راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوت رقابت 1320 نامزد در ماراتن انتخابات اتاق به صدا درآمد / آی‌تی مَن‌ها وارد کدام ائتلاف شدند؟

با انتشار فهرست نهایی کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی، نامزدها از امروز رسما تبلیغات خود را آغاز کرده و وارد ماراتن شدند. دهمین دوره از انتخابات اتاق متفاوت از دوره‌های قبلی است؛ نام‌های مهمی از فهرست تایید خط خوردند، نام‌های مهمی خودشان از ثبت نام در انتخابات خودداری کردند و بالاخره با شروع تبلیغات مشخص است که نام‌ها و فهرست‌های ائتلافی به لحاظ کمی و کیفی کمتر و کم انرژی‌تر از دوره‌های قبل است. با وجود این تکاپوها ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود بازار انتخابات در روزهای آتی گرم‌تر شود.


سیطره کلان شهرها بر اتاق‌های شهرستان‌ها


فرایند ثبت‌نام و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی به پایان رسید؛ فرایندی که به لحاظ تعداد ثبت‌نام و داوطلب 28 درصد نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرد و از آن طرف 40 درصد از داوطلبان هم ردصلاحیت شدند. این دوره از انتخابات اتاق غایبان زیادی دارد؛ از پدرام سلطانی، نایب رئیس وقت اتاق ایران و محسن خلیلی عراقی ملقب به پدر صنعت ایران گرفته تا غلامحسین شافعی که همگی خودشان حاضر به ثبت نام نشدند تا مسعود خوانساری  فاطمه مقیمی، علا میرمحمد صادقی و محمد اتابک که رد صلاحیت شد.

در نهایت دیروز فهرست نهایی اسامی نامزدها منتشر شد که حاوی نام 1320 نفر افراد تاییدشده بود. اتاق تهران با ۱۹۳ نامزد بیشترین تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات را دارد و اتاق ایلام با ۱۸ نامزد، کمترین تعداد داوطلب. پس از اتاق تهران، اتاق‌های اصفهان، تبریز و مشهد به‌ترتیب با ۶۵، ۶۳ و ۵۳ نامزد بیشترین نامزد را در این دوره از انتخابات دارند. اتاق‌های خرم‌آباد با ۲۰ نامزد، اتاق خرمشهر با ۲۳ و اتاق کرمانشاه نیز با ۲۳ نامزد پس از اتاق ایلام، کمترین تعداد مشارکت فعالان اقتصادی این استان‌ها برای ورود به هیات نمایندگان دوره دهم اتاق‌های بازرگانی را ثبت کرده‌اند. 

همین آمار به خوبی تاییدکننده نقدهایی است که به آئین نامه جدید هیئت نظارت بر انتخابات اتاق می‌شد. براساس آئین‌نامه تصویب‌شده جدید کاندیدا‌ها باید از شرایط تجاری مشخصی برخوردار باشند. در واقع فرد متقاضی باید یکی از این ۴ شرط را دارا باشد؛کارت بازرگانی او دارای دو سال سابقه باشد، در طول یک سال حداقل ۲۰ نفر را بیمه کرده باشد، در سال حداقل ۱۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد و در نهایت به‌عنوان صادرکننده نمونه از سازمان توسعه تجارت لوح تقدیر دریافت کرده باشد.

بسیاری از فعالان اقتصادی در اعتراض به این شروط معتقد بودند این شروط را نمی‌توان به صورت یکسان در تمامی استان‌ها اعمال کرد. اکنون آمار افراد نهایی فهرست کاندیداها تاییدکننده همین انتقاد است و تعداد نامزدهای شهرها و استان‌های غیرمرکز به شکل چشم‌گیری کمتر از کلان شهرهاست.

اما امروز با شروع دور تبلیغات این تورنمنت انتخاباتی مشخص شد که مانند فرایند ثبت نام و احراز صلاحیت کاندیداها فهرست‌های ائتلافی هم چندان رونقی در مقایسه با دوره‌های قبلی ندارند؛ فهرست‌هایی که مهم‌ترین و فعلا قابل توجه‌ترین آنها هنوز سرلیست ندارد و در مورد اینکه این افراد قرار است بالاخره حول چه سرلیستی دور هم جمع باشند، تردیدهایی وجود دارد.

بر اساس اخبار منتشر شده تاکنون چندین ائتلاف به‌صورت رسمی اعلام موجودیت کرده‌اند که می‌توان از «ائتلاف برای فردا، ائتلاف پیشگامان تحول، ائتلاف اتاق نوین، ائتلاف اتاقی برای همه » نام برد.

ائتلاف اتاقی برای همه اعلام کرده که تمرکز خود را روی اتاق‌های شهرستان گذاشته و ائتلاف برای فردا با فهرستی 40 نفره روی اتاق تهران متمرکز است.

ائتلاف برای فردا اما به یک بحران جدی آن هم بحران سرلیستی مواجه است. با کناره‌گیری پدرام سلطانی در دوره گذشته و با خروج مسعود خوانساری از کاندیداهای تایید شده این دوره، بحران سرلیستی در این ائتلاف به یک مساله جدی بدل شده و حذف مهدی کرباسیان از تصاحب این موقعیت نیز سبب‌شده تا هنوز صدایی جدی از این ائتلاف در مورد سرلیستی آن مشاهده نشود. البته به‌نظر می‌رسد توافق با آل‌اسحاق برای حضور در این ائتلاف قطعی شده‌است و این بازرگان سنتی مورد اعتماد حاکمیت در نقش تنظیم روابط اتاق تهران و حاکمیت نقش ایفا خواهد کرد.


4 نامزد صنف آی تی در ائتلاف برای فردا


نام برخی از افراد صنف آی تی که کاندیدای انتخابات اتاق هستند هم در همین ائتلاف برای فردا به چشم می‌خورد؛ شهاب جوانمردی، افشین کلاهی، فرزین فردیس و مازیار نوربخش از جمله افراد صنف آی تی حاضر در این ائتلاف هستند. حمید بهنگار، فرهاد کرم‌زاده، محمدرضا فرجی، علیرضا عابدی‌نژاد و آزاد معروفی از دیگر نامزدهای حوزه آی تی حاضر در نهمین دور انتخابات اتاق هستند که هنوز مشخص نیست قرار است وارد کدام ائتلاف شوند.

حمید حسینی، محمدرضا بهزادیان و البته مجیدرضا حریری که خودش در این دور کاندیدا نیست، هم به عنوان یک جریان اپوزیسیونی و با شعار تغییر در وضع موجود، ائتلاف پیشگامان تحول را پیش می‌برند. بسیاری تغییر آئین نامه انتخابات اتاق را هم متاثر از جریان سازی همین افراد می‌دانند. فهرست پیشگامان هنوز نهایی نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.