راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو آغاز به کار کرد / دهقان: ماییم که نیازمند حمایتیم نه دانش‌بنیان

آیین افتتاحیه کارخانه هوشمندسازی و نوآوری شرکت امیدینو با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ، مدیرعامل بانک‌ سپه، مدیرعامل شرکت امید بوم،‌ دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت برگزار شد.

این کارخانه نوآوری ۸۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و بر اساس گفته‌های محمد محسن صدر مدیرعامل شرکت امیدبوم، قرار است اکوسیستمی متشکل از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچکی باشد و به‌مرور به مرجع نوآوری تبدیل شود و طرح‌ها را بررسی و ممیزی کند. او در این خصوص گفت: «برنامه داریم کسب‌وکارهای بزرگ در کارخانه امیدینو مستقر شوند و کسب‌وکارهای کوچک را جذب کنند؛ در مقابل، کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امید بوم خدمات موردنیاز شرکت‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد و برای کاهش هزینه‌های پایلوت برنامه دارد. این کارخانه در قدم‌های بعدی به تجاری‌سازی محصولات نیز کمک خواهد کرد.»


ورود بانک سپه به مسائل غیربانکی


آیت اله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه، با تشکر از حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: «منشأ راه‌اندازی کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدبوم حمایت از معاونت علمی ریاست‌جمهوری بوده است.»

او با بیان اینکه از نگاه بانک سپه راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای راهبردی و ضروری بود توضیح داد که این محوطه برای فعالیت دیگری در نظر گرفته شده بود؛ اما ضرورت کارخانه نوآوری به حدی بود که از آن پروژه چشم پوشیدیم. در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال از سایر کشورها عقب‌تریم برای پر کردن این شکاف به تلاش‌ و همکاری‌ بانک‌ها نیاز داریم.

ابراهیمی صراحتاً بیان کرد که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان الزامی است و حضور بانک‌ها به‌واسطه ظرفیت‌هایشان، امکانات و منابعی که دارند در کنار موضوعات دانشی ضروری است.

ابراهیمی تصریح کرد که باتوجه‌به دستور رهبر کشور  بانک انقلابی سپه به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور در این زمینه قد علم کرده است، بر سایر بانک‌ها و کسب‌وکارها نیز ورود به این حوزه واجب است. او در بخشی دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد که این بانک علاوه بر موضوعات بانکی به مسائل  برق و گاز و آب ورود کرده است.


فرهنگ اشتباه حمایت از دانش‌بنیان  


روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، معتقد است صحبت از انواع اقتصاد به‌ویژه اقتصاد دانش‌بنیان بدون توجه به‌نظام بانکی و بیمه ممکن نیست.

او صراحتاً عنوان کرد که فرهنگ حمایت از دانش بنیان فرهنگ اشتباهی است و ‌در واقع این ماییم که نیازمند حمایت و ارزش آفرینی دانش‌بنیان‌ها هستیم. دانش‌بنیان باارزش آفرینی و ارزش‌افزوده مترادف است و ارزش مالکیت فکری شایسته تقدیر است.

فیروزآبادی توضیح داد: «دانش ارزشمند است و اقتصاد دانش‌بنیان کلید توسعه در سراسر جهان است، رقابت امروز جهان بر سر دانش است و علم عاملی است که فرمانروایی را رقم می‌زند، محصولات و خدمات دانش‌بنیان‌ها تا حدی ارزشمندند که ما به حمایت آنها  نیاز داریم.»

او در خصوص نقش بانک در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: «منابع زیرساختی کشور در اختیار بانک‌های کشور است، می‌خواهیم فضا را به این سمت ببریم که بانک و مشتریان سرمایه‌گذاری بر محصولات دانش‌بنیان را درک کنند و بپذیرند که سرمایه‌گذاری بر این محصولات نسبت به ملک و .. سوددهی بالاتری دارد.»

او در پایان عنوان کرد که پیشرفت در نقطه‌ایست که سیستم حکومت و دولت و بانک ارزش واقعی دانش‌بنیان و بازاری که می‌توانند ایجاد کنند را درک کنند. به امید روزی که در ایران شرکت‌های بزرگ و ابر فناوری داشته باشیم و این الگو تکثیر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.