راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در جریان انتخابات اتاق بازرگانی چه می‌گذرد؟ / در حوزه آی‌تی کدام داوطلبان تایید صلاحیت شدند؟

کمتر از دو هفته دیگر زمان به برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی باقی مانده و فعالان اقتصادی طبق تقویم انتخابات در تکاپو و هیاهوی برگزاری این دوره از انتخابات هستند؛ انتخاباتی که تا همین جا کم جنجال و حاشیه نداشته، از ردصلاحیت‌های ۴۰ درصدی گرفته تا کارت‌های بازرگانی شائبه‌دار برای به‌صف کردن رأی‌های دلخواه و از آن طرف اعمال محدودیت‌ بر سر راه مشارکت سایر اعضا. در این گزارش آخرین خبرها درخصوص برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی را بخوانید و اینکه در حوزه اطلاعات و فناوری چه کسانی کاندیدا شده‌اند.


ردصلاحیت گسترده با اعمال آئین‌نامه جدید


۲۰ اسفندماه دهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار می‌شود. بر اساس تقویم زمان‌بندی شده برای انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، زمان تبلیغات انتخاباتی از جمعه 12 اسفند آغاز و تا 18 اسفند ادامه دارد و فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده ۱۱ اسفند منتشر خواهد شد.

جریان برگزاری انتخابات این دوره از اتاق تا به همین جا که کمتر از دو هفته به برگزاری آن باقی مانده، حواشی زیادی داشته است. اولین حاشیه مربوط به ردصلاحیت‌هاست که به‌قدری گسترده بود که بسیاری معتقدند در مقایسه با دوره‌های قبل بی‌سابقه است.

براساس آمار منتشر شده از سوی شورای نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، از بین ۲ هزار و ۱۱۹ نفر که برای شرکت در انتخابات در هیئت‌های نمایندگی ثبت‌نام کرده بودند، ۸۹۰ نفر ردصلاحیت شده‌اند و جالب اینجاست که برخی از ردصلاحیت‌شده‌ها کسانی هستند که در دوره‌های قبل جزو هیئت نمایندگان اتاق بوده‌اند.

در اتاق تهران هم آمار ردصلاحیت‌ها قابل توجه است. از بین ۳۰۸ کاندیدای ثبت‌نام شده در انتخابات اتاق تهران، ۱۸۳ کاندیدا شرایط حضور در انتخابات را داشته و بقیه داوطلبان شرایط حضورشان در انتخابات توسط هیئت نظارت احراز نشده است؛ یعنی نزدیک به ۴۰ درصد داوطلبان مهر عدم صلاحیت خورده‌اند.

ماجرای این ردصلاحیت‌ها به آئین‌نامه جدید امسال مربوط می‌شود. براساس آئین‌نامه تصویب‌شده جدید کاندیدا‌ها باید از شرایط تجاری مشخصی برخوردار باشند. در واقع فرد متقاضی باید یکی از این ۴ شرط را دارا باشد؛کارت بازرگانی او دارای دو سال سابقه باشد، در طول یک سال حداقل ۲۰ نفر را بیمه کرده باشد، در سال حداقل ۱۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد و در نهایت به‌عنوان صادرکننده نمونه از سازمان توسعه تجارت لوح تقدیر دریافت کرده باشد.

در مقابل برخی معتقدند کلیت معیارهای تشخیص صلاحیت اینها نیست. این دسته از معترضان به روند تشخیص صلاحیت کاندیداها تاکید می‌کنند که تنها معیار تایید یا ردصلاحیت‌ها تنها مسائل آیین‌نامه‌ای و بیزینسی نیست و مسائل سیاسی و جناحی نیز تاثیرگذار است و مدعی هستند که وزارت صمت و دولت در تلاش هستند تا یک طیف خاص سکان اتاق‌ها، به ویژه اتاق ایران و تهران را دردست داشته باشد.

همین رد صلاحیت‌های گسترده  و روند برگزاری انتخابات با واکنش‌های زیادی همراه شد، از جمله اینکه غلامحسین شافعی، رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران از شرکت در انتخابات انصراف داد و برخی دیگر از چهره‌های مشهور اتاق مانند پدارم سلطانی هم حاضر به ثبت‌نام نشد. حالا هیئت نظارت در واکنش به انتقادات گفته اعتراض‌ها را بررسی خواهد کرد و در ۱۱ اسفند فهرست نهایی را اعلام می‌کند، هرچند خوش‌بینی جدی وجود ندارد که فهرست نهایی تفاوت چندانی با آمار اولیه داشته باشد.

موضوع بعدی که این روزها فعالان اقتصادی در جریان برگزاری انتخابات اتاق با آن مواجه هستند، تبعیض‌ها و محدودیت‌های مربوط به رأی‌ریزی اعضاست. چند وقت پیش خبری منتشر شد که به حدود ۷۰ نفر از هنرمندان کارت بازرگانی داده شده تا در انتخابات به نفع کاندیداهای موردنظر رأی دهند اما هیئت نظارت این موضوع را تکذیب کرد و اعلام کرد با این کارت‌های بازرگانی صادرشده امکان مشارکت در انتخابات وجود ندارد.

از طرف دیگر برای اعضای اتاق بازرگانی محدودیت‌هایی از جمله سن کارت بازرگانی اعمال شده که عملا با این محدودیت‌ها دایره افراد حائز شرایط برای شرکت در انتخابات بسیار تقلیل پیدا می‌کند.


کاندیداهای گروه آی‌تی چه کسانی هستند؟


با تمامی این چالش‌ها اتاق بازرگانی در آستانه انتخابات است و حضور کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده حتمی است. در صنف آی‌تی نیز افرادی در این فهرست هستند و برای به‌دست آوردن کرسی با دیگر کاندیداها رقابت خواهند کرد. از جمله این کاندیداها شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ، حمید بهنگار، مدیرعامل شرکت پرتو تاپ رایان، فرهاد کرم‌زاده، فرزین فردیس، افشین کلاهی، محمدرضا فرجی، علیرضا عابدی‌نژاد، مازیار نوربخش و آزاد معروفی از جمله این افراد هستند. حال باید تا روز 11 اسفند منتظر ماند و دید چه کسانی وارد چرخه اصلی رقابت‌ها خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.