان برای ثبت محصولات به نام توسن‌تکنو در سایت بین‌المللی PCI هزینه خواهیم کردیم. بخشی از این هزینه پرداخت شده و بخش دیگر نیز انجام خواهد شد‌.»

طبق گفته اکبرزاده، حقوق صاحبان سهام توسن‌تکنو پیوسته رشد داشته و از ۳۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. پیش‌بینی‌ها برای سال ۱۴۰۲ نیز این است که حقوق صاحبان سهام از کل ترازنامه به ۵۵ درصد برسد.


هنوز زمان عرضه‌اولیه توسن‌تکنو مشخص نیست


در ادامه این نشست، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده شد و اکبرزاده در پاسخ به سؤالی درباره سود پرداخت‌شده در سال 1401 گفت: «در سال گذشته، تقسیم سود ۷۰درصدی داشتیم و به‌ ازای هر سهم معادل ۱۱۰ تومان سود پرداخت شد. برای سال مالی ۱۴۰۲ نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد توزیع سود خواهیم داشت.»

معاون مالی توسن‌تکنو در پاسخ به سؤال «راه پرداخت» درباره اینکه چه میزان از سهام این شرکت عرضه می‌شود، گفت: «طبق آخرین صحبت‌ها با فرابورس، سهام توسن‌تکنو در دو بخش عرضه خواهد شد: ابتدا معادل چهار درصد از سهم شرکت برای کشف قیمت عرضه می‌شود‌ و در ادامه هشت درصد از سهام شرکت عرضه عمومی خواهد شد.»

او در ادامه درباره اینکه به هر یک از سهام‌داران چه میزان سهم از شرکت تعلق خواهد گرفت، توضیح داد: «اینکه چه میزان سهم به هر کد تخصیص پیدا کند، به میزان شرکت‌کنندگان در زمان عرضه اولیه بستگی دارد. اگر در زمان عرضه‌اولیه، دو میلیون نفر سهام‌دار خرد حضور داشته باشند، از هشت درصد سهم عرضه‌اولیه‌شده، معادل ۱۲۰ میلیون سهم و نفری ۶۰ سهم تعلق خواهد گرفت.»

طبق گفته معاون مالی توسن‌تکنو، تاریخ عرضه اولیه این شرکت هنوز مشخص نشده و تا دو هفته دیگر مشخص خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.