راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دومین سمینار رگ‌تک اعلام کرد / نفس‌های آخر امضاهای طلایی است

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دومین سمینار رگ‌تک ایران اعلام کرد که با اجرای تنظیم‌گری فناورانه که در کشور به آرامی در حال صورت گرفتن است باید منتظر نفس‌های آخر امضاهای طلایی در کشور باشیم. رضا باقری اصل مهم‌ترین چالش تنظیم‌گری مبتنی بر فناوری را کیفیت داده عنوان کرد و گفت که تلاش‌شان این است داده‌هایی را فراهم کنند تا کشور به سمت تنظیم‌گری فناوری بیشتر از گذشته حرکت کند.

او بیان کرد که در قانون هفتم توسعه نیز به صورت ویژه به لزوم وجود تنظیم‌گر فناورانه تأکید شده، اما مطمئن است اجرای این قانون‌ها با مقاومت بخش‌هایی از بدنه دولت و نگاه‌های سیستمی مواجه خواهد شد. باقری اصل تأکید کرد نبردی بین تصدی‌گری دولتی و دولت تنظیم‌گر شروع شده که در این نبرد باید دولت تنظیم‌گر برنده شود.ا

به گزارش «راه‌ پرداخت»، دومین سمینار رگ‌تک ایران به همت «کارخانه نوآوری رسانه‌های راه‌کار» در آکادمی ایرانسل برگزار شد. شرکت ملی انفورماتیک، آکادمی ایرانسل، شرکت یوآیدی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، شرکت نبض افزار رایان اندیش، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و شرکت توسعه نوین همراه کیش حامیان برگزاری دومین سمینار رگ تک ایران هستند.

در این سمینار میثم سلیمانی، دبیر اجرایی سمینار و سردبیر رسانه‌های دیجیتال رسانه‌ها‌ی راه‌کار اعلام کرد که بعد از گذشت نزدیک به سه سال و با دور شدن کرونا، دومین سمینار رگ‌تک با حضور کارشناسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و تنظیم‌گری برگزار شد. 

در ابتدای این سمینار، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد که دولت به جز تصدی‌گری باید به سمت تنظیم‌گری اشتغال پیدا کند. او در این زمینه با اشاره به سختی‌هایی که دولت در این راه دارد، گفت:‌ «دولتی که به تصدی‌گری عادت کرده، وارد تنظیم‌گری که شود خیلی تحولات باید رقم بخورد؛ تحولاتی که از فرهنگ سازمانی یا فرهنگ دولت نشئت می‌گیرد تا ابزارها و امکانات و قواعد و مقرراتی که برای این تحول لازم است.»

او بستر زمانی بزرگ‌ترین تحولات رخ‌داده در خدمات الکترونیکی دولت را به زمان کرونا مرتبط دانست و اعلام کرد که در این دوران به دلیل اینکه کارکنان دستگاه‌ها از ارتباط با مردم پرهیز می‌کردند، رشد خدمات الکترونیکی دولت چشمگیر بود. 

همچنین تأکید کرد که آمادگی سیستم‌های مالی و پولی در پذیرش این تحول در دولت بیشتر از حوزه‌های دیگر بود؛ به طوری که تنظیم‌گری در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و… با تأخیر وارد این عرصه شد.


چاره‌ای جز رفتن به سمت تنظیم‌گری فناورانه نداریم


باقری اصل در ادامه به قانون‌گذاری‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ «آخرین رویداد مهم قانون‌گذاری در این حوزه مصوبه جلسه ۸۱ شورای عالی فضای مجازی است که بحث تنظیم‌گر تنظیم‌گران را تصویب کرد و در کنار آن هم چندین مصوبه داشتیم، مانند قانون دوام یا مدیریت داده و اطلاعات ملی که موضوع تنظیم‌گری بخشی را به رسمیت شناخته و نهادهای آن را از هم تفکیک کرده است.»

او با توجه به توسعه فناوری و تأثیری که روی تنظیم‌گری دارد، ادامه داد: «همه تحولات نشان‌دهنده این است که دولت هم دوست دارد از حوزه تصدی‌گری به سمت تنظیم‌گری روی بیاورد و شاید چاره‌ای جز این ندارد. آنقدر فناوری توسعه پیدا کرده‌ و آنقدر به سمت دیجیتالی‌‌شدن حرکت کرد‌ه‌ایم که چاره‌ای جز این نداریم که از تنظیم‌گری برای اداره امور استفاده کنیم. پس هم فشار تقاضا هست که خود دولت می‌خواهد تحول ایجاد کند و هم فشار عرضه؛ یعنی اتفاقی در حوزه عرضه فناوری وجود دارد که فرصت‌های جدیدی برای حرکت به سمت تنظیم‌گری شکل گرفته است.»

باقری اصل با اشاره به اینکه تنظیم‌گری در دنیا بیشتر در حوزه فناوری مالی رخ داده، گفت: «تنظیم‌گری فناوری با تأخیر از دنیا در کشور ما هم در حال وقوع است و مشابه دنیا، تنظیم‌گری در حوزه مالی و پولی بیشتر در حال رقم‌خوردن است. این هم به خاطر این است که این حوزه چابک‌تر است.»


نفس‌های آخر امضاهای طلایی 


باقری اصل شکل‌گیری برخی سامانه‌ها را در راستای تنظیم‌گری معرفی کرد و گفت: «اتفاقی که می‌افتد این است که  برخی دولت‌ها به سمت سامانه‌محوری حرکت می‌کنند. من برخی سامانه‌ها را از جنس تنظیم‌گری می‌شناسم؛ یعنی سامانه‌هایی که وظیفه‌شان جایگزین نظام سنتی تنظیم‌گری است، مانند سامانه تجارت، مؤدیان و… .» 

او ادامه داد: «بعضی مواقع دولتی‌ها راهکارهایی را پیدا می‌کنند، برای اینکه به سمت تنظیم‌گری روی نیاورند و از سامانه‌محوری برای استفاده از این کار بهره می‌برند. در حقیقت سامانه را جایگزین رویکرد می‌کنند که لزوماً بد نیست، ولی سامانه فقط یک واسط است و در بازه زمانی کوتاهی می‌تواند کارکرد داشته باشد و یک زمانی به این نتیجه می‌رسیم که خود سامانه‌ها هم باید تنظیم شوند و شاید همان رویکرد رگ‌تک و واگذاری امور به بخش‌هایی که می‌توانند جایگزین شوند جذاب‌تر باشد.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه در کنار این سامانه‌ها، فناوری‌های نظارتی هم باید شکل بگیرند، توضیح داد: «تفکیک بین نظام تصدی و عرضه خدمت از نظام نظارت و ارزیابی باید به کمک فناوری شکل بگیرد تا به سمت نظام پاسخگوتر حرکت کنیم. شاید کمی در این زمینه کند باشیم، اما حرکتی است که شروع شده و شاید نفس‌های آخر مقاومت امضاهای طلایی در این حوزه باشد.»


چالشی به نام کیفیت داده


دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در ادامه سخنرانی خود به چالش‌های تنظیم‌گری فناورانه اشاره کرد و گفت:‌ «یکی از چالش‌های اصلی که در این زمینه داریم کیفیت داده است. در حال‌ حاضر داده‌هایی که در اختیار داریم دارای کیفیت لازم نیستند و باید تفکیکی بین داده‌های دارای کیفیت و بی‌کیفیت ایجاد کرد.» 

او تأکید کرد: «داده‌ها برای انجام تنظیم‌گری باید کیفیت داشته باشد و از داده‌ها باید به نفع گزارش‌دهی و تنظیم‌گری استفاده شود. داده‌ها باید در فرایند خودشان هم اصلاح شوند و هم متقن شوند تا تنظیم‌گر با این داده و فناوری کار خودش را بهتر انجام دهد.»

باقری اصل در پایان یادآور شد تلاش می‌کنند به سمت داده‌هایی بروند که قابلیت استفاده برای تنظیم‌گران فناوری را داشته باشد و در این زمینه گفت: «در این زمینه تلاش‌هایی کرده‌ایم؛ دو اپراتور برای مرکز ملی تبادل اطلاعات گذاشتیم و از دوستان با هوش مصنوعی که بحث احراز هویت انجام می‌دادند بهتر بهره می‌بریم.»

او ادامه داد: «امیدواریم این کارها منجر به این شود که فناوری تنظیمی در کشور توسعه پیدا کند در کنار آن دولت هم مقرراتی در برنامه هفتم در نظر گرفته تا به سمت تنظیم‌گری فناورانه حرکت کنیم؛ هرچند مطمئن هستیم اجرای این قوانین با مقاومت‌هایی همراه می‌شود.» 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نهایت تأکید کرد که نبردی بین رویکرد تصدی دولتی و دولت تنظیم‌گر شکل گرفته که این نبرد باید به نفع دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌گر حرکت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.