پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
واکنش خاندوزی به بیپولی خودپردازها / نیاز به پول نقد آنلاین تأمین میشود
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نبود پول نقد در عابربانکها توضیح داد: «در اکثر موارد نیاز به پول نقد نیست، چون ما پیشرفتهترین نظامهای پرداخت آنلاین را داریم.»
احسان خاندوزی در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره نبود پول نقد در خودپردازها اظهار کرد: «با توجه به اینکه کشور پیشرفتهترین نظام پرداخت آنلاین را دارد و با سرعت بالایی انتقال وجوه صورت میگیرد، نیاز به همراهداشتن پول نقد بسیار ناچیز است و مردم در موارد خاص و انگشتشماری به اسکناس نیاز دارند و در اکثر موارد نیاز به پول نقد از طریق نظام پرداخت برطرف میشود.»
او در ادامه بیان کرد: «از سوی دیگر، به جهت افزایش تقاضا برای پول نقد در هفتههای پایانی سال، بانک مرکزی ابتدا به انتشار ایرانچکهای ۲۰۰ هزار تومانی اقدام کرد که مردم بتوانند مبلغ بالاتری برای هر بار مراجعه به دستگاههای خودپرداز دریافت کنند. بانکها نیز مکلف شدند تا حداقل ۱۰ درصد از وجوه خود را از طریق ایرانچکهای ۲۰۰ هزار تومانی تأمین کنند.»
وزیر اقتصاد ادامه داد: «علاوه بر این، یکی از دستور جلسات شورای پول و اعتبار، رسیدگی به تقاضای پول نقد است که پس از تصمیمگیری نتایج آن اعلام خواهد شد.»
ماجرای کمبود پول نقد در خودپردازها در سال گذشته به این برمیگردد که مردم بهخصوص در سهماهه پایانی سال برای دریافت پول نقد به خودپردازها مراجعه میکردند که برخی از خودپردازهای بانکها یا پول نقد ارائه نمیکردند یا مبالغ درخواستی مشتری را تأمین نمیکردند.
پیگیریها از مسئولان بانکی در آن زمان با انکار این موضوع مواجه شد. البته برخی از مسئولان بانکی علت این مشکل را در افزایش تقاضا برای پول نقد اعلام کردند؛ اما بیتوجهی مسئولان به این موضوع باعث شد مردم برای رفع نیاز خود به پول نقد به جایگاههای سوخت مراجعه کنند.
در این زمینه، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه سوخت کشور به «راه پرداخت» اعلام کرد: «در پی کمبود پول نقد در دستگاههای خودپرداز بانکها، مردم برای رفع نیاز خود به پول نقد به جایگاههای سوخت مراجعه میکنند و همکاران ما به دلیل مالیات یا مجبور به رد این درخواست میشوند یا به مردم پول نقد میدهند.»
علاوه بر این، مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی نیز درباره نبود پول نقد در خودپردازها توضیح داد: «واقعیت این است که ابزارهای الکترونیک چه برای پرداخت و چه برای سایر استفادهها بسیار گسترده شده و دیگر نیازی به دریافت پول نقد نیست و در ارائه خدمات الکترونیک هرچند بهترین در دنیا نیستیم؛ اما اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.»