راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاخص‌های گزارش رتبه‌بندی IMI-100 نشان می‌دهد / بانک‌ها و مؤسسات اعتباری؛ امپراطور دارایی‌داران در میان 500 شرکت بزرگ

شاخص‌های گزارش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران سازمان مدیریت صنعتی نشان می‌دهد گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در میان 500 شرکت، بیشترین سهم را از دارایی دارد. بر اساس این گزارش 46 درصد از مجموع دارایی 500 شرکت برتر در ایران، تحت مالکیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است. به‌ نظر می‌رسد بخشی از این دارایی‌ها مربوط به املاک و خانه‌های خالی در دست بانک‌هاست که همواره مورد انتقاد کارشناسان است و گفته می‌شود یکی از بحران‌های نظام بانکی در ایران همین است که بانک‌ها بیشتر از اینکه به بانک‌داری برسند، مشغول بنگاه‌داری و املاک‌داری هستند.

گزارش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، گروه‌های فعالیتی مختلف را در چندین شاخص بررسی کرده است. گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از نظر دارایی در جایگاه اول قرار دارند و سهم 46درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که این گروه در شاخص‌های درآمد، سودآوری و ارزش افزوده جایی در میان سه جایگاه برتر گروه‌های فعالیتی ندارند.

گزارش 500 شرکت برتر در 1401

در میان گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین دارایی مربوط به سه بانک ملت، صادرات و تجارت است. در مجموع در بین 10 شرکت که بیشترین دارایی را دارند، شش مورد آن بانک‌ها هستند.

دارایی بانک‌ها

همچنین گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از لحاظ اشتغال‌زایی (تعداد کارکنان) سهم 17درصدی را داراست که به نظر می‌رسد این سهم بیشتر از اینکه به توانایی در اشتغال‌زایی بانک‌ها بازگردد به ازدیاد تعداد شعب بانک‌ها مربوط است. طبق آخرین آمار رسمی ۲۱ هزار و ۶۵۶ شعبه بانک در کل کشور وجود دارد که تقریباً دوبرابر استاندارد جهانی است. طبق استانداردهای تعریف‌شده بین‌‌المللی برای ارائه خدمات مطلوب بانکی برای هر 100 هزار نفر باید بین ۱۰ تا ۱۵ شعبه وجود داشته باشد؛ در حالی‌ که در ایران برای هر 100 هزار نفر حدود ۳۵ شعبه بانکی وجود دارد.

آمار تعداد کارکنان بانک‌‌ها اعم از نیروی انسانی ستاد و صف هم حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است. به این ترتیب در بین ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران برای هر ۳۰۰ نفر یک کارمند بانک وجود دارد که چندبرابر استانداردهای جهانی است.

گزارش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر نیز نشان می‌دهد بانک ملت و صادرات به ترتیب رتبه سوم و پنجم را در تعداد کارکنان در میان 500 شرکت دارا هستند. بانک ملت در 1389 شعبه بیش از 36 هزار کارکن فعال دارد که تقریباً نزدیک به تعداد کارکنان شرکت بزرگ خودرویی سایپاست. بانک صادرات نیز با 1975 شعبه، بیشترین شعب را در میان بانک‌ها دارد و در مجموع بیش از 24 هزار نفر کارکن دارد که تقریباً برابر با تعداد کارکنان شرکت تولیدی فولاد مبارکه اصفهان است.

گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به لحاظ بهره‌وری نیروی انسانی جزو جایگاه‌های مطلوب نیست و از نظر شاخص بهره‌وری کل، این گروه در جایگاه 24ام قرار دارد.


جایگاه بانک‌ها و پرداختی‌ها در گزارش 500 شرکت برتر


در میان 10 شرکت پیشرو در رتبه‌بندی سال 1401 بانک گردشگری به چشم می‌خورد. معیار اصلی انتخاب در این شاخص (پیشرو) تغيير رتبه فروش شركت‌های فهرست صد شركت برتر ايران طی چهار سال اخير است. همچنین بانک ملت به لحاظ بالاترین ارزش افزوده در میان 10 شرکت برتر، جایگاه نهم را دارد.

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز در میان پنج شركت برتر از نظر رشد سريع بين صد شركت دوم است. بالاترین رتبه فروش هم در میان صد شرکت برتر دوم به شرکت آسان‌پرداخت پرشین اختصاص دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.