راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایندگان مجلس اختلال پرداخت وجه نقد از سوی خودپردازها را تأیید کردند / کمبود وجه نقد هنوز به مرحله بحران نرسیده است

بهناز توحیدی / چند هفته‌ای است که مردم برای دریافت خدمات دستگاه‌های خودپرداز از بانک‌های مختلف سرگردان شده‌اند و هنگام دریافت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز با این پیام روبه‌رو می‌شوند: «دستگاه قادر به پرداخت وجه نقد نمی‌باشد». اختلال در اینترنت هم سبب شده برای عملیات کارت‌به‌کارت، رمز دوم با تأخیر ارسال شود و در عمل، استفاده از پرداخت آنلاین برای فعالیت‌هایی مانند پرداخت کرایه تاکسی با مشکل روبه‌رو شود.

در واکنش به این مشکلات در چند روز اخیر مسئولان مربوطه در اظهارنظرهایی این موضوع را تکذیب کردند. علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی اعلام کرده که «از بانک‌ها به شورای هماهنگی بانک‌ها گزارش نشده که با کمبود اسکناس مواجه باشند. هیچ مشکلی از نظر تأمین مالی در کشور وجود ندارد و از خزانه‌های بانک مرکزی هم پیگیری کردیم و مشکلی نیست.»

پیگیری‌های راه‌ پرداخت از چند بانک هم نشان داد که از نظر آنها ارائه پول نقد از دستگاه‌های خودپرداز مانند قبل در جریان است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در مقابل، نمایندگان مجلس مشکل کمبود وجه نقد در دستگاه‌های خودپرداز را تأیید کرده و اعلام کردند که در این زمینه از اختیارات نمایندگی خود برای حل این مشکل استفاده می‌کنند. البته از نظر برخی از آنها هنوز این موضوع به بحران تبدیل نشده و حتی کاهش استفاده از پول کاغذی هم در همه‌ جای دنیا مرسوم است.


شرایط بحرانی نیست


مهدی طغیانی، نماینده اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مورد کمبود وجه در دستگاه‌های خودپرداز، با بیان اینکه در همه‌ جای دنیا استفاده از پول کاغذی کاهش یافته، به «راه‌ پرداخت» گفت: «هم‌اکنون اغلب نقل‌وانتقالات وجه به‌صورت الکترونیکی است و اساساً برای نگهداری و حفظ پول کاغذی مصائب بسیاری وجود دارد و به همین دلیل نه فقط در ایران، بلکه در تمام دنیا استفاده از آن کمتر شده است.»

او ادامه داد: «استفاده از کارت در ایران هم به فرهنگ تبدیل شده است. حتی آنهایی هم که عادت به گرفتن پول نقد از دستگاه داشتند به سمت استفاده از کارت آمده‌اند؛ مگر اینکه پزشک یا فروشنده‌ای نخواهد از کارت استفاده کند و مردم را مجبور کند پول نقد بپردازند.»

طغیانی در پاسخ به این سؤال که پس از نظر او کمبود وجه در دستگاه‌های خودپرداز مشکلی ایجاد نکرده، گفت: «ما هنوز گزارشی دریافت نکردیم که این موضوع به بحران تبدیل شده باشد.»

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر همچنین به راه‌ پرداخت گفت: «گلایه مردم درست است و علاوه بر اینکه خودپردازها پول نقد ندارند، وقتی مردم به قرض‌الحسنه‌ها هم مراجعه کرده‌اند تا پول نقد دریافت کنند، پول نقد نداشتند. انتظار داریم مسئولان بانکی این موضوع را بررسی کنند و این مشکل حل شود. ما هم در مجلس به همراه چند نفر از همکارانم تذکرهای لازم را به مسئولان مربوطه داده‌ایم.»


در بعضی روستاها دستگاه‌های خودپرداز تعطیل است


شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده کرمان در این مورد، با اشاره به اینکه به بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و نتوانسته پول نقد دریافت کند، گفت: «من به‌عنوان نماینده مردم به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کردم و با مشکل روبه‌رو شدم. علاوه بر شهرها، حتی در برخی روستاها دستگاه خودپرداز تعطیل است. برای مثال روستای محمودآباد که بالای چهار هزار نفر جمعیت دارد، دستگاه خودپرداز ندارد. بعد از پیگیری‌های بسیار، وقتی دستگاه خودپرداز به این روستا ارسال شد، سه ماه است که منتظر نصب آن هستیم!»

بیگلری تأکید کرد که او به‌عنوان نماینده از اختیارات نمایندگی خود استفاده می‌کند، مجلس هم روزهای سه‌شنبه را روزهای نظارتی در نظر گرفته و با افرادی که تخلف می‌کنند، برخورد خواهند کرد.

البته گلایه‌های بیگلری مختص کمبود پول نقد در بانک‌ها نیست و او به ندادن وام بانک‌ها هم معترض است. بیگلری در این مورد به راه‌ پرداخت گفت: «بعد از نشستی که سال گذشته مجلس و دولت با هم داشتند، رئیس‌جمهور در نشستی با مسئولان اقتصادی دولت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، بخشنامه‌ای را به همه بانک‌ها ارسال کرد. براساس این بخشنامه، برای دریافت وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بانک‌ها حق ندارند از مردم ضامن بگیرند و باید اعتبارسنجی شود.»

او ادامه داد: «در اردیبهشت‌ماه سال جاری، مجدداً این بخشنامه به بانک‌ها ارسال و روی آن تأکید شد. وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی هم این موضوع را پیگیری کردند، اما به پایان سال نزدیک می‌شویم و متأسفانه نه‌تنها بانک‌ها به این بخشنامه عمل نمی‌کنند، بلکه پرداخت وام‌ها را هم تعطیل کرده‌اند و به مشتریان می‌گویند باید معدل حساب داشته باشند.»

به گفته نماینده کرمان با این شرایط گرانی لجام‌گسیخته، مانده بانکی یک فرد کمیته‌امدادی یا بهزیستی یا کارمند دولت مگر چقدر است؟!

بیگلری با بیان اینکه اگر دولت در این زمینه اقدامی نکند، نمایندگان وارد عمل می‌شوند، گفت: «چنانچه دولت اقدام نکند، ما مجبوریم از تمام اختیارات نمایندگی خود استفاده کنیم؛ هم تذکر و هم استیضاح و طرح سؤال را در دستور کار قرار می‌دهیم. تیم اقتصادی دولت باید برنامه داشته باشد و ما احساس می‌کنیم آنها برنامه خاصی برای اداره کشور ندارند.»

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در پاسخی کوتاه به راه‌ پرداخت گفت: «بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم. چون باید مشخص شود علت چیست و سپس از مسئولان می‌خواهیم پاسخگو باشند.»

1 دیدگاه
  1. عدالت خواه می‌گوید

    ازاتوبعنوان نماینده شک میکنم این حرف رابزنی.مگربانک خونه عمع است که تایقف 200م بدون ضامن باشه؟ اگروام گیرنده اقساط ندادتو بعنوان نماینده تعهدمیدی که ازحقوقت کم بشه؟ اگروام بدون ضامن باشه که میشه مدینه فاضله.الان این چشم به چشم دوم اطمینان نداره.بعدمیگی 200میلیون بدون ضامن؟ یا خواب دیدی یاجنسش خوب بوده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.