راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به شعب بانک‌ها ابلاغ شد / سقف ماهانه مجاز برای تراکنش آنلاین حقوقی‌ها؛ 10 میلیارد تومان

بخشنامه آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های غیرحضوری متعلق به اشخاص حقوقی به شعب بانکی ابلاغ شد. طبق این ابلاغیه، سقف تراکنش آنلاین اشخاص حقوقی روزانه یک میلیارد تومان و ماهانه ۱۰ میلیارد تومان تعیین‌ شده است. اشخاص حقوقی می‌توانند بر اساس زمینه اقتصادی فعالیت خود از سقف تراکنش آنلاین برخوردار شوند. سقف تراکنش آنلاین حساب‌های تجاری (کلیه حساب‌های اشخاص حقوقی) پیش از این روزانه ۱۰۰ میلیون تومان بود که شهریورماه گذشته به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و برنامه‌ریزی پست‌بانک ایران، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تعیین آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری در مورد اشخاص حقوقی بر مبنای سطح ریسک پول‌شویی را به شعب پست‌بانک در سراسر کشور ابلاغ کرد.

بانک مرکزی ۲۷ فروردین‌ماه ضوابط تعیین آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های غیرحضوری متعلق به شخص حقوقی را در سه سطح، حسب نیاز، دامنه فعالیت‌های اقتصادی و طبقه‌بندی آنها اعلام کرد.

بر اساس تبصره ۳ این ضوابط، اشخاص حقوقی که به اقتضای زمینه فعالیت، تقاضایی برای افزایش آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های غیرحضوری را داشته باشند، می‌توانند مشروط به گذشت یک سال از زمان تأسیس و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده به مؤسسه اعتباری و پس از اخذ تأییدیه واحد رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) آن مؤسسه اعتباری، از آستانه ١٠ میلیارد ریال به‌صورت روزانه و مبلغ ١٠٠ میلیارد ریال به صورت ماهانه برخوردار شوند.

همچنین، نظارت مستمر بر حسن اجرا و حصول اطمینان از واپایش کنترل و رصد سامانه‌ای اجرای دقیق ضوابط و ارائه گزارش‌های دوره‌ای و نیز برقراری امکان بارگذاری مدارک و مستندات به‌صورت الکترونیکی از وظایف مؤسسات اعتباری در این حوزه است.

بر اساس این گزارش، در اجرای تکلیف مقرر در تبصره ٢ ذیل ماده ٨ اصلاحیه این دستورالعمل، مبنی بر این «آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری در مورد اشخاص حقوقی بر مبنای سطح ریسک پول‌شویی» توسط هیئت عامل بانک مرکزی تعیین می‌شود.


ممنوعیت ارائه API دسترسی شخص ثالث به حساب سپرده اشخاص حقوقی


علاوه بر موارد ذکرشده در ابلاغیه پست‌بانک به شعب بانک‌ها، بر اساس فصل سوم این بخشنامه اعطای مجوز API دسترسی به «حساب سپرده» متعلق به شخص حقوقی به اشخاص ثالث ممنوع است. علاوه بر این اعطای مجوز API دسترسی به حساب متعلق به شخص حقوقی به صورت غیرحضوری فقط به شخص حقوقی صاحب حساب، توسط مؤسسه اعتباری مجاز است.

بر اساس ماده ۷ بخشنامه بانک مرکزی اعطای مجوز دسترسی به حساب مشترک شخص حقوقی به صورت غيرحضوری از طریق رابط برنامه‌نویسی کاربردی ممنوع است.

طبق ماده ۹ این بخشنامه دریافت وجوه از اشخاص به‌ویژه بابت فروش کالا یا خدمت به آنها از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونيک، صرفاً از طریق حساب‌های سپرده‌ای که متعلق به فروشنده کالا یا خدمت باشد، مجاز شده و واریز وجوه یادشده به هر حساب سپرده دیگری نظير حساب‌های واسطه‌ای مطلقاً ممنوع اعلام شده است. البته بر اساس تبصره همین ماده، حساب سپرده متعلق به پرداخت‌یار که صرفاً براي تسویه با پذیرندگان افتتاح شده و کاربرد دارد و اختيار هرگونه برداشت از آن با شاپرک است، از شمول این ماده مستثنی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.