راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه 1402؛ چند راهکار پیرامون چالش‌های صنایع فین‌تک و لندتک

بازار صنایع مالی کشور در سال‌های گذشته، توانسته با استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود، از فضای سنتی فاصله گرفته و به سمت خدمات دیجیتال و غیرحضوری حرکت کند. از گسترش بانکداری دیجیتال و نئوبانک‌ها گرفته تا کارگزاری‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینشورتک، گام‌های تأثیرگذاری هستند که همانند موتور محرکی برای صنایع مالی کشور عمل می‌کند و علاوه‌بر جلب رضایت بیش‌ازپیش مشتریان، در افزایش میزان سودآوری این صنایع نیز نقش اساسی دارد.

به گزارش روابط عمومی پارت، یکی از فناوری‌هایی که علاوه‌بر کسب‌وکارها، نظر قشر عظیمی از جامعه را هم به خود جلب کرده، «هوش مصنوعی» و راهکارهای منشعب از آن است که توانسته در مدت نسبتاً کوتاه حضور خود در بازار، دروازه‌های تازه‌ای را پیش روی سازمان‌ها باز کند. اما سؤال مهم اینجاست که آیا با توجه به چالش‌های پرتعداد کسب‌وکارهای فین‌تک، از پتانسیل‌های این فناوری به نحو احسن استفاده می‌شود؟ در این مطلب به بررسی چالش‌های پیش روی سرویس‌های فین‌تک و راهکارهای هوشمندسازی در برابر این موانع می‌پردازیم.


شنا در اقیانوس آبی یا سرخ؛ انتخاب با شماست


دبلیو چان کیم در کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» بازار رقابتی را مانند اقیانوس سرخ در نظر می‌گیرد که رقیبان برای کسب برتری، باید با حریفان زیادی دست‌وپنجه نرم کنند و این وضعیت، چیزی جز فرسودگی در بر ندارد. در حالی که افراد هوشمند، سعی دارند با شناخت فرصت‌های جدید، از اقیانوسِ آبیِ مملو از منابع ارزشمند و فاقد رقیبان پرشمار بهره ببرند. این استراتژی در بازار کسب‌وکارها، زمانی کاربردی است که مدیران خوش‌فکر و به‌روز، پیش از رقیبان به شناخت فرصت‌های تازه بپردازند و مجموعه خود را به سمت اقیانوس‌های بکر راهنمایی کنند.

در قالب مثال، می‌توانیم به فعالیت «لندتک‌ها» و کسبوکارهای ارائه دهنده وام های آنلاین نگاهی بیندازیم. تقاضا برای دریافت تسهیلات و خرید اقساطی از سمت مردم، روزبه‌روز در حال افزایش است و در این بین، سازمانی‌ می‌تواند بیشترین منفعت را از این بازار رقابتی کسب کند که پیش از دیگر رقبا به مزیت‌های کلیدی و تعیین‌کننده دست یابد و با راه یافتن به منطقه آبی، سودآوری خود را تضمین کند. در این میان، راهکارهایی که با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین توسعه داده شده‌اند، فرصتی را به وجود آورده‌اند تا طیف وسیعی از خدمات حوزه‌های فین‌تک و لندتک به سمت هوشمندسازی هدایت شوند و در اختیار فعالان آینده‌نگر این حوزه قرار گیرند.


شناخت موانع؛ نیمی از مسیر حل چالش‌ها


در اکثر مواقع، چالش‌هایی بر سر راه ما قرار دارند که حتی از وجود آنها آگاه نیستیم و این عدم شناخت، باعث می‌شود که راه‌حل‌های موجود را نادیده بگیریم؛ راهکارهایی که می‌توانند بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار را تا حد قابل‌توجهی بهینه کنند تا علاوه‌بر رضایتمندی مشتریان، سهم خود از فروش در بازار را نیز افزایش بدهند. در ادامه به چند نمونه از این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • گزارش اعتباری هوشمند جهت بهبود عملکرد لندتک‌ها: در حال حاضر، پروسه اعطای تسهیلات آنلاین برای مشتریان و وام‌دهندگان با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که یکی از آنها، عدم توانایی وام‌گیرده در بازپرداخت اقساط است. گزارش‌های اعتباری هوشمند با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته، نتیجه‌ دقیق و خطاناپذیری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا در مسیر اعطای تسهیلات، ریسک کمتر و سودآوری بیشتری را تجربه کنند.
  • رفع چالش جعل هویت باتکیه‌بر احراز هویت هوشمند: زمانی که حرف از خدمات غیرحضوری به میان می‌آید اطمینان از هویت مخاطب و صحت اطلاعات او، حرف اول را می‌زند. نقطه پایان این نااطمینانی‌ها توسط سرویس‌های احراز هویت هوشمند گذاشته شده تا هوش مصنوعی با استفاده از فناوری بینایی ماشین و آنالیز ویژگی‌های بیومتریک کاربران، درصد سوءاستفاده احتمالی را به صفر نزدیک کند. استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در این فرایند، سبب می‌شود که احراز هویت افراد با سرعت و دقتی مثال‌زدنی صورت بگیرد تا از هرگونه جعل هویتی جلوگیری شود.
  • تکمیل حلقه مفقوده خدمات غیرحضوری با امضای دیجیتال: چگونه می‌توانیم ارائه خدمات را «غیرحضوری» بنامیم درصورتی‌که برای امضای اسناد، نیاز به حضور فرد یا نماینده او و یا ارسال پستی قرارداد‌ها جهت امضای دستی است؟ راهکار را تنها می‌توان در فناوری «امضای دیجیتال» یافت که با پشتوانه قانونی معتبر و پروتکل‌های کدگذاری غیرقابل جعل، اطمینانی به‌مراتب بیشتر از امضای دستی را برای هر دو طرف قرارداد فراهم می‌کند و تجربه‌ای سریع، دقیق و حقیقی از خدمات غیرحضوری را به ارمغان می‌آورد.
  • بازگشت اطمینان به ضمانت‌ها با سفته دیجیتال: امکان نقدشوندگی پایین سفته‌های کاغذی، رفته‌رفته باعث شده است که ارائه‌دهندگان تسهیلات در روند دریافت ضمانت‌ قابل‌اتکا دچار چالش‌های جدی شوند که ممکن است فرایند تخصیص وام را با مانع رو‌به‌رو کند. سفته دیجیتال، پا را از مرزهای موجود فراتر گذاشته تا با فراهم‌آوردن ویژگی‌هایی از جمله سرعت صدور، امنیت بالا و اطمینان کامل از نقدشوندگی، به یکی از کامل‌ترین اسناد تضامنی بدل شود.
  • حجم بالای اسناد کاغذی و لزوم استفاده از سرویس تبدیل تصویر به متن: نیازی به یادآوری نیست که در سیستم بانکداری و دیگر صنایع مالی، نیاز است که چه حجمی از اسناد کاغذی به داده‌های دیجیتال تبدیل و به رایانه‌ها وارد شود. این فرایند هزینه و زمان‌بر، مانعی است که اجازه تسریع امور اداری و خدمت‌رسانی به تعداد بیشتری از مشتریان را نمی‌دهد. سرویس تبدیل تصویر به متن یا «OCR»، هدیه هوش مصنوعی به کسب‌وکارهاست تا در زمان بسیار کوتاهی، حجم زیادی از داده‌های کاغذی را با دقت بالا به متون دیجیتال قابل‌ویرایش تبدیل و در فرم‌های موردنظر جای‌گذاری کنند.
  • به‌کارگیری چت‌بات‌های هوشمند جهت پاسخگویی به سوالات پرتکرار کاربران: یکی از چالش‌هایی که سازمان‌های متوسط رو به بزرگ با آن مواجه هستند، پاسخگویی به سیل عظیم تماس‌های مشتریان است و اگر قصد بر این باشد که برای جلب رضایت مشتریان، پشتیبانی 7/24 تدارک دیده شود، مشکلات و هزینه‌های به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند. راهکار هوش مصنوعی برای این معضل، چت‌بات‌های صوتی و متنی هوشمندی است که در کنار اپراتورها، به‌صورت شبانه‌روزی با کاربران تعامل برقرار می‌کنند و میزان رضایتمندی مشتریان را به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

راهکارهای دانش‌بنیان برای چالش‌های موجود


علی‌رغم تمامی چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، کارشناسان و متخصصان ایرانی در تلاش‌اند تا قدرت بی‌انتهای هوش مصنوعی را در قالب محصولات کاربردی در اختیار کسب‌وکارهای کشور قرار دهند تا مجموعه‌های مالی و تجاری، روند توسعه خود را هم‌پای دیگر کشورهای پیشرو در عرصه هوشمندسازی طی کنند.

یکی از معتبرترین شرکت‌های ایرانی که در کنار تجربه چندین‌ساله در عرصه بازارهای مالی، به بازویی توانمند در زمینه هوش مصنوعی کشور بدل شده، مجموعه پارت دانش‌بنیان است. سبد محصولات پارت با بیش از 100 سرویس هوشمند متنوع و با همراهی بیش از 1000 نیروی انسانی و 150 نیروی متخصص هوش مصنوعی، پاسخگوی دایره وسیعی از نیازهای کسب‌وکارهاست تا علاوه‌بر پلتفرم‌های لندتک و ارائه‌دهندگان خدمات اعتباری، دیگر فعالان حوزه مالی از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها، کارگزاری‌های بورسی و… نیز بتوانند از پتانسیل‌های هوش مصنوعی در جهت تسهیل روند کاری خود بهره ببرند. پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، از تاریخ 16 لغایت 19 خرداد‌ماه 1402 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و فرصت مناسبی را در اختیار بازیگران اکوسیستم حوزه مالی قرار داد تا مسیر خود به سمت اقیانوسِ آبیِ بازارهایِ مالی را از همیشه هموارتر کنند.

1 دیدگاه
  1. ashkankh می‌گوید

    مطلب بسیار جامع و کاملی بود. ممنون از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.