راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی اسفند 1401 شاپرک منتشر شد / افزایش دودرصدی تعداد کارت‌خوان‌‌های فروشگاهی در یک ماه

نودوسومین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. براساس این گزارش در اسفندماه 1401، بالغ بر 4.240 میلیون تراکنش با ارزش 11.688 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت به بهمن‌ماه،‌ 13.32 درصد در تعداد و 26.62 درصد در ارزش ریالی رشد داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در اسفندماه ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. براساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال ۱۴۰۰، از نظر تعدادی 17.60 درصد و از نظر ریالی 57.11 درصد رشد داشته است.

ارزش اسمی تراکنش‌های اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل 26.62 درصد و ارزش حقیقی تراکنش‌ها هم 18.77 درصد رشد داشته است. (ارزش حقیقی تراکنش‌ها، ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم محاسبه می‌شود.)

جدول مقایسه رشد حقیقی و اسمی نقطه‌به‌نقطه ارزش تراکنش‌های شبکه شاپرک در اسفندماه، رشد 57.11درصدی ارزش اسمی تراکنش‌ها را نشان می‌دهد. شاپرک این رشد را شاهدی برای افزایش استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی معرفی کرده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها هم در این ماه بدون در نظر گرفتن اثر تورمی 4.15 کاهش پیدا کرده است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به ماه قبل، 2.01 درصد رشد کرده و شاپرک علت این تغییر را افزایش 1.98درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی عنوان کرده است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفندماه 1401، نسبت به بهمن 1401، 2.63 درصد رشد کرده و تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش 0.05درصدی همراه بوده است.

در این ماه، بیش از 1.734 ابزار شاپرکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور وجود دارد که از این تعداد 1.586 آن ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی هم به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در کشور به ترتیب 128و 20 ابزار است.

آمارهای اسفندماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این ماه 92.17 درصد از تراکنش‌ها موفق و 7.83 درصد از آنها ناموفق و خطادار بوده،‌ این رقم در مقایسه با ماه قبل 0.6 درصد رشد کرده است.

82.35 درصد از کل خطای‌های این ماه به خطای کاربری ارتباط دارد؛ شاپرک اعلام کرده که این نوع خطا به
عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباط ندارد و علت را باید از سمت کاربر و در دو حالت فراموشی رمز عبور و کمبود موجودی جویا شد. با این حال 15.94 درصد از خطا‌ها، خطای صادرکنندگی و 1.02 درصد از خطا‌ها به پذیرندگان مربوط است. خطای کسب‌وکار با ۰.60 و خطای شاپرکی با ۰.۰۹ هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اعداد تراکنش‌های ناتمام اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به بهمن‌ماه، 3.55 درصد کاهش داشته و هم‌زمان با رشد 13.32درصدی تعداد تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل، تعداد تراکنش‌های ناتمام با کاهش مواجه شده و این یعنی نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل 0.0017 درصد کاهش پیدا کرده است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


این بخش از گزارش اقتصادی شاپرک همواره با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، با تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم می‌کرده که شاپرک از دی‌ماه ۱۴۰۱ با نظرسنجی از شرکت‌های پرداختی از اعلام تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی سر باز می‌زند.

براساس شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در این ماه، به‌پرداخت ملت با سهم 19.4درصدی از مبلغ‌ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را از آن خود کرده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان (دومین شرکت بازار ) با این شرکت حدود یک درصد است. مقایسه سهم بازار مبلغی شرکت‌های پی‌اس‌پی در بهمن و اسفند نشان می‌دهد جابه‌جایی میان شرکت‌ها رخ نداده است.

به‌پرداخت ملت در سهم مبلغی تراکنش‌های شرکت‌هایPSP از بازار ابزارهای پذیرش هم با پوشش 18.14درصدی از مبلغ بازار کارت‌خوان فروشگاهی در رتبه اول قرار دارد و از ابزارهای پذیرش موبایلی و اینترنتی به ترتیب 50.17 و 26.54 درصد سهم دارد.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته  با کاهش 0.40درصدی به شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش تعلق دارد. شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در ابزار پذیرش اینترنتی نیز با کاهش 3.19درصدی بالاترین اختلاف را دارد و تجارت الکترونیک پارسیان با 1.38 درصد افزایش دارای بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 17.14درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 16.58درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

1 دیدگاه
  1. سعید می‌گوید

    سلام ، مایلم به گروه شما صحبتی داشته باشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.