راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مصوبه جدید کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی / استعلامات کاغذی از کدام سرویس‌های دولتی حذف می‌شود؟

در چهل‌وسومین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در راستای حذف استعلامات کاغذی و ارائه خدمات هوشمند توسط متقاضیان در اجرای بند «ج» تبصره «۷» بودجه امسال و مکاتبات کارگروه با کلیه دستگاه‌های اجرایی، سرویس‌های جدید مصوب شد.

به گزارش مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در اجرای تبصره ذیل ماده ۷ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی به دستگاه‌های اجرایی تکلیف کرد که در صورت دارابودن مرکز تبادل اطلاعات طی دو ماه نسبت به اخذ موافقت اصولی از کارگروه اقدام کنند.
همچنین، به‌منظور تسریع در استقرار نسخه الکترونیکی و برقراری جریان داده بین بیمه‌های پایه درمان با شرکت‌های بیمه تکمیلی مقرر شد تا زمان اخذ موافقت اصولی برای مرکز تبادل اطلاعات موضوعی سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتصال و تبادل داده بیمه‌های پایه و تکمیلی با رعایت مقررات قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی برقرار شود.
از دیگر مصوبات این کارگروه در اجرای تبصره ۲ بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳ مصوبه جلسه ۵۴ شورای‌ عالی فضای مجازی و ماده ۷ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، پیش‌بینی سازوکار ممنوعیت اتصال دستگاه‌های اجرایی خارج از مرکز ملی تبادل اطلاعات بود. بر این‌ اساس تدبیر کارگروه، تصویب این مصوبه قبل از استفاده از ظرفیت ماده ۹ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی بود.
همچنین، در اجرای ابلاغیه رئیس کارگروه به دستگاه‌های اجرایی برای هوشمندسازی ارائه خدمات دستگاه‌ها و حذف استعلامات کاغذی و انجام الکترونیکی آن، با مشارکت سازمان‌های ثبت‌احوال، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و قوه قضائیه، ایجاد سرویس انتشاری ازدواج برای استفاده سازمان‌های بیمه‌گر پایه، سرویس‌های مورد نیاز برای استعلام پرداخت مالیات‌ بر ارث متوفیان دارای سهام به‌منظور انتقال قهری سهام متوفی به وراث قانونی به‌صورت الکترونیکی خواهد بود.

علاوه بر این، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات سببی و نسبی متوفیان حداکثر ۱۰ روز پس از ثبت واقعه فوت و ارائه سرویس وراث طبقه اول توسط سازمان ثبت‌احوال به قوه قضائیه و به‌ تبع آن ارائه گواهی حصر وراثت به‌صورت اقلام داده‌ای قابل خوانش توسط ماشین از سوی قوه قضائیه به سازمان‌های مالیاتی، بانک‌ها، ثبت‌ اسناد و املاک و سایر دستگاه‌های مربوط از دیگر مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری در چهل‌وسومین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی به شمار می‌رود.

طبق این گزارش، در بند «ج» تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 آمده است: «به‌منظور ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های دولت و افزایش رضایت­مندی مردم، تمام دستگاه‌های ‌‌اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نهادهای عمومی ‌‌غیردولتی و سایر دستگاه‌های دارای ردیف در این قانون، مکلف‌اند ضمن ارائه کلیه خدمات خود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تا آبان­ سال ۱۴۰۲، با بهینه‌سازی ‌فرایندها، حداقل 20 درصد خدمات خود را تا پایان دی‌ماه­ سال ۱۴۰۲ ‌‌به‌صورت هوشمند به‌گونه‌ای ارائه کنند که تمام مراحل درخواست تا دریافت خدمت ‌‌به‌صورت آنلاین، بدون دخالت عامل انسانی و بدون اخذ هرگونه مدرک از متقاضی خدمت با استفاده کامل از داده و اطلاعات ملی موضوع قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی انجام شود.»

همچنین، طبق این بند از قانون بودجه دستگاه‌های ‌‌اجرایی مذکور مکلف‌اند تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ کلیه استعلاماتی که توسط سایر دستگاه‌ها از آنها انجام می‌شود را ‌‌به‌صورت آنلاین از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات در اختیار دستگاه متقاضی قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.