راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرزین از انحلال بانک‌های ناتراز می‌گوید / انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی در سال ۱۴۰۲

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه اگر بانک‌ها نتوانند ناترازی خود را حل کنند، منحل خواهند شد، گفت: «انتشار لیست ابر بدهکاران بانکی توسط بانک‌ها بررسی شده و مراتب آن در ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.»

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان اقدامات این بانک برای کنترل تورم،  نقدینگی و بازار ارز پرداخت و نرخ رشد نقدینگی هدف بانک مرکزی را 25 درصد اعلام کرد.

او در ادامه دلایل تورم بالا در کشور را متأثر از نااطمینانی‌ها، ناترازی‌ها و بی‌انضباطی‌های مالی، پولی و تجاری دانست.

فرزین ادامه داد: «در مرکز مبادله ارز و طلا چند ابزار را در سال جاری راه‌اندازی می‌کنیم و در اولین اقدام صندوق تثبیت ارز را راه‌اندازی می‌کنیم و از منابع صندوق تثبیت ارز در مواردی که لازم است در بازار دخالت می‌کنیم تا بتوانیم ثبات نرخ ارز را فراهم کنیم.»


ابزارهای جدید بانک مرکزی برای بازار ارز


رئیس‌کل بانک مرکزی بیان کرد: «ابزار دوم سلف ارزی است، در بازار ایران سلف ارزی نداریم و در حال حاضر نرخ ارز فردایی داریم که یک نوع سلف ارزی است، ولی ما قصد داریم سلف ارزی با مدت طولانی‌تری تهیه کنیم تا نرخ ارز را قابل‌پیش‌بینی کنیم و یک نفر حداقل در یک ماه آینده ارز موردنیازش را با یک قیمتی مشخص خریداری کند.»


رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد: «ابزار سوم سوآپ ارزی است، سوآپ ارزی در کشور ما بسیار ضروری است، زیرا موازنه در یک کشور باید مشخص باشد و به‌عنوان‌مثال با یک کشور بیشترین واردات داریم، اما صادرات کم است، اما با کشور دیگر صادرات زیاد، اما واردات کمی داریم و این باعث می‌شود که توازن ارزی ما دچار مشکل شود و در این مواقع سواپ ارزی بسیار به ما کمک می‌کند.  ابزار دیگر تنظیم مقررات است و اساس بازار تنظیم مقررات است. هر بازاری که مقررات نداشته باشد بازار نیست، بنابراین ما باید مقررات را تنظیم کنیم و تلاش کنیم مقررات اجرایی شود.»


فرزین گفت: «بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی تقریباً ۶۴۰۰ همت است. در سال گذشته تا یازده اسفندماه، نرخ رشد نقدینگی ۲۷.۸ درصد بوده است. درحالی‌که نرخ تورم ۴۶.۵ درصد بود. به‌عبارت‌دیگر پول حقیقی کشور، ۱۸.۷ درصد کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین در سال گذشته کنترل نقدینگی با ابزار‌هایی که در بانک مرکزی صورت گرفت، روش مؤثری بوده است.»

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: «سه چهار سال است که نرخ رشد نقدینگی حقیقی منفی است؛ یعنی نقدینگی خیلی رشد نمی‌کند و منشأ تورم بیشتر از سمت ارز و نااطمینانی است. اما به‌هرحال باید نقدینگی را کنترل کنیم و برای امسال نیز هدف ما نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد است و ماهانه این روند را کنترل خواهیم کرد و نتایج آن را نیز به طور مستمر منتشر می‌کنیم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه پایه پولی بخشی از نقدینگی است اظهار کرد: «پایه پولی با ضریب فزاینده، نقدینگی را تشکیل می‌دهد. نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱ بیش از نقدینگی بوده است؛ یعنی نرخ رشد پایه پولی در سال گذشته حدود ۳۳.۹ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها بوده است. متأسفانه در سال گذشته مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها افزایش پیدا کرده است.»

فرزین با اشاره به اینکه عواملی باعث این اتفاق شده است، تأکید کرد: «یکی از این عوامل، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها است؛ درست است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است، اما یکی از دلایلش ناترازی دولت بوده و این ناترازی را به سیستم بانکی منتقل کرده است و یک دلیل دیگر هم بی‌انضباطی برخی از بانک‌هاست. در نتیجه مجموع این دو عامل منجر به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و در نهایت منجر به رشد پایه پولی شده است.»


بدهی 117 هزار میلیاردی دولت به بانک‌ها


رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه گفت: «در سال جاری کمیته‌ای برای رفع ناترازی تشکیل داده‌ایم. قطعاً ناترازی به پایین‌ترین حد ممکن در سال جاری خواهد رسید؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف، حتماً باید به سیستم بانک‌های ناتراز ورود کنیم و برای آن یک برنامه بهبود داشته باشیم. از ابتدای سال جاری این موضوع را شروع و جلساتی را هم با بانک‌ها برگزار کرده‌ایم. الان در حال طراحی برنامه برای کاهش اضافه برداشت بانک‌ها هستیم. ولی اگر قرار است اضافه برداشت بانک‌ها کاهش پیدا کند، خود دولت نقش مهمی دراین‌خصوص دارد؛ دولت باید افزایش سرمایه برای بانک‌های دولتی داشته باشد و دولت بدهی خودش به سیستم بانکی را کاهش دهد.»

او ادامه داد: «دولت در حال حاضر حدوداً ۱۱۷ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارد؛ بنابراین اگر امسال می‌خواهیم کنترل تورم داشته باشیم، هم باید دولت خودش را تراز کند و هزینه‌های جدیدی به سیستم بانکی منتقل نکند و هم بانک‌ها باید به دنبال رفع ناترازی‌های خودشان باشند.»

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: «درصورتی‌که بانک‌ها نتوانند ناترازی خود را حل کنند، آنها را منحل کرده و از سهام‌داران اصلی آنها سلب امتیاز خواهد شد. قطعا امسال و تا نیمه اول چند بانک ناتراز منحل خواهند شد و نام آنها را اعلام خواهیم کرد. در صورت رخ‌دادن چنین موضوعی، مردم نگران دارایی خود در این بانک‌ها نباشند. بانک مرکزی بازگشت سپرده‌های آنها را تضمین می‌کند.»
فرزین دررابطه‌با میزان مانده‌حساب شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی گفت: «۳۷۲ همت از منابع دولت و شرکت‌های دولتی در بانک‌ مرکزی است. طبق قانون دولت و شرکت‌های دولتی نمی‌توانند پولشان را در بانک‌های تجاری سپرده‌گذاری کنند و باید پولشان را در بانک مرکزی سپرده کنند. دولت به دلیل اینکه پول خود را از سیستم بانکی جمع کرده و به بانک‌ مرکزی انتقال داده، موجب ناترازی سیستم بانکی شده است. رسیدگی به این مسئله یکی از برنامه‌های بانک مرکزی در توافق با خزانه‌داری و وزارت اقتصاد است.»

او درباره انتشار لیست ابر بدهکاران بانکی، گفت: «انتشار لیست ابر بدهکاران بانکی یک قانون است و بانک‌ها موظف هستند این لیست را منتشر کنند. انتشار لیست ابر بدهکاران بانکی توسط بانک‌ها بررسی شده و مراتب آن فردا اعلام خواهد شد.»

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    باسلام دوباره برای سرقت سرمایه های ملت همانند بانک کاسپین نقشه کشیدند… سارق کی بود کی بود من نبودم .. ملت مقصرند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.