راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاریخچه مختصری از احراز هویت / توسعه بیشتر استانداردهای بایومتریک

شاید اولین تصویری که پس از شنیدن یا خواندن کلمات «احراز هویت» به ذهن متبادر می‌شود، فرآیندهای بررسی هویت اشخاص به منظور افتتاح حساب در بانک یا تأیید اثر انگشت و تصویر جهت ورود به محل کار است. اما این «تصویر» به‌روزترین نوع آن است و آنچه احراز هویت یا شناخت افراد از روی «ویژگی‌های فردی منحصربه‌فرد» خوانده می‌شود قدمتی چند هزار ساله دارد.

طی دو قرن اخیر کارکرد و حتی میزان توجه به فناوری احراز هویت با شیب تندی افزایش یافته که نمود عینی آن را می‌توان در یک دهه اخیر و فراگیرتر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند با قابلیت تشخیص اثر انگشت یا Face ID مشاهده کرد.

اگرچه تغییر کارکرد احراز هویت در سال‌های اخیر، همچنین گرایش کاربران به استفاده از خدمات بانکی و مالی غیرحضوری به‌خصوص پس از شیوع کرونا، «نحوه و ابزار احراز هویت» را به موضوعی مهم و اساسی برای جهان تبدیل کرد، اما چشم‌پوشی از برخی گزاره‌های آن نظیر «درجه اطمینان‌» به نتایج حاصل از سرویس‌های احراز هویت نیز امکان‌پذیر نبود.
کسب‌وکارها برای دریافت مطمئن‌ترین نتایج، به کامل‌ترین بسته احراز هویت و به‌روزترین فناوری نیاز دارند. جیبیت با ارائه سرویس احراز هویت بایومتریک که شامل خدماتی نظیر تطبیق چهره یا Face Verification، بررسی زنده‌بودن تصویر، بررسی اسناد یا Document Verification، استخراج متن OCR می‌شود، به کسب‌وکارها در شناسایی بهتر و مطمئن‌تر کاربران‌شان کمک می‌کند. 


شناخت افراد به‌واسطه ویژگی‌های خاص قدمتی هزارساله دارد


با اینکه در سال‌های اخیر شکل و نحوه احراز هویت تغییر کرده و پیشرفته‌تر شده، اما هسته اولیه تشخیص هویت افراد سابقه‌ای طولانی داشته و مشخص نیست دقیقاً از چه زمانی افراد نسبت به به‌کارگیری روش‌هایی برای شناخت بهتر، اقدام کرده‌اند، اما برخی تخمین زده‌اند استفاده از ویژگی‌های خاص هویتی به هزاران سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. 

اگرچه از فراگیر شدن اصلاح بایومتریک یا زیست‌سنجی زمان زیادی نمی‌گذرد، اما این بدان معنا نیست که در سال‌های دور و به‌خصوص در تمدن‌هایی نظیر بابلی‌ها یا آشوریان خبری از به کار گرفتن ویژگی‌های فردی به منظور شناسایی نبود؛ کشف آثاری همچون لوح‌های گلی با اثر انگشت یا هندسه دست کودکان، نمودی بر این مدعاست که در آن سرزمین‌ها نیز از برخی ویژگی‌های یکتای انسان‌ها استفاده می‌شد. 

بیش از دو قرن است که کارکرد و نحوه احراز هویت تغییر کرده و جدی‌تر شده؛ به‌عنوان مثال در قرن 19 میلادی از اثرانگشت برای شناسایی مجرمان خطرناک یا امضای قراردادهای تجاری بهره برده می‌شد. 

با اینکه بیش از دو قرن از تشکیل هسته‌ اصلی و جدی جهت پی بردن به هویت افراد از روی ویژگی‌های خاص می‌گذرد اما تأثیری که بر زندگی روزمره فردی گذاشته، ورای تأیید هویت به منظور انجام کارهای بانکی یا حقوقی است. 

این تغییر را می‌توان در سال‌های اخیر و پس از شیوع کرونا در جهان بهتر درک کرد؛ بسیاری از بانک‌ها در سراسر جهان بدون اینکه مشتری خود را به‌صورت فیزیکی ببینند، تنها از طریق تطبیق چهره یا تأییدیه اثر انگشت او را احراز هویت کرده و خدمات مالی و بانکی مد نظر مانند افتتاح حساب یا اجازه معامله در بازارها را به او می‌دهند. 


بایومتریک به چه معناست؟


بایومتریک از دو کلمه یونانی تشکیل شده که قسمت اول آن بایو (bio) به معنی زیست و کلمه دوم متریک (metrics) به معنی اندازه‌گیری است؛ اندازه‌گیری یا صحت‌‌سنجی حیات شاید نزدیک‌ترین معنی برای ترکیب این دو کلمه باشد. درواقع فلسفه اسم‌گذاری سرویس احراز هویت بایومتریک، استفاده از مفاهیمی است که تنها در زمان زنده‌بودن افراد کارایی دارند و نشان می‌دهند که کاربر یا مشتری، واقعی است یا کسی از هویت و خصوصیات منحصربه‌فرد او استفاده کرده است. 


اثر انگشت؛ فراتر از امضای قرارداد


بیش از دو قرن، شناسایی هویت افراد یکی از اقدامات جهت تمییز دادن مجرمان از شهروندان و امضای قراردادهای تجاری بزرگ به شمار می‌رفت. 

در قرن 19با این فرض که اثر انگشت هر فرد، منحصراً برای خود اوست، روش تأیید هویت افراد و حتی امضای قراردادهای تجاری با استفاده از آن در برخی کشورها شکل گرفت. 

اگرچه در قرن 20 روش‌هایی همچون به‌کارگیری الگوهای هندسه دست و عنبیه برای شناسایی افراد نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشت، اما می‌توان ادعا کرد آنچه باعث دگرگونی در رویه‌های صحت‌سنجی اطلاعات فردی شد، انتشار مدل «منحصربه‌فرد بودن نحوه ادای کلمات توسط هر فرد» توسط یک پروفسور سوئدی و در سال‌ 1960 بود. 

در دهه 1970 میلادی اولین سیستم برای شناسایی هندسه دست اشخاص در دسترس شرکت‌ها قرار گرفت؛ هدف از این کار تعیین زمان حضور، شناسایی شخص و کنترل دسترسی‌های او بود. در کنار بهره‌مندی از هندسه دست و الگوهای موجود در عنبیه، توجه به «تطبیق چهره» نیز افزایش یافت و در اواخر دهه 1980 گام‌های ابتدایی برای شناسایی چهره افراد صورت گرفت. اگرچه این «گام‌ها» کافی نبود ولی در سال 1992، آژانس بین‌المللی امنیت NSA با تشکیل کنسرسیوم بایومتریک (The Biometric Consortium)، تلاش‌هایی را جهت همکاری گسترده میان آژانس‌های دولتی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و… به منظور توسعه بیشتر استانداردهای بایومتریک آغاز کرد. 


قرن ۲۱؛ پذیرش اجتماعی بیشتر


در ابتدای سده 21، استفاده از روش‌های نوین تشخیص هویت مانند ابزارهای بایومتریک با جهش‌ها و محدودیت‌هایی همراه بود. با این حال سیستم احراز هویت با سرعت بیشتر و کارآمدی بالاتری به پیش می‌رفت و توسعه می‌یافت، پذیرش اجتماعی آن رو به افزایش بود و حتی به موبایل‌ها نیز راه پیدا کرد. اگرچه از ابتدای قرن 21 انواع احراز هویت به متن زندگی روزمره افراد وارد شده بود اما توسعه آن پس از پاندمی کرونا، سرعت بیشتری گرفته بود. به گونه‌ای که استفاده از روش‌های احراز هویت بایومتریک توسط شرکت‌ها و نهادهای مالی پس از این همه‌گیری افزایش قابل توجهی داشت؛ گسترش ارائه خدمات آنلاین به دلیل تغییر سلیقه کاربران به بهره‌مندی از خدمات مالی و غیرمالی آنلاین از یک سو و فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند از سوی دیگر، توجیه مناسبی برای شدت به‌کارگیری خدمات احراز هویت بایومتریک است. 

در این بین بنگاه‌های مالی و حقوقی استفاده‌ بیشتری از این سرویس دارند و انتظار می‌رود طی سال‌های آتی و با جدی شدن برخی چالش‌ها در خصوص تطبیق چهره و همچنین اثر انگشت، شرکت‌های متولی روش‌های نوآورانه‌‌تری مانند تشخیص ضربان قلب و حتی نحوه ادای کلمات را نیز به‌عنوان ابزار احراز هویت به این سرویس اضافه کنند. 


احراز هویت بایومتریک جیبیت در کنار کسب‌وکارها


جیبیت با ارائه سرویس احراز هویت بایومتریک که شامل خدماتی همچون تطبیق چهره، زنده‌بودن تصویر، تبدیل صوت به متن و بررسی اسناد می‌شود به کسب‌وکارها کمک می‌کند با کمترین ضریب خطای ممکن، هویت کاربران خود را احراز کرده و از مخاطرات مالی و ریسک‌های عملیاتی دوری کنند و تجربه کاربری بهتری را نیز به مخاطبان خود عرضه کنند.

جیبیت با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، ضریب موفقیت هر درخواست احراز هویت را تا 99.999 درصد بالا برده و از این رو به اولین گزینه کسب‌وکارها برای تطبیق چهره و صحت‌سنجی هویت کاربران‌شان تبدیل شده است. 

سرویس احراز هویت بایومتریک جیبیت در کنار سایر سرویس‌های استعلامی، تبدیلی و احراز هویت نظیر استعلام شبا، تبدیل کارت به شبا و ثبت‌احوال کامل‌ترین مجموعه از سرویس‌های استعلام و احراز هویت در بازار ایران است و متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاع بیشتر و فعال‌سازی سرویس‌ها با واحد فروش جیبیت در ارتباط باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.