راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارمزد پرداخت حضوری قبوض چند برابر کارمزد پرداخت غیر حضوری قبوض است؟

به گفته مدیرکل خدمات مشترکان شرکت آب و فاضلاب کشور هزینه پرداخت غیرحضوری هر قبض آب 100 تومان و هزینه پرداخت حضوری آن 600 تا 650 تومان است. مبلغی مشابه این هزینه برای دیگر سازمان‌ها مثل برق، گاز، تلفن و غیره نیز وجود دارد. این یعنی با پرداخت هر قبض به صورت غیر حضوری و الکترونیکی، مبلغی حدود 500 تا 550 تومان صرفه جویی می‌شود. هر چند این هزینه را سازمان‌ها می‌پردازند اما مردم و مشترکان با پرداخت قبوض به شیوه‌های مختلف الکترونیکی کار خودشان را هم راحت می‌کنند؛ دیگر نیازی نیست در بانک‌ها صف بایستند و وقت با ارزش خود را صرف یک پرداخت ساده کنند.

هزینه پرداخت غیرحضوری هر قبض آب 100 تومان و هزینه پرداخت حضوری آن 600 تا 650 تومان است
هزینه پرداخت غیرحضوری هر قبض آب 100 تومان و هزینه پرداخت حضوری آن 600 تا 650 تومان است

همچنین علاوه بر صرفه جویی زیادی که در زمان می‌شود، کاربران نیز از هزینه رفت و آمد به بانک‌ها خلاص می‌شوند. در کنار همه این‌ها، در مصرف کاغذ برای پر کردن فیش بانکی هم صرفه جویی می‌شود که خود کاری است بس خداخواهانه. در نگاه اول شاید برای شما فقط یکی دو برگه کاغذ باشد، اما وقتی به هفتاد میلیون جمعیت ایران و تقریبا 120 میلیون برگه کاغذ برای قبوض مختلف نگاه کنیم قضیه خیلی فرق می‌کند.

طبق آمار منتشر شده تا پایان سال 91 به طور کلی 66 درصد از قبوض شهری و روستایی آب در کشور به صورت الکترونیکی پرداخت شد. این یعنی هنوز از هر 3 خانواده، یکی هنوز راغب به پرداخت الکترونیک قبوض نیست. وضعیتی مشابه این را می‌توانیم برای دیگر سازمان‌ها هم مشاهده کنیم که بهتر است با فرهنگسازی این گروه تقریبا بزرگ را هم به پرداخت غیر حضوری قبوض راغب کنیم. البته ناگفته نماند به طور متوسط پرداخت قبوض از طریق روش های الکترونیکی در شش ماه نخست سال 92 بیش از 10 درصد رشد یافته است.

پرداخت‌های غیرحضوری می تواند ازطریق دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های کارتخوان یا همان پایانه فروش، اینترنت، کدهای یو‌اس‌اس‌دی، پیام کوتاه و تلفن بانک انجام شود. از پرداخت الکترونیک قبوض بیشتر بدانید(+).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.