راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس اداره فناوری­‌های نوین شرکت فام از خدمات اپلیکیشن این شرکت می‌گوید / از شناسایی تراکنش‌های مشکوک با هوش مصنوعی تا دریافت آنلاین تسهیلات

اپلیکیشن فام یکی از اپلیکیشن‌های فعال در حوزه خدمات بانکی است که در سه نسخه اندروید، IOS و وب موجود است و می‌توانید با آن از تراکنش‌های بانکی گرفته تا استعلام بیمه، سهام عدالت، ثبت چک صیادی و… را انجام دهید. البته، این اپلیکیشن متمایز از سایر اپلیکیشن‌های پرداخت، اولین اپلیکیشن ایرانی مبتنی بر هوش مصنوعی است و فقط به خدمات بانکی محدود نمی‌شود و در سایر زمینه‌ها چون بیمه، بورس، سلامت و… نیز خدمات‌­دهی دارد.

در این زمینه، برای آشنایی بیشتر با اپلیکیشن فام که یکی از محصولات شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل و جزئیات خدمات ارائه‌شده در این اپلیکیشن به گفت­‌وگو با مهدی طالب، رئیس اداره فناوری­‌های نوین این شرکت نشستیم.

او در گفت‌وگو با «راه پرداخت» ابتدا به معرفی شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل پرداخت و گفت: «این شرکت در زمینه انواع فناوری­‌های مالی فعالیت می­‌کند و محصولات و خدماتی که در حال حاضر ارائه می­‌دهد شامل سامانه پرداخت‌یاری، سامانه متابانک (نئوبانک)، سامانه مبارزه با پول‌شویی، سامانه نوبت‌دهی بهنما، همراه بانک ملل، اینترنت بانک ملل، سامانه استعلامات حاکمیتی فام، سامانه سوئیچ پرداخت، سامانه متمرکز اداری، سامانه دیتامیت و خدمات دیتاسنتر است.»

طالب با بیان اینکه اپلیکیشن فام نیز یکی دیگر از محصولات شرکت تجارت الکترونیک است، درباره این اپلیکیشن توضیح داد: «اولین نسخه از اپلیکیشن فام اردیبهشت سال 1398 فعال شد که ابتدا به­‌عنوان رمزساز (یک ابزار نرم­‌افزاری یا سخت­‌افزاری است که می­‌تواند در بازه‌های زمانی معین رمزهای یک‌بار مصرف تولید ­کند.) مؤسسه اعتباری ملل (پویانگار ملل) بود و به‌مرور زمان سایر امکانات پرداختی از جمله کارت‌به‌کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض و… به آن اضافه شد.»

او ادامه داد: «در حاضر می­‌توانید امکانات متنوعی از ثبت چک صیادی گرفته تا صدور انواع بیمه­‌نامه را در فام انجام دهید. البته، کلیه تراکنش­‌های بانکی نیز در این اپلیکیشن انجام می­‌شود و در این زمینه انحصاری نداریم، بلکه با 23 بانک برای انتقال وجه از مبدأ قرارداد داریم. ثبت‌نام در سجام، استعلام سهام عدالت، دریافت شماره شبا و خدمات خودرویی از دیگر خدماتی است که فام به کاربران خود ارائه می­‌دهد.»

رئیس اداره فناوری­‌های نوین شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل افزود: «خدمات خودرویی در اپلیکیشن فام به‌زودی تکمیل می­‌شود و به آن خدمات پرداخت جرایم و عوارض آزادراهی و‌‌… اضافه خواهد شد. سلامت بدون مرز نیز از دیگر خدماتی است که در فام ارائه می­‌شود که از طریق آن، امکان ویزیت و دریافت نوبت از پزشک برای کاربر فراهم می­‌شود. علاوه بر این، در فام پیام اعلان کلیه تراکنش‌های حساب‌های مؤسسه اعتباری ملل نیز برای مشتریان ارسال می‌شود.»


خدمت درخواست وجه در فام


طالب درباره خدمت جدیدی که در فام ارائه می­‌شود و کاملا برعکس انتقال وجه است، گفت: «امکانی که اخیراً در فام اضافه شده، درخواست وجه است؛ این خدمت به این صورت است که اگر فردی از فرد دیگری پول بخواهد، می‌تواند درخواست خود را در فام برای شخص مبدأ ثبت کند و به صاحب کارت اطلاع داده می­‌شود که باید مبلغی را به‌ حساب مربوطه پرداخت کند. البته فرد مورد نظر می­‌تواند این درخواست را به دلایل مختلف رد کند.»

او ادامه داد: «خدمت دیگری که در فام ارائه می­‌شود سرویس متابانک است. متابانک سامانه نئوبانک مؤسسه اعتباری ملل است که به‌زودی امکانات بسیاری به آن اضافه خواهد شد. در حال حاضر در این سامانه، احراز هویت غیرحضوری و افتتاح حساب آنلاین وجود دارد که روند آن به این صورت است که پس از وارد کردن اطلاعات هویتی متقاضی از کد ملی گرفته تا شماره موبایل و تأیید این اطلاعات، با درخواست اپلیکیشن از مشتری مبنی بر ارسال عکس و ویدئو از خود، تصویر او با کارت ملی و سایر مدارک مبتنی بر هوش مصنوعی مطابقت داده می­‌شود که در صورت تأیید نهایی، حساب بانکی برای این افراد افتتاح خواهد شد.»

رئیس اداره فناوری­‌های نوین شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل هدف اصلی فام به­‌عنوان یک اپلیکیشن فعال در حوزه خدمات بانکی را تبدیل‌شدن به یک مگااپ دانست و گفت: «مبتنی بر هوش مصنوعی بودن ویژگی منحصربه‌فرد فام است که آن را از سایر اپلیکیشن­‌های فعال در حوزه خدمات بانکی متمایز می­‌کند زیرا فام اولین اپلیکیشن پرداخت مبتنی بر هوش مصنوعی است که به‌صورت صوتی و دوطرفه از سؤال­‌های روزمره درباره هواشناسی گرفته تا مسائل بانکی را با هر نوع ادبیاتی که کاربر با آن راحت باشد، پاسخ می­‌دهد.»


شناسایی تراکنش­‌های مشکوک با هوش مصنوعی فام


طالب ادامه داد: «علاوه بر اینکه در حال بهبود رفتار این هوش مصنوعی و دقیق کردن رفتار آن هستیم، دو امکان دیگر به آن اضافه خواهیم کرد. یکی از امکانات که برای هوش مصنوعی فام در نظر گرفته­‌ایم این است که رفتارهای عجیب‌وغریب و تراکنش­‌های مشکوک را شناسایی کند و مانع از رخ‌دادن آنها شود. ارائه توصیه و پیشنهادهایی برای انجام یک رفتار ثابت در یک بازه مشخص نیز دومین امکان جدیدی است که برای هوش مصنوعی اضافه خواهد شد.»

او با بیان اینکه تلاش ما بر این است که در فام تجربه کاربری خوبی را فراهم کنیم، گفت: «در حال حاضر در این اپلیکیشن می­‌توانید زیر 10 ثانیه به‌صورت دستی یا گفتاری خرید شارژ انجام دهید. همچنین، ازآنجاکه دریافت رمز پویا برای نابینایان مشکل است و زمان می­‌برد تا این افراد بتوانند در زمان تعیین‌شده رمز را وارد کنند، این امکان در فام وجود دارد تا این رمز برای آنها هم خوانده و هم به‌صورت خودکار اعمال شود. همچنین کلیه امکانات نرم‌افزار فام از استاندارد دسترس‌پذیری روشندلان پشتیبانی می‌کند که این استاندارد موجب می‌شود هم‌وطنان نابینا بتوانند از امکانات فام استفاده کنند.»

رئیس اداره فناوری­‌های نوین شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل درباره فراز و نشیب­‌های جایگاه فام در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های بانکی گفت: «فضای سختی در حوزه رقابت با سایر اپلیکیشن­‌ها داشتیم؛ اما فام باتوجه‌به عمر کوتاهش توانست جایگاه خود را حفظ کند. در این زمینه، کمپین­‌هایی برای آشنایی مشتریان با اپلیکیشن برگزار کردیم تا اینکه در حال حاضر، کاربران فام فقط به مؤسسه ملل محدود نمی­‌شود؛ بلکه از مشتریان سایر بانک­‌ها نیز کاربر این اپلیکیشن هستند.»

مهدی طالب، رئیس اداره فناوری­‌های نوین شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل

خدمات جدیدی که فام ارائه خواهد داد


طالب درباره خدمات جدیدی که قرار است به فام اضافه شود، توضیح داد: «در این اپلیکیشن سعی کردیم تا ترکیبی از خدمات متنوع مالی از بانک، بیمه، بورس و… ارائه دهیم که به­‌زودی امکان دریافت آنلاین تسهیلات از طریق سامانه متابانک در این اپلیکیشن فراهم می­‌شود و متقاضیان ­می­‌توانند با تکمیل مدارک لازم ازجمله سفته الکترونیک و امضای دیجیتال، وام را به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند.»

او به کاربران فام از نظر امنیت این اپلیکیشن اطمینان خاطر داد و گفت: «یکی از نگرانی­‌های عمده مردم دررابطه‌با تراکنش­‌های بانکی این است که از اصالت رسید تراکنش اطمینان داشته باشند؛ در این زمینه، برای تأیید اینکه تراکنش مربوطه حتماً انجام شده، این امکان را فراهم کرده­‌ایم که انتقال وجه به کارت مقصد و رسید آن استعلام و احراز می­‌شود. علاوه بر دریافت آنلاین تسهیلات، به­‌زودی امکان خرید صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری، سرویس­‌های ارزش‌افزوده چون بلیت هواپیما، سینما و… در فام نیز فراهم می­‌شود. همچنین، سرویس هوش مصنوعی تکمیل و ظاهر اپلیکیشن از نظر زیبایی و راحتی کاربران به­‌روز رسانی می­‌شود.»

رئیس اداره فناوری­‌های نوین شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل ادامه داد: «یکی دیگر از برنامه­‌ها برای آینده فام این است که امکان مدیریت مالی را نیز در این اپلیکیشن فراهم کنیم؛ این‌گونه که امکان ثبت درآمد و هزینه‌های ماهانه افراد و مدیریت مالی برای آنها فراهم شود.»

او درباره اختلالات اینترنت در ماه­‌های اخیر و تأثیر آن بر عملکرد فام نیز گفت: «مشکلی از نظر قطعی اینترنت و اختلال در کارکرد فام نداشتیم و نخواهیم داشت. همچنین، در این مدت از سوی کاربران گزارشی مبنی بر اختلال در عملکرد فام تحت‌تأثیر قطعی اینترنت اعلام نشده زیرا کاملاً در این زمینه برنامه­‌ریزی­‌های لازم را انجام داده­‌ایم.»

1 دیدگاه
  1. امین می‌گوید

    جناب طالب از مهره های ارزشمنده بانکداری نوین هستن خدا پشت و پناهشون باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.