راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شصت‌ونهمین شماره عصر تراکنش منتشر شد / همواره در حال سبقت از خود

شصت‌ونهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از علیرضا خداکرمی منتشر شد. در سال ۱۴۰۱ که بسیاری از کسب‌وکارها با مشکلات جدی مواجه بودند، هلدینگ داده‌پردازی پارسیان عملکرد چشمگیری داشت و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در اکوسیستم نوآوری کشور سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داد. این اتفاق باعث شد به سراغ علیرضا خداکرمی، مغز متفکر پشت این جریان فکری و حامی اکوسیستم نوآوری برویم تا با او و نگاهی که به مسائل دارد، آشنا شویم؛ کسی که تجربه فراوانی در سمت‌های مدیریتی دارد و معتقد است بزرگترین چالش فعلی کشور در حوزه کسب‌وکارها، تأمین مالی در فضای بی‌ثباتی است.

پرونده اصلی این شماره از عصر تراکنش مربوط به «اصلاح نظام کارمزد» است که در آن به جنبه‌‌های مختلف اهمیت تغییر نظام کارمزد کنونی و چالش‌های آن پرداخته‌ایم. در بخش یادداشت‌های این شماره نیز یادداشت‌هایی از وحید صیامی، مصطفی ثابتی، حمیدرضا نورصالحی، کمیل رودی و یوسف غروی را می‌خوانید. در ادامه مروری بر مطالب منتشرشده در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش خواهیم داشت.


از توسعه تلکوبانک تا رشد اقتصاد دیجیتال در کشور


به روال همیشه در بخش گزارش‌های این شماره از عصر تراکنش مروری بر مهم‌ترین اخبار اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. از اواسط اسفندماه ۱۴۰۱ تا فروردین‌‌ماه ۱۴۰۲ یکی از مهم‌ترین اخباری که شاهدش بودیم، انتصاب‌های جدید در این صنعت بود. علاوه بر این، اواخر فروردین‌ماه بود که بعد از ۱۵ سال ثبات نظام کارمزد، زمزمه‌های ابلاغ دستورالعملی در خصوص اصلاح نظام کارمزد توسط بانک مرکزی به گوش رسید که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. در بخش «گزارش‌ها» نگاهی به ماهیت و چالش‌های شکل‌گیری تلکوبانک‌ها در کشور داشتیم و وضعیت صنعت بانکی کشور در سالی که گذشت و مهم‌ترین روندهای این صنعت در سال ۱۴۰۲ را بررسی کردیم.

همچنین گزارش کامل مصاحبه عصر تراکنش با عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز می‌خوانید. در گفت‌وگویی که با زارع‌پور داشتیم به اقدامات سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی که در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ شاهدش بودیم، چگونگی توسعه و رشد اقتصاد دیجیتال در کشور و چند موضوع مهم دیگر پرداختیم.


روایتی از سه کسب‌وکار و دو مدیر: فینوداد، یوآیدی و کوینینو، علیرضا خداکرمی و امیرحسین داودیان


«فینوداد»،‌ «یوآیدی» و «کوینینو» سه کسب‌وکاری هستند که در گفت‌وگو با مدیران عامل هر یک به مهم‌ترین برنامه‌هایشان برای سال جدید و چشم‌اندازی که دارند، پرداختیم. در بخش «باشگاه»، همچنین گفت‌وگوی عصر تراکنش را با علیرضا خداکرمی، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ داده‌پردازی پارسیان می‌خوانید؛ هلدینگی که سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان در اکوسیستم نوآوری کشور سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داد و به گفته عضو هیئت‌مدیره آن، به‌ دنبال این هستند که در سال ۱۴۰۲ حدود هزار میلیارد تومان دیگر نیز در این اکوسیستم سرمایه‌گذاری انجام دهند. همچنین تجربیات فراوان امیرحسین داودیان در صنایع بانکی و پرداخت کشور باعث شد در گفت‌وگویی با او، روایتگر زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش باشیم. او طرفدار کتاب‌های گوگول است، اسکی و اسکی روی آب می‌کند و دانشگاه را فضای مهمی می‌داند که بستر رشد و تحول شخصیت افراد را فراهم می‌آورد.


به ایستگاه پایانی ثبات نرخ کارمزد نزدیک شدیم؟


حق با کیست؟ فعالان شبکه پرداخت و بانکی که سال‌هاست با کارمزدی ثابت خدمات ارائه کرده‌اند و معتقدند ثبات نرخ کارمزد در کنار سیر صعودی تورم و ارز نفس‌شان را تنگ کرده و اجازه سرمایه‌گذاری و توسعه خدمات به آنها نمی‌دهد؛ یا پذیرندگان و مصرف‌کنندگانی که به این نرخ‌های کارمزد و برخی معافیت‌ها عادت کرده‌اند و در شرایط اقتصادی فعلی افزایش کارمزد و سهیم‌شدن‌شان در پرداخت کارمزد برای آنها یک فشار دیگر است. رگولاتور چطور قرار است این ذی‌نفعان را به‌ طور جامع ببیند و هم به فکر توسعه خدمات باشد و هم فشار اقتصادی تحمیل نشود؟ آیا رگولاتور با رفع و مدیریت این دغدغه‌ها سال ۱۴۰۲ را با اصلاح نظام کارمزد همراه خواهد کرد؟ جزئیات اصلاحیه کارمزد چیست و فعالان چه می‌گویند؟ اینها سؤالاتی است که در پرونده این شماره عصر تراکنش به آن پرداختیم. در بخش «تنظیم‌گری»، یادداشت‌هایی از حسام مقصودلو، مرتضی ترک تبریزی، داود محمدبیگی و بهرنگ فاطمی را نیز می‌خوانید.


پس از سقوط


بانک سیلیکون‌ولی، همان‌طور که از نامش پیداست، راه‌اندازی شد تا به نیازهای صنایع فناوری و علوم زیستی موجود در شمال کالیفرنیا پاسخ دهد. ۲۰ سال پیش نیز تا حد زیادی همین کار را می‌کرد؛ وام‌ها، خطوط اعتباری چرخشی و خدماتی مانند مدیریت پول نقد را به استارتاپ‌هایی در حوزه‌های ارتباطات، نرم‌افزار، زیست‌فناوری و دستگاه‌های پزشکی ارائه می‌داد. اما این بانک ناگهان با کمبود ۲۰۰ میلیارد دلاری روبه‌رو شد و همین مسئله جرقه بحران را برای آن زد. به‌ دنبال همین اتفاق بود که تحلیلگران نسبت به وضعیت نظام بانکی در آمریکا ابراز نگرانی کردند و گفتند این ماجرا می‌تواند سرآغاز یک سلسله‌ورشکستگی‌های بانکی در آمریکا باشد. اکنون ماجرای بحران بانکی و سقوط سیلیکون‌ولی به سوژه همه رسانه‌های اقتصادی و سیاسی جهان تبدیل شده است. در بخش «جهان» چند مطلب از مجله‌های بلومبرگ، اکونومیست و بارونز که به موضوعات پیرامون این اتفاق پرداخته‌اند، می‌خوانید.


معرفی مدیران عامل ۱۵ صرافی رمزارز کشور


شش مجله‌ای که در بخش راهنمای این شماره از عصر تراکنش مروری بر آخرین شماره‌های آنها داشتیم، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»،‌ «هاروارد بیزینس‌ریویو»، «فورچون»، «بارونز»، «اکونومیست» و «فین‌تک» هستند که بیشتر آنها یا جلد خود را به موضوع سقوط بانک سیلیکون‌ولی اختصاص داده‌اند یا گزارش مفصلی از این اتفاق کار کرده‌اند. علاوه بر این، چهار تا از کتاب‌های جدید انتشارات راه پرداخت را نیز معرفی کرده‌ایم و در بخش «اپ‌ها» نیز اپلیکیشن‌های برتر حوزه BNPL در سال ۲۰۲۳ را به انتخاب فورچون معرفی کرده‌ایم. «دستگاه AQR100» شرکت فناپ‌تک نیز محصولی است که در صفحات پیش رو می‌توانید بیشتر درباره آن بخوانید؛ دستگاهی که امکان پرداخت با استفاده از کیف پول الکترونیکی را از طریق دو روش کیوآرکد و ان‌اف‌سی فراهم می‌آورد. در بخش «مدیران» نیز این بار به سراغ صرافی‌های رمزارزی کشور رفته‌ایم و مدیران عامل ۱۵ صرافی رمزارز را معرفی کرده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.