راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی شاپرک از اولین ماه سال 1402 منتشر شد / کاهش بیش از 12درصدی ارزش ریالی و تعدادی تراکنش‌ها

نودوچهارمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. بر اساس این گزارش در فروردین‌ماه 1402 بالغ بر 3.694 میلیون تراکنش با ارزش 8.221 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌ کارت پردازش شده است. این میزان نسبت به اسفندماه 1401، 12.88درصد در تعداد و 19.75 درصد در ارزش ریالی کاهش داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در فروردین‌ماه 1402 و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. بر اساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال ۱۴۰۰، از نظر تعدادی 15.55 درصد و از نظر ریالی 50.97 درصد رشد داشته است.


عدم انتشار ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌ها


شاپرک در این گزارش‌های اقتصادی، هر ماه ارزش اسمی تراکنش‌ها و حقیقی تراکنش‌ها و به تبع آن مقایسه رشد حقیقی و اسمی نقطه‌به‌نقطه ارزش تراکنش‌های شبکه شاپرک را بررسی می‌کند. این‌ بار در اولین گزارش سال جدید، آمار جدیدی از ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌ها در فروردین‌ماه ذکر نشده و آمارهای آورده‌شده در این جداول مربوطه مشابه گزارش قبلی یعنی گزارش نودوسوم شاپرک است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به ماه قبل، 0.64 درصد رشد کرده و شاپرک علت این تغییر را افزایش 0.59درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی عنوان کرده است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در فروردین‌ماه ۱۴۰2 نسبت به اسفند ۱۴۰۱، 1.41 درصد رشد کرده و تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 0.02درصدی همراه بوده است.

در این ماه، بیش از 1.745 ابزار شاپرکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور وجود دارد که از این تعداد 1.595 آن ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی هم به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در کشور به ترتیب 130 و 20 ابزار است.

آمارهای فروردین 1402 نشان می‌دهد که در این ماه 92.74 درصد از تراکنش‌ها موفق و 7.26 درصد از آنها ناموفق و خطادار بوده،‌ که این رقم نسبت به ماه قبل 0.57 کاهش پیدا کرده است.

88.84 درصد از کل خطای‌های این ماه به خطای کاربری ارتباط دارد؛ شاپرک اعلام کرده که این نوع خطا به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباط ندارد و علت را باید از سمت کاربر و در دو حالت فراموشی رمز عبور و کمبود موجودی جویا شد. با این حال 9.57 درصد از خطا‌ها، خطای صادرکنندگی بوده و 0.67 درصد از خطا‌ها به پذیرندگان مربوط است. خطای کسب‌وکار با 0.77 درصد و خطای شاپرکی با 0.15 درصد هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اعداد تراکنش‌های ناتمام این ماه نسبت به اسفند، 1.10 درصد رشد داشته و هم‌زمان با کاهش 12.88درصدی تعداد تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل، تعداد تراکنش‌های ناتمام با افزایش مواجه شده و این یعنی نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل 0.002 درصد افزایش پیدا کرده است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


این بخش از گزارش اقتصادی شاپرک همواره با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، با تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم می‌کرده که شاپرک از دی‌ماه ۱۴۰۱ با نظرسنجی از شرکت‌های پرداختی از اعلام تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی سر باز می‌زند.

بر اساس شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در این ماه، به‌پرداخت ملت با سهم 19.68درصدی از مبلغ‌ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را از آن خود کرده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان (دومین شرکت بازار ) با این شرکت حدود 0.62 است. تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد هم در این مؤلفه جابه‌جا شده‌اند.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با افزایش 0.88درصدی به شرکت پرداخت الکترونیک سامان تعلق دارد؛ این شرکت در ابزار پذیرش اینترنتی با افزایش 4.73درصدی بالاترین تفاضل را از آن خود کرده است. پرداخت الکترونیک سداد با افزایش 0.55درصدی دارای بیشترین اختلاف سهم مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌ گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 17.56درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 16.49درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.