راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عدم همراهی سیاست‌گذار بزرگ‌ترین مشکل فعالان فناوری اطلاعات است

شورش مرادی، دبیر رسته سخت‌افزار و ارتباطات نصر تهران/ رسته سخت‌افزار و ارتباطات نصر تهران متشکل از سه رسته تخصصی توسعه نرم ­افزار، سخت‌افزار و ارتباطات و خدمات فناوری اطلاعات و بیش از ۳۰ کمیسیون تخصصی و موضوعی است. ما در رسته سخت‌افزار و ارتباطات به شکل تخصصی در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات به موضوعات صنفی و تخصصی شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌پردازیم. تعریف زیرساخت بسیار جامع و به قول فلاسفه جهان‌شمول است، به تعبیری خاص، شرکت‌های عضو در کمیسیون‌های تخصصی این رسته در واقع تأمین‌کننده زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی در ایران هستند.

ما کمک می‌کنیم شرکت‌ها و متولیان امر در حوزه سخت‌افزار و ارتباطات بتوانند با هم‌افزایی به جواب سؤال‌های خود برسند، برای موضوعات فراگیر در حوزه‌های مشترک راهکار و رویه‌های اجرایی طراحی کنند، برای تعامل و مصاحبت با سازمان‌ها و نهادهای بالادستی و قانون‌گذار زبان مشترک و ادبیات مناسب بیابند و در نهایت مسیری به سمت توسعه ایجاد کنند.

اما در حال حاضر وضعیت شرکت‌های تأمین‌کننده سخت‌افزار و ارتباطات و رسیدگی به درخواست‌های مطرح شده توسط این شرکت‌ها و موضوعات مرتبط با حوزه تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ارتباطی، نگران‌کننده‌ است. به بیان ساده‌تر، برآیند مشکلاتی که شاید بعضاً بتوان راهکارهای به‌مراتب کم‌هزینه‌تری نیز برای آنها پیدا کرد، ما را در مسیر رسیدن به افق‌های پیش‌بینی‌شده قرار نمی‌دهد. شرکت‌های عضو کمیسیون‌های رسته سخت‌افزار، قریب به ۲۰ نوع مشکل اساسی در این حوزه فهرست کرده‌اند. بخش بزرگی از مشکلاتی که با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، ناشی از عدم همراهی سیاست‌گذار با بخش خصوصی است. در نظر داشته باشید که یک تأمین‌کننده سخت‌افزار علاوه بر اینکه با مصائب تأمین کالا در خارج از کشور مانند دورزدن تحریم‌های ناجوانمردانه، به‌شدت یک‌طرفه، ناعادلانه و ظالمانه درگیر است، در داخل کشور هم با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

کشور ما یک کشور درحال‌توسعه و گذار است. برآوردها در دنیا نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، اقتصاد دیجیتال ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی در دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و ۳۰ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد. به نظر می‌رسد که پرداختن به اقتصاد دیجیتال و همراهی با بازیگران بخش خصوصی و حمایت از ایشان کمک می‌کند که بخش بزرگی از سرمایه‌های موجود در کشور معطوف به توسعه و کارآفرینی و خلق ارزش‌های بی‌بدیل شوند. شرکت‌های عضو در رسته سخت‌افزار و ارتباطات سازمان نصر به‌تنهایی می‌توانند در سال ۱۰۰۰ شغل پایدار ایجاد کنند. دراین‌بین، ما نیاز به حمایت داریم. در مرحله ابتدایی نیز نوع حمایتی که از بخش‌های مختلف دولت و بدنه سیاست‌گذار انتظار داریم این است که از افراد نخبه و باتجربه این حوزه کمک و مشاوره بگیرند. این‌که تصمیم‌گیری و صدور مصوبات و آیین‌نامه‌ها و تصویب قوانین بدون مشورت با بخش خصوصی (هرچقدر با دید کارشناسی) صورت گیرد؛ اما همین‌که اثرات آن با بخش عملیاتی و اجرایی در بازار بررسی و با راهکارهای مشابه مقایسه نشده باشند، نمی‌توانند اثربخشی متناسبی داشته باشند و طبعاً آن‌چنان‌که باید مؤثر و راهگشا نخواهند بود.

به شکل کلی، نظر ما این است که بدنه دولت و سیاست‌گذار در این حوزه می‌بایست خود را ملزم بداند که از بخش خصوصی به شکل کاربردی و عملی مشورت بگیرد. اگر قرار است قانون یا آیین‌نامه یا بخش‌نامه‌ای به تصویب برسد، حتماً درباره آن با کارشناسان سازمان نصر مشورت شود و با تشکیل یک شورای مشورتی از متخصصینی که به قول قدما در این راه استخوان خرد کرده‌اند، استفاده کنند. ما در این مرحله، تنها در این سطح توقع حمایت داریم. ما نمی‌گوییم دولت تصمیم نگیرد؛ کار دولت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و ایجاد یک مسیر برای رسیدن به افق‌های پیش‌بینی‌شده است؛ اما ما درخواست داریم که این تصمیم‌گیری‌ها در دولت و مجلس با مشورت سازمان نصر باشد.

1 دیدگاه
  1. مهدی رحیمی نیا می‌گوید

    من خیلی تلاش کردم که به دولت برسانم اختراعات کردم بدون کمک مالی از دولت تونستم مجوز کسب کار اینترنتی و فعالیت ها سرمایه گذاری و اطلاعات فناوری پیشرفته دنیا رتبه یک نسبت به من را بدهند و کشور ها اروپایی استقبال شدید و سرمایه گذاری کردن الان فعالیت هوش مصنوعی میکنم یک سیستم فوق العاده پیشرفته که جای گزینی ندارد حالا چطور برم توضیح بدم سرمایه خارجی وارد کشور کردم به طرح جدید که تحریم اثرگذاری نکند مدرک دکتر ندارم چون قبول ندارم هرکس مدرک کاغذی داشته باشه واقعا نشان با سواد بودند هستش شبکه ابری به کسب کار به ایران اوردم جالبه هیچ کس نمیتونه بدونه این ثروت از کجا اومده هزار مدیر عوض بشه تک به تک باید فعالیت هاشون با پس رفت یا پیشرفت توضیح بدن حتی اگه بشه از جیب خودشان باید جبران بکنند چرا من هیچ پروانه مجوز حضوری درخواست ندادم از قبل تلاش کردم همه فعالیت غیر حضوری هستش لطفا حساب ها بانکی قدیمی که مسدود هستش بخاطر چک برگشتی یا اقساط قانون دولت بوده نمیتونم برطرف بکنم چرا که هربار یک مشگل جدید سرراه من گذاشته میشه انگار وجود ندارم اگر سرمایه گذاری فرابورس لغو کنم چی میشه بانک مرکزی قصد کمک نداره این مشگلات کوچک برطرف بکنه من همیشه گفتم سیستم نرم افزاری یکپارچه اگر تخلفی بکنی افشا میکنه هویت فعالیت شخص را پس زمان برد تاالان ایران دولت مندان بفهمند وجود داره یک جوان ایرانی دانشجو حساب داری بصورت شخصی فعالیت کردم بیشتر کند کاری دولت برای چی میباشد اطلاع رسانی ندارید خبر شفافیت در مورد آن شخص شرکت یا پلتفرم یا سیستم نرم افزاری یا سرمایه گذار خارجی حرفی زده نمیشه چرا همه دوست دارن یواشکی دزدی کنند از خبر پول درشت سهمی ببرند نه هرچیزی سندی وجود داره اولین کار دولت استقبال باشه نه انکار ادم مجبور به خطلا ها زیاد بکنه یک فرد مورد اعتماد ندیدم جواب سوال منو بده چرا هزار یک شک براش به وجود میاد اخر حرفم با خدا یکتا باش ساده رفتار کن جایگاه پیشرفت تو میبینی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.