راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی ضرورت KYC  برای کسب‌وکارها / راه‌حل‌های جیبیت برای احراز هویت

شایان جاوید میلانی، مدیر محصول جیبیت از اهمیت حفظ امنیت در کسب‌و‌کارها می‌گوید و معتقد است که با گسترش استفاده از اینترنت، اهمیت این موضوع دو چندان شده است. به گفته میلانی سرویس‌های جدیدی چون؛ AML ،KVB KYT ،KYC ،e KYC اخیراً به احراز هویت اضافه شده‌اند که جیبیت نیز امکان پیاده‌سازی این سرویس‌ها را برای کسب‌وکارها دارد.

نشست ضرورتKYC  برای کسب‌وکارها در حاشیه چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ با حضور شایان جاوید میلانی، مدیر محصول جیبیت برگزار شد.

میلانی در این نشست گفت: «از زمانی که استفاده از اینترنت گسترش یافت و نیاز کسب‌وکارها برای استفاده از پلتفرم‌ها باعث شد موضوع حفظ امنیت مورد توجه قرار گیرد، کشورهای مختلف ابزارهایی برای این موضوع تعریف کردند و قوانینی در این زمینه اجرا شد که کسب‌وکارها را به رعایت آنها ملزم می‌کند.»

جاوید میلانی در ادامه برخی مفاهیم را توضیح داد و با اشاره به مفهوم کلیAML  گفت: «AML مربوط به قوانین پول‌شویی است و برای کسب‌وکارها نیز قابل تعریف است و از زمانی که تعاملات مالی با کسب‌وکارها زیادتر شده این قوانین کمک‌کننده است. در کشور ما نیز برای احراز هویت قوانینی تعریف شده که نیاز مشتری و کسب‌وکارهاست.KYC  برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند مشتریان خود را شناسایی کنند و به اطلاعات نیاز دارند؛ هر اطلاعاتی که بتواند خوداظهاری فرد را تأیید یا رد کند.»

او اضافه کرد: «اخیراً سرویس دیگری به احراز هویت اضافه شده کهe KYC  نام دارد و نوع کامل‌تری ازKYC  است که براساس ویژگی‌های منحصر به فرد هر نفر خوداظهاری او را انجام می‌دهد.»


کاهش ریسک مدیریت با احراز هویت


مدیر محصول جیبیت گفت: «KYT یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید برای استفاده کسب‌وکارهاست. اهمیت این موضوع زمانی است که فعالیت مالی در پروفایل با کمک این سرویس منجر به نقل‌وانتقال امن پول برای کسب‌وکارها می‌شود. برای کسب‌وکارها شناخت دقیق کسب‌وکار دیگری که با آن کار می‌کنند مهم است و برای به دست آوردن اطلاعات دقیق از کسب‌وکار مقابل با این بخش سرویس KVB عرضه شد.»

جاوید میلانی افزود: «مفهوم دیگری که جدیداً مطرح شد KYCc است که در واقع اطلاعاتی درباره مشتری است و هرچقدر اطلاعات کامل‌تر باشد ریسک‌های کسب‌وکار کمتر می‌شود که این پوشش می‌دهد.»

او با اشاره به لزوم استفاده از سیستم احراز هویت گفت: «با توجه به قوانین کشور یکسری کسب‌وکارها ملزم به استفاده از سرویس احراز هویت هستند و برخی دیگر نیز برای کاهش ریسک از این سرویس استفاده می‌کنند. برای مثال اپلیکیشن‌های بانک و هر کسب‌وکار مربوط به بانک نیاز دارد که شما را بشناسد.کسب‌وکارهایی که وام می‌دهند نیز نیاز به اطلاعات جامع و کاملی از مشتری دارند تا سرویس ایمن ارائه دهند. بخش دیگر «ای‌کامرس‌ها» هستند و زمانی که می‌خواهید از فروشگاهی خرید انجام دهید آن کسب‌وکار آنلاین نیاز به اطلاعاتی از شما دارد. پلتفرم‌های رمزارزی گروه دیگری هستند که نیاز دارند از سرویس KYC استفاده کنند.»

جاوید میلانی سپس به مزیت‌های احراز هویت اشاره کرد و گفت: «احراز هویت ریسک‌های مدیریت را کاهش می‌دهد و فرایند انتقال وجه امن را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حفظ مشتری با کاهش ریسک برای مشتری همراه باشد تا فعالیت ایمن‌تری در کسب‌وکار داشته باشد.»


راهکارهای جیبیت برای کسب‌و‌کارها


او سپس به راهکارهای ارائه‌شده در جیبیت پرداخت و گفت: «در جیبیت راه‌حل‌ها برای مشتری‌های سازمانی است. دو سطح احراز هویت ارائه می‌دهیم که یکی سطح احراز هویت فرد را ارائه می‌دهد و دیگری KYC  بایومتریک است که ویژگی‌های ذاتی فرد را شناسایی می‌کند. KYB بخش جدیدی است که اضافه کردیم و با وارد کردن شناسه حقوقی شرکت‌ها در این سرویس می‌توانید اطلاعات شرکت‌ها را دریافت کنید. بخش دیگر سرویس‌های استعلامی است که کامل‌کننده پروفایل بانکی افراد و کسب‌وکارهاست. سرویس دیگر KYT است که برای انتقال وجه استفاده می‌شود و به کسب‌وکارها کمک می‌کند انتقال وجه امن‌تری داشته باشند.»

مدیر محصول جیبیت در پایان درباره امکان پیاده‌سازی این سرویس‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک گفت: «امکان پیاده‌سازی برای این کسب‌وکارها وجود دارد و به این شرکت‌ها با توجه به سطح اطلاعاتی که می‌خواهند از مشتریان دریافت کنند راه‌حل‌هایی ارائه می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.