راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی راه پرداخت از روند ۱۰ساله تعداد ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی نشان می‌دهد / کاهش ۷۳درصدی ابزار پذیرش موبایلی

ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی ازجمله ابزارهای پرداخت رایج در دنیا هستند که پس از افزایش ضریب نفوذ استفاده از موبایل و اینترنت، تعداد این ابزارهای پرداخت نیز به‌سرعت افزایش یافت. اما بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی در ایران برخلاف افزایش آمار استفاده از ابزاری نظیر موبایل و اینترنت روند روبه‌رشدی نداشته‌اند. براساس آمار، تعداد ابزار پذیرش موبایلی از سال ۹۷ سیری نزولی دارد؛ به حدی که تعداد ابزار پذیرش موبایلی در پایان تیرماه ۱۴۰۲ به یک‌سوم تعداد این ابزار در پایان تیرماه ۱۳۹۳ رسیده است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی نیز از الگوی مشابهی پیروی می‌کند. براساس آمار، تعداد این ابزار از سال ۱۴۰۰ روندی نزولی در پیش گرفته است.

براساس آمار، تعداد ابزار پذیرش موبایلی در پایان تیرماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان تیرماه ۱۳۹۳ حدود ۷۳ درصد کاهش یافته است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی نیز از سال ۱۴۰۰ که روند نزولی در پیش گرفته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تعداد ابزار پذیرش موبایلی
آمار چهارماهه ابتدایی سال‌ها بایکدیگر مقایسه شده است
تعداد ابزار پذیرش اینترنتی
آمار چهارماهه ابتدایی سال‌ها بایکدیگر مقایسه شده است

به گزارش «راه پرداخت»، ابزار پذیرش موبایلی ابزاری است که امکان انجام هرگونه عملیات پرداخت را بدون حضور کارت از طریق تلفن همراه و درگاه پرداخت فراهم می‌کند. ابزار موبایل قابلیت‌های فراوانی در صنعت پرداخت دارد و می‌تواند هم به‌عنوان کارت و هم به‌عنوان ترمینال ایفای نقش کند.

همچنین کانال‌های مختلف پرداخت روی موبایل قابل تعریف هستند، از جمله کانال‌های پرداخت داخل فروشگاهی نظیر NFC، پرداخت‌های آنلاین از طریق USSD، پرداخت‌های از طریق وب از روی موبایل و همچنین پرداخت‌های از طریق اپلیکیشن موبایلی. اما آنچه در حال حاضر در شبکه پرداخت کشور مجوز فعالیت دارد، کانال USSD فقط برای تراکنش‌های خرید شارژ و پرداخت قبض و همچنین کاربرد NFC از طریق گوشی‌های تلفن همراه است.

ابزار پذیرش اینترنتی نیز ابزاری است که امکان انجام هرگونه عملیات پرداخت را بدون حضور کارت از طریق اینترنت و درگاه پرداخت فراهم می‌کند. ساختار تعامل وب‌سایت‌های فروشندگان با درگاه پرداخت اینترنتی که از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ارائه می‌شود، از طریق اتصال امن اینترنتی بر مبنای پروتکل TCP/IP در لایه شبکه اتفاق می‌افتد.

بانک مرکزی از سال ۱۳۹۳ در کنار سایر ابزار پرداخت، آمار تعداد ابزار پذیرش موبایلی را نیز منتشر می‌کند. بررسی و مقایسه این آمار نشان می‌دهد تعداد ابزار پذیرش اینترنتی از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط دارای روند افزایشی بوده و از سال ۱۴۰۰ تا به الان دچار یک سیر نزولی شده است.

اما تعداد ابزار پذیرش موبایلی از سال ۱۳۹۳ تا به حال از الگوی مشخصی پیروی نمی‌کند؛ اما براساس آمار، تعداد این ابزار نیز به طور متوسط از سال ۱۳۹۷ روبه کاهش گذاشته است.

خلاصه‌ای از روند تغییر تعداد ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی از سال ۱۳۹۳ تا پایان تیرماه سال جاری را در نمودارها مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که آمار چهارماهه ابتدایی سال‌ها با یکدیگر مقایسه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.