راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی مختصات جدید مجوز API در گفت‌وگو با مدیرعامل فینوتک / امکان اعطای API به شخص ثالث پابرجاست

اخیراً بانک مرکزی آستانه مجاز برداشت از درگاه‌های پرداخت غیرحضوری شرکت‌ها و همین‌طور شرایط اعطای مجوز API را ابلاغ کرده که جزئیات آن بعد از انتشار بسیار بحث‌برانگیز شد. بر اساس این ابلاغیه به شرکت‌های کم‌تراکنش مجوز API دسترسی به حساب سپرده اعطا نمی‌شود و از طرفی اعطای مجوز API دسترسی به حساب سپرده شرکت‌ها به اشخاص ثالث ممنوع شده است. اما مدیرعامل فینوتک معتقد است این ابلاغیه گام مثبتی در شبکه پرداخت است و برخلاف واکنش‌ها و انتقادات رسانه‌ای، براساس این ابلاغیه ممنوعیت و محدودیت خاصی نسبت به آنچه پیش‌تر وجود داشت، ایجاد نشده است.

بانک مرکزی اواخر فروردین‌ماه در ابلاغیه‌ای آستانه مجاز مجموع برداشت از درگاه‌های غیرحضوری متعلق به شخص حقوقی و ضوابط اعطای API دسترسی به حساب اشخاص حقوقی را اعلام کرد.

بر اساس این ابلاغیه فقط به شرکت‌های پرتراکنش API دسترسی به حساب اعطا می‌شود. البته ماده ۶ این ابلاغیه تأکید می‌کند که ارائه API فقط به خود اشخاص حقوقی امکان‌پذیر است و شخص ثالث نمی‌تواند API دسترسی به حساب یک شخص حقوقی را دریافت کند.

سعید قدوسی‌نژاد، مدیرعامل فینوتک در خصوص مواد این ابلاغیه می‌گوید: «پیش‌تر هم بر اساس دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی مواد مربوط به سقف برداشت در این ابلاغیه اجرا می‌شد، اما تا فروردین امسال کتبی و ضابطه‌مند نشده بود و در واقع بعد از سه سال ضوابطی در خصوص سقف برداشت ابلاغ شده است.»


شرکت‌های کم‌تراکنش نیازی به API ندارند


بر اساس ماده ۵ این ابلاغیه، ارائه API دسترسی به حساب سپرده اشخاص حقوقی مشمول مواد ۲ و ۳ ممنوع است. به عبارت دیگر به گفته مدیرعامل فینوتک شرکت‌هایی که دارای سقف برداشت روزانه یک میلیارد و ماهانه ۱۰ میلیارد تومان هستند API دسترسی به حساب به آنها داده نمی‌شود.

اما سعید قدوسی‌نژاد معتقد است طبق این ماده در واقع ممنوعیتی ایجاد نشده و قرار بر این است که به شرکت‌های کم‌تراکنش API داده نشود.

او در این باره می‌گوید: «دلیل این عدم ارائه API به شرکت‌های کم‌تراکنش این است که اساساً امکان انجام دستی عملیات برای این شرکت‌ها فراهم است.»

او توضیح می‌دهد: «ما هم در فینوتک به کم‌تراکنش‌ها «توصیه» می‌کنیم برا‌ی پیاده‌سازی API هزینه نکنند.»

قدوسی‌نژاد معتقد است برخلاف آنچه در رسانه‌ها در خصوص ممنوعیت ارائه API مطرح شد، این ابلاغیه اساساً ممنوعیتی برای شرکت‌ها ایجاد نکرده است. او توضیح می‌دهد شرکت‌ها بعد از دریافت API می‌توانند شخصاً به توسعه‌دهندگان، تیم فنی شرکت یا حتی پرداخت‌یارها دسترسی بدهند.


شرایط رسیدن به سقف برداشت


طبق ابلاغیه بانک مرکزی شرایط مورد نیاز برای رسیدن به سقف برداشت، ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و گذشت حداقل یک‌ سال از تأسیس شرکت است.

همچنین یکی از شرایط مورد نیاز برای افزایش آستانه برداشت ذکرشده در مواد ۱ و ۲ این است که الگوی کسب‌وکاری شخص حقوقی مبتنی بر برداشت غيرحضوری از حساب و واریز وجوه متناظر حساب ذی‌نفعان متعدد باشد. شرط دوم این است که تعداد پرداخت وجوه روزانه کسب‌‌وکار به ذینفعان در شش ماه گذشته به صورت ميانگين بيش از ۱۰۰ واریز در روز باشد. در نهایت شرط سوم برای درخواست افزایش آستانه برداشت این است که شخص حقوقی به سامان یکپارچه صدور صورتحساب الکترونيکی سازمان امور مالياتی یا سامانه یکپارچه صورتحساب الکترونيکی وزارت صمت متصل باشد.

بر اساس این ابلاغیه، اگر شرکتی شرایط ذکرشده در بند چهار را داشته باشد، می‌تواند سقف برداشت از درگاه‌های غیرحضوری خود را تحت نظارت واحد تطبیق بانک مرکزی افزایش دهد؛ هرچند در این ابلاغیه مبلغ مشخصی برای این افزایش ذکر نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.