راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الزام بانک‌ها برای پرداخت چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی / هشت بانک‌ عامل زیر بار درخواست متقاضیان می‌روند؟

امسال قرار است چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اعطا شود. بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، هشت بانک موظف به پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی شده‌اند که تعدادشان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

طبق ابلاغیه بانک مرکزی،‌ امسال چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات خانگی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت. این میزان بین هشت بانک ملی ایران، پست‌بانک،‌ توسعه تعاون،‌ صادرات ایران، تجارت،‌ ملت، رفاه کارگران‌ و قرض‌الحسنه مهر ایران سهمیه‌بندی شده است. مبلغی که در آخرین مصوبه دولت برای این وام در نظر گرفته شده، 50 میلیون تومان به ازای هر نفر بوده و سود دریافت‌کنندگان وام، چهار درصد برآورد شده است.

در این بین بانک‌های صادرات‌، تجارت، ملت، قرض‌الحسنه،‌ مهر ایران با شش هزار میلیارد ریال و بانک ملی با 5.500 میلیارد ریال ‌بیشترین سهم پرداخت تسهیلات را دارند.

میزان تسهیلات مصوب از محل اجرای طرح مشاغل خانگی در سال 1400، دو هزار میلیارد تومان بود. این میزان اعتبار در سال 1402 به سه هزار میلیارد تومان رسید و حالا این رقم به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر رشد هزار میلیارد تومانی پلکانی تسهیلات مشاغل خانگی، تعداد بانک‌ها هم در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده است.  

درست است که در مصوبات حجم تسهیلات به مشاغل خانگی هر سال افزایش داشته، اما متقاضیان این وام مانند سایر متقاضیان تسهیلات، با چالش عدم همکاری بانک‌ها و سلیقه‌ای عمل کردن آنها مواجه هستند. پیش از این هم رئیس ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار اعلام کرده بود که هرچند پرداخت تسهیلات در هشت ماه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه، هفت هزار و 300 درصد رشد کرده، اما حدود دو هزار میلیارد تومان از این سقف سه هزار میلیارد تومانی پرداخت نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.