راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات از مزایای «چکنو» می‌گوید / از امنیت بالا تا توسعه بانکداری سبز

معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات درباره مزایای استفاده از سامانه «چکنو» این بانک گفت: «استفاده از خدمت چکنو بانک صادرات از طریق فراهم کردن شرایط صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، پیامدهای حائز اهمیتی را در حفاظت از محیط زیست کشورمان و توسعه بانکداری سبز در بانک صادرات به همراه خواهد داشت.»

محمد رضوان‌مدنی، معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات در گفت‌وگو با «راه پرداخت» درباره سامانه چکنو این بانک و چگونگی استفاده مشتریان از این سامانه برای صدور چک الکترونیک که به‌تازگی از آن رونمایی شده، اظهار کرد: «پس از رونمایی از سامانه چکاد بانک مرکزی در 21 آبان‌ماه 1401 و با حضور متولیان، سیاستگذاران و فعالان اقتصادی و نظام بانکی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور، بانک صادرات که در حال حاضر مبتنی بر بازآرایی فرآیندها و ساختارهای خود نسبت به شکل‌دهی اکوسیستم مورد نیاز جهت تحقق تحول دیجیتال با رویکرد بهبود تجربه مشتریان و ارتقای بهره‌وری کار و سرمایه اقدام کرده است، خدمت چکنو را به‌عنوان تحولی در حوزه چک طراحی و عملیاتی کرد که این خدمت در 11 دی‌ماه 1401 با حضور متولیان نظام بانکی و فعالان رسانه‌ای رونمایی شد.»

او ادامه داد:«مبتنی بر خدمت چکنو، بانک صادرات در چهارچوب الزامات مقرر در تبصره ذیل ماده (1) قانون «اصلاح قانون صدور چک»، موفق شد به‌عنوان نخستین بانک در کشور نسبت به ارائه خدمت چک دیجیتال اقدام کرده و از این طریق منجر به برداشته‌شدن گامی نوین در رویه‌ها و فرآیندهای پرداخت و دریافت در نظام بانکی شود. چکنو بانک صادرات در حقیقت همان نسخه الکترونیکی چک کاغذی بوده که ضمن داشتن تمامی قابلیت‌های چک کاغذی با توجه به ماهیت تحولی و استفاده از ظرفیت فناوری با هیچ‌یک از محدودیت‌های چک کاغذی مواجه نبوده و مزایای فراوانی برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان به همراه خواهد داشت.

به عبارت دیگر و به زبانی فنی‌تر، چک دیجیتال نسخه دیجیتالی‌شده چک کاغذی است که در آن چک با امضای دیجیتال صادرکننده اعتبار گرفته و مبلغ مورد نظر به‌صورت الکترونیکی از حساب صادرکننده برداشت و به حساب ذینفع واریز می‌شود.»

محمد رضوان‌مدنی

مزایای استفاده از چکنو چیست؟


رضوان‌مدنی درباره مزایای استفاده از سامانه چکنو برای مشتریان گفت: «خدمت چکنو بانک صادرات دارای مزایای بسیاری است که می‌تواند منجر به بهبود تجربه مشتریان این بانک شود. اگر بخواهم به برخی از مهمترین مزایای این خدمت اشاره کنم، یکی از این مزایا انجام عملیات حوزه چک فارغ از محدودیت‌های زمان و مکان است. این در حالی است که پیش از این برای دریافت دسته‌چک و نقد کردن آن ملزم به مراجعه حضوری به بانک عامل بودیم، اما با استفاده از چکنو، محدودیتی در زمان و مکان صدور و پرداخت چک و همچنین وصول چک وجود ندارد. بنابراین به‌صورت غیرحضوری و در هر ساعتی از شبانه‌روز قادر به انجام عملیات مرتبط با حوزه چک خواهیم بود.»

معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات افزود: «داشتن امنیت بالا و به‌تبع آن کاهش امکان و احتمال جعل، مفقودی، سرقت، مخدوش‌ شدن چک و پیامدهای ناشی از حوادث غیرمترقبه مانند آتش‌سوزی که منجر به ایجاد هزینه‌های گاه بسیار بالا برای مشتریان و بانک می‌شد از دیگر مزایای استفاده از خدمت چکنو است. بهبود امکان مدیریت کارتابل چک از طریق تأمین زیرساخت‌های مدیریت مالی شخصی از دیگر خدماتی است که توسط خدمت چکنو بانک صادرات ارائه شده و امکان رؤیت تمامی چک‌های واگذار و دریافت‌شده توسط مشتری و وضعیت آنها را امکان‌پذیر کرده است.»

او در ادامه بیان کرد: «ارتقای سلامت مشتریان به‌واسطه حذف کاغذ با احتمال آلودگی ناشی از گردش دستی میان استفاده‌کنندگان و همچنین عدم نیاز به حضور مشتریان در شعب، با توجه به احتمال شیوع مجدد بیماری کرونا و وقوع پیک جدید این بیماری طی ماه‌های آتی، از دیگر پیامدهای مثبت استفاده از خدمت چکنو است.

درنهایت با توجه به اینکه امروزه مفهوم بانکداری سبز و ضرورت توجه به محیط زیست با استفاده از فناوری و ظرفیت‌های دیجیتال، تبدیل به یکی از اولویت‌های بانک‌ها در سراسر جهان شده، بایستی بیان کرد که استفاده از خدمت چکنو بانک صادرات از طریق فراهم کردن شرایط صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، پیامدهای حائز اهمیتی در حفاظت از محیط زیست کشورمان و توسعه بانکداری سبز در بانک صادرات به همراه خواهد داشت.»


چه کسانی می‌توانند از چکنو استفاده کنند؟


رضوان‌مدنی درباره خدماتی که سامانه چکنو برای مشتریان ارائه می‌دهد نیز گفت: «در طراحی سامانه چکنو نیازهای مشتری و بهبود تجربه او به‌عنوان رکن اصلی مد نظر قرار گرفته و تلاش شده تمامی نیازهای مشتری در این حوزه به نحوی برطرف شوند. نخستین موضوعی که در ارتباط با خدمات قابل ارائه توسط چکنو باید مد نظر قرار دهیم، این است که مشتریان بانک از منظر صدور چک الکترونیکی برای مخاطبان خود که دارای حساب در سایر بانک‌ها هستند با هیچ محدودیتی مواجه نبوده و قادر به صدور چک در وجه آنها هستند.

در این چهارچوب، برخی از خدمات ارائه‌شده توسط چکنو عبارت‌اند از: درخواست و صدور دسته‌چک الکترونیکی، صدور، انتقال و دریافت چک الکترونیکی، وصول چک الکترونیکی درون و برون‌بانکی، باطل یا مسدود کردن چک و نهایتاً استعلام و مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی. البته توجه به این موضوع نیز حائز اهمیت است که استفاده‌کنندگان از خدمت چکنو بانک صادرات همانند استفاده‌کنندگان از چک‌های کاغذی، امکان واگذاری چک دیجیتال به اشخاص ثالث را نیز دارا هستند.»

معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات در پاسخ به اینکه چه کسانی می‌توانند از سامانه چکنو استفاده کنند، توضیح داد: «تمامی افرادی که نزد بانک صادرات حساب جاری فعال با دسته‌چک دارند، می‌توانند از چکنو استفاده کنند. البته در گام نخست این خدمت برای مشتریان حقیقی فعال شده و در آینده‌ای نزدیک برای مشتریان حقوقی نیز دسترسی به این خدمت مهیا خواهد شد. برای دسترسی به خدمات سامانه چکنو، مشتریان باید نسبت به نصب و فعال‌سازی نسخه 2.4 سیستم‌عامل اندروید نرم‌افزار همراه‌بانک این بانک و همچنین نرم‌افزار «هامون» جهت انجام مراحل مرتبط با امضای دیجیتال اقدام کنند.»

او تأکید کرد: «رعایت قانون 80 درصد برای درخواست صدور چک دیجیتال نیز صدق می‌­کند. طبق این قانون، اعطای دسته‌چک به شخصی که کمتر از 80 درصد از مجموع تعداد برگه‌های آخرین دسته‌چک اعطایی به او به بانک ارائه شده یا در سامانه صیاد ثبت شده باشد، ممنوع است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.