پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کیف پول الکترونیکی عامل تحول بنیادی سیستم بانکی
فراگیر شدن تلفنهای همراه هوشمند به شکلی بنیادی نحوه تعامل مشتریها و موسسات را دگرگون کرده و صنعت بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.
طی چند سال اخیر شاهد رشد قابل ملاحظه اپلیکیشنهای بانکداری مبتنی بر تلفن همراه بودهایم و اگر این روند یک معیار برای پیشبینی آینده باشد، باید گفت روند فراگیر شدن گوشیهای هوشمند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
این تحول کاملا منطقی است و گوشیهای هوشمند کلید دسترسی به بازار مصرفکنندگان جوان و حفط این گروه از مشتریها است. از سوی دیگر مشخص شده دسترسی به جمعیت جوان آمریکا بسیار دشوار است (در حال حاضر 68 میلیون نفر در سن 18 تا 34 سال در این کشور زندگی میکنند). این گروه از جمعیت درباره نهادهای مالی بزرگ بدبین هستند و از شرکتها و نهادها انتظار دارند خدمات تعاملی و شخصیسازیشده دریافت کنند. آنها از طریق اینترنت اطلاعات را دریافت میکنند و حتی هنگام خواب ابزارهایی مانند تلفن همراه را در کنار خود نگه میدارند که این یک فرصت بزرگ برای نهادهای مالی محسوب میشود.
.
.کیف پول الکترونیکی جایگزین روشهای سنتی پرداخت
تحقیق جدیدی که از سوی بنیاد آموزش سرمایهگذاری مالی FINRA صورتگرفته نشان میدهد بیش از نیمی از جوانان آمریکایی معتقدند بانکها تفاوت زیادی با هم ندارند. با آنکه این باور موجب هراس برخی بانکها و نهادهای مالی میشود، برای برخی دیگر فرصتهایی را نمایان میکند. حال این پرسشها مطرح است که بانکها و موسسات مالی چطور میتوانند از این فرصت استفاده نمایند؟ چطور آنها باید بین خود و دیگر نهادهای مالی تمایز به وجود آورند؟ به طور خلاصه باید گفت آنها با ارائه ابزارها و خدماتی که با جوانان تعامل میکنند میتوانند به این هدف برسند. پیشاپیش تعداد قابل ملاحظهای از این گروه جمعیتی معتقدند به زودی کیف پول الکترونیکی جایگزین روشهای سنتی دسترسی پرداخت و پول برای کالا و خدمات خواهد شد.
برای نخستین بار شرکتهای ارائهکننده خدمات پرداخت الکترونیکی با رقابت فناوریهای جدید در حوزه بانکی مواجه هستند. در حقیقت سه چهارم این گروه جمعیتی که در نظرسنجی بنیاد FINRA شرکت کردند، گفتهاند به استفاده از خدمات مالی ارائهشده از سوی شرکتهایی نظیر گوگل، آمازون و اپل علاقمند هستند.
نهادهای مالی برای ایجاد جذابیت برای مصرفکنندگان نسل بعد باید از طریق ابزارهای مبتنی بر تلفن همراه به این نسل دسترسی پیدا کرده و نیازهای آنها را پاسخ دهند. امروزه اپلیکیشنهای مختص این نهادها گزینه اجتنابناپذیر بسیاری از این نهادهاست؛ اما این اپلیکیشنها اغلب به شیوهای درست با مشتری در تعامل قرار نمیگیرند.
.
تلفن همراه یا کیف پول الکترونیکی؟
برای مثال، تعداد اپلیکیشنهای گوشی تلفن همراه خود را در نظر بگیرید؛ طبق محاسبات اخیر، در گوشیهایی با سیستم عامل اندروید به طور متوسط 68 اپلیکیشن و در گوشیهای آیفون 88 اپلیکیشن وجود دارد. حال در نظر بگیرید که برای استفاده از این اپلیکیشنها چه میزان باید وقت صرف کنید؟ قطعا باید زمان زیادی را برای این کار اختصاص دهید.
اما یک کیف پول الکترونیکی معمولا چند اپلیکیشن را در یک جا متمرکز میکند، در نتیجه تجربهای ساده و آسان برای استفادهکننده به وجود میآورد. این کیف پول، شکلی مجازی از بسیاری کارتهای اعتباری است و پیشنهادهای خاص برای مشتریهای مختلف ارائه میکند؛ این کیف پولها نسبت به کیف پولهای سنتی امنتر هستند و کار با آنها آسانتر است.
بانکها و موسسات مالی به روشهای مختلف میتوانند از کیف پول الکترونیکی بهره ببرند و این خدمت نه تنها میتواند به بانکها کمک کند خود را از دیگر نهادهای مالی متمایز کنند، بلکه کیف پول الکترونیکی به توسعه برنامههای بازاریابی کمک میکند و این کار در ابزاری رخ میدهد که همواره با شخص است و این ویژگی تاثیری بالا در افزایش تاثیر آن دارد.
برخی نهادهای مالی و بانکها همچنین در جستجوی راههایی برای گنجاندن قابلیتهای دیگر در کیف پول الکترونیکی هستند به طوری که استفادهکننده بتواند به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشد.
.
کیف پولهای مبتنی بر ارتباط نزدیک (NFC)
با این حال گسترش خدمات هرگز نباید به نادیدهگرفته شدن امنیت منجر شود. مشتریها در حال استفاده از محیط و زیرساخت کنونی پرداخت هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که طرف سوم روابط آنها و مشتری را قطع کند، اما آنچه سبب ارتقاء خدمات میشود و مزیت به وجود میآورد، امنیت لحظه پرداخت الکترونیکی پول است. در استراتژی کیف پول الکترونیکی، نهادهای مالی باید استانداردها و الزامات EMV را در نظر بگیرند. کیف پولهای مبتنی بر ارتباط نزدیک (NFC) توانایی پشتیبانی از EMV غیرتماسی را دارند و این یک راه حل آیندهنگرانه است.
اگرچه میزان استفاده از کیف پول موبایل اکنون نسبتا اندک است؛ اما استفاده از این خدمات به سرعت رشد خواهد کرد و بیشترین رشد در بین جمعیت جوان مشاهده خواهد شد.
موسسه تحقیقاتی ژوپیتر پیشبینی کرده است که تعداد تراکنشهای بدون تماس که با کیف پول موبایل انجام میشود و از میزان تخمینی 3 میلیارد مورد در سال جاری میلادی، به 9/9 میلیارد مورد در سال 2018 افزایش خواهد یافت.
درباره افزایش استفاده از کیف پول موبایل تردیدی وجود ندارد و سوال اصلی، سرعت گسترش استفاده از این خدمات است.
در این میان، ارائهکنندگان خدمات کیف پول موبایل باید به موضوع امنیت توجهی ویژه داشته باشند، زیرا هر قدر هم که این خدمات مفید باشند و استفاده از آنها ساده باشد، اگر مصرفکنندگان از لحاظ امنیت اطمینانی به آن نداشته باشند گسترش استفاده از آنها کند خواهد بود.
عامل بعدی گسترش استفاده از این خدمات، تبلیغ برای آن و آشنا کردن مصرفکنندگان بالقوه با امکانات این خدمت است. تحقیقات نشان میدهد در حوزههای دیگر از جمله بانکداری آنلاین و بانکداری موبایل، عدم آشنایی مصرف کنندگان افزایش استفاده از این کانالها را کند کرده بود؛ و در نهایت، سازگار شدن بانکها با نیازهای جدید و در حال تغییر مشتریها یک ضرورت است.
منبع: شاپرک