پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
برترینهای فینتکهای دنیا در سال 2022 / انتخاب بازارهای مالی در آینده چیست؟
به رغم وجود پسزمینه اقتصادی تاریک، فینتک سال 2022 را خیلی هم بد پشت سر نگذاشته و انقلاب فینتک، همچنان در حالی پیشروی است. هرچند که سال 2022، سال چندان جالبی برای رمزارزها و بسیاری از شرکتهای مبتنی بر رمزنگاری نبود. به عبارت بهتر، علیرغم تورم جهانی، زمستان رمزنگاری و گرایشات ژئوپولیتیکی، صنعت 332.5 میلیارد دلاری فینتک کماکان توانست به لحاظ آماری ردپای خوبی از خودش بر جای بگذارد.
آمار و ارقام میگویند که از سال 2021 تاکنون، بیش از 90 درصد از شهروندان ایالاتمتحده آمریکا، از نوعی از خدمات فینتک استفاده میکنند و احتمالاً اکنون، با خاتمه یافتن سال 2022 میلادی، حدود 2 میلیارد کاربر جهانی از صنعت فینتک وجود دارد. به نظر میرسد که این پذیرش انبوه جهانی قرار نیست متوقف شود و روند رو به رشد خود را، در سال جدید نیز ادامه خواهد داد.
درواقع بازار فینتک، حتی در بحبوحه سقوط عمومی در فضای سرمایهگذاری خطرپذیر سال 2022 نیز همچنان شاهد انجام سرمایهگذاریهای کلان بود. بر اساس گزارشهای منتشرشده از سوی دیلروم (Dealroom)، یک ارائهدهنده استارتاپی مستقر در آمستردام، با افزایش 27 درصدی سالانه سرمایهگذاریهای خطرپذیر حوزه فینتک در سال 2022، که به طور قابلتوجهی از میانگین 4 درصد فراتر رفته است، این صنعت، برخلاف دیگر صنایع، حتی از پس سال 2022 هم به خوبی برآمده است.
این جوشوخروش که در صنعت فینتک مشاهده میشود، به شدت با نوآوری و پاسخگویی آن به نیازهای مصرفکننده ارتباط دارد. در این مطلب، برخی از برترین نمادهای این جوشوخروش را گردآوری کردهایم. به قول مجریان برنامههای خبری، با یک تیتر ورزشی شروع میکنیم.
سه داستان برتر سال 2022
- از گلدمن تا پستهای فوتبالی!
والاستریت و ورزش، سابقهای طولانی مدت در کنار هم دارند. برای مدتها، این خیابان معروف منهتن در نیویورک آمریکا، یک زمین تمرین اولیه برای بسیاری از بچههایی بود که سودای قهرمانی در سر داشتند. اگرچه این روزها، کارهای جدی و قراردادها و حشرونشرهای رسمی، فرصت چندانی برای والاستریت نگذاشته است، اما این خیابان هنوز هم حال و هوای دیرینه خود برای ورزش را حفظ کرده است. ورزش، نه به آن کاربرد کلیشهای قبل خود، که صرفاً روی استعدادیابی استوار بود، بلکه اینبار برای انجام معاملات جدی و کلان.
یکی از بازیگران نقش اصلی این داستان، گری کاردیناله (Gerry Cardinale)، شریک سابق گلدمن ساکس و مؤسس و شریک فعلی شرکت سرمایهگذاری 7.5 میلیارد دلاری ردبرد کپیتال (RedBird Capital) است.
کاردیناله روی برخی از بزرگترین نامهای ورزشی دنیا از جمله تیم بیسبال حرفهای نیویورک یانکیز (New York Yankees)، تیم فوتبال دالاس کاوبویز (Dallas Cowboys)، تیم بیسبال بوستون رد ساکس (Boston Red Sox)، تیم حرفهای هاکی روی یخ پیتسبورگ پینگوئینز (Pittsburgh Penguins) و باشگاه فوتبال لیورپول سرمایهگذاری کرده است. مردی که چند ماه پیش، طی قراردادی 1.2 میلیارد یورویی مالک تیم فوتبال آث میلان شد. برای کاردیناله، این معامله پرمخاطبترین خرید او در ورزش تلقی میشود که به شرکت او، مالکیت باشگاهی را داده که هفت بار قهرمان اروپا شده است.
اگرچه ردبرد، از زمان تاسیسش در 2014 تاکنون توانسته است اسم و رسمی بر هم بزند، اما چندان هم تنها و بیرقیب نیست. شرکتهای سهامی خاص بسیاری به سرعت در حال جذب فرصتهای سرمایهگذاری در فضای ورزش هستند.
داشتن سهام در تیمهای ورزشی، به ویژه تیمهای حرفهای که طرفدارش هم باشی، با مزایای زیادی همراه است (چه کسی از تماشای بازی از جایگاه ویژه ورزشگاه بدش میآید؟)، اما بازگشت سرمایه هم فاکتور بسیار مهمی است که وال استریت را واقعاً هیجانزده میکند. به گزارش بیزینساینسایدر، تنها یکی از صندوقهای ردبرد دارای نرخ بازده داخلی 34 درصد است.
- ورود نه چندان مقتدرانه والمارت به عرصه بانکی
اواسط سپتامبر 2022 بود که بلومبرگ گزارش داد والمارت، غول خردهفروشی جهان، قصد دارد از طریق پشتیبانی شرکت فینتکی وان (One)، به 1.6 میلیون کارمند خود حساب بانکی و خدمات مرتبط به آن را ارائه دهد. عرضهای که قرار بود با آزمایش بتا آغاز شود. اگرچه این حرکت والمارت خیلی دور از انتظار نبود، اما تغییری لرزهای برای صنعت خدمات مالی قلمداد میشد. یک غول خردهفروشی، در حال انشعاب به حسابهای بانکی بود.
استارتاپی که در نتیجه این معامله ادغام و تملیک صورت گرفت، یک نئوبانک بود که خدماتی نظیر چک دیجیتال و سایر فرایندهای رایج بانکی را ارائه میداد. یک سیستم بانکی لزوما دیجیتال، که والمارت اعتقاد داشت قرار است راه را برای سرمایهگذاری و اعتبار او هموار کند، هرچند که از دیگران، حرفوحدیثهای زیادی پیرامون آینده مبهم این نئوبانک دیجیتال شنیده میشد.
اگرچه در ابتدای مسیر، قرار بر این بود که این نئوبانک، یک حساب بانکی جدید برای کاربران ایجاد کرده و دسترسی به حقوق و سایر خدمات بانکی را از طریق آن به سهولت هرچه تمام ارائه کند – تا جایی که کاربران برای تأمین درخواستهای بانکی خود به هیچ بانک دیگری نیاز نداشته باشند – اما طولی نکشید که وان، شروع به خاموش کردن ویژگیها و ابزارهایی کرد که مشتریان قدیمیاش به آن اعتماد داشتند.
اینکه چه اتفاقی افتاده است، هنوز در هالهای از ابهام است اما داستان ورود والمارت به عرصه بانکداری، این سؤال را در ذهن عموم ایجاد کرده است که چرا باید همکاری یک شرکت فینتکی موفق با یک غول خردهفروشی مطرح، به جای ارتقای سطح سیستم و خدمات، تا این حد باعث ناامیدی شود؟
- جیپیمورگان ادای استارتاپها را درمیآورد!
یکی از شعارهای سال گذشته میلادی جیپیمورگان، که خیلی جالب است این است که «وقتی صحبت از برنده شدن به عنوان یک بانک میشود، فناوری بر استعدادهای انسانی برتری مییابد». شنیدن این جمله، از طرف یک بانک با سابقه درخشان دویست و چند ساله! کمی عجیب است. در زمانهای که اغلب سیستمهای مالی سنتی، منتظر نشستهاند تا تازهواردین فینتکی با ارائه خدمات مدرن و مبتنی بر فناوری خود گوی سبقت را از آنها بربایند، جیپیمورگان چیس برای ماندن در عرصه رقابت کمر همت بسته است.
بانکی که به جای تقلید از استارتاپها و روی آوردن به خدمات و فناوریهای آنها، سعی دارد در دل خود، همچون یک استارتاپ موفق فینتکی عمل کند.
گزارشها حاکی از آن است که هزینهها و سرمایهگذاریهای این شرکت در حوزه فناوریهای نوین، حدود 10 برابر بیشتر از هزینههای حوزه بانکداری بوده است.
هزینههایی که استخدام تعداد کثیری از مهندسین زبده و انتصاب 25 مدیر کل، تنها بخش کوچکی از آن گزارش شده است. تعداد مهندسینی که در سراسر مجموعه روی پلتفرم کار میکنند، به 40000 نفر میرسد، که تولید این شرکت را به 30000 نسخه در ماه رسانده است. بهرهوری این گروه فناوری، طی دوره اخیر بیش از 10 درصد افزایش یافته است و انتظار هم میرود با توجه به سودایی که در سر جیپیمورگان است، روند رشد فزاینده خود را نیز کماکان حفظ کند.
این شرکت در سال 2022، فقط در بخش فناوری بانکداری بینالمللی تجاری بالغ بر 3.3 میلیارد دلار رشد سرمایهگذاری داشته است و ادعا میکند که تا سال 2025 میلادی، 1.5 میلیارد دلار سود از تیم فناوری خود کسب خواهد کرد.
شصتویک فینتک، شصتویک داستان
با بررسی بیش از 40 سرمایهگذار بزرگ جهان، فهرستی از 61 استارتاپ فینتکی جهان به دست آمده است که به احتمال زیاد، سال 2023 را در خواهند نوردید. استارتاپهای بسیار قدرتمندی که هر یک، داستانهای موفقیتآمیز خودشان را دارند و اگر به دنبال رشد در سال 2023 هستید، نباید چشم از این 61 فینتک بردارید.
گفتنی است، عموم شرکتهایی که در این لیست معرفی میشوند، شرکتهایی هستند که با دیگر شرکتها و سازمانها در تعاملاند نه مصرفکنندگان فردی. کسبوکارهای تجارت به تجارت یا بنگاه به بنگاه، یکی از درخشانترین نقاط در این مجموعه هستند که سرمایهگذاران مشارکت کننده در موضوع مطالعه نیز روی این مسئله تأکیددارند.
- آلبرت (Albert)
- آرک (Arch)
- اسند (Ascend)
- اتمیک (Atomic)
- بیسیک تئوری (Basis Theory)
- بیلت ریواردز (Bilt Rewards)
- بلو آنیِن (Blue Onion)
- بوم اند باکت (Boom & Bucket)
- بریجیت (Brigit)
- باتر (Butter)
- کپاینتل (CapIntel)
- کپلایت (Caplight)
- کاردلس (Cardless)
- کارپوتی (Carputty)
- چاس لبز (Chaos Labs)
- سینوت (CNote)
- کوافیشنت (Coefficient)
- کوینلجر (CoinLedger)
- کوینمی (Coinme)
- کالم تکس (Column Tax)
- کورتینا (Cortina)
- فلاک هومز (Flock Homes)
- فوریج (Forage)
- فاند (Found)
- فاند دت فلیپ (Fund That Flip)
- گلاوباکس (GloveBox)
- هایلاین (Highline)
- هامینگبرد (Hummingbird)
- اینسکرایب (Inscribe)
- اینترچکز (Interchecks)
- کالشی (Kalshi)
- کانمان (Kanmon)
- لین فایننشل (Lean Financial)
- منتل (Mantl)
- مسترورکز (Masterworks)
- مرکوری (Mercury)
- مرج (Merge)
- مترونوم (Metronome)
- میددسک (Middesk)
- مونتایزناو (MonetizeNow)
- مونپی (Moonpay)
- مادفلپ (Mudflap)
- نورثاستار (Northstar)
- نوو (Novo)
- آنوارد (Onward)
- پایابیل (Payabli)
- پاکتنست (Pocketnest)
- پرتابل (Portabl)
- پرتقو تراست بانک (Protego Trust Bank)
- ساردین (Sardine)
- سیگنال ادوایزرز (Signal Advisors)
- سیلا (Sila)
- اسپکترال فایننس (Spectral Finance)
- استراتیفای (Stratyfy)
- تریژر فایننشل (Treasure Financial)
- یونیت (Unit)
- وایلدفایر سیستمز (Wildfire Systems)
- ویلا (Willa)
- ورپبوک (Wrapbook)
- زیپ (Zip)
- زیرتو (Zirtue)
جولان فناوریهای پیشرفته در والاستریت
سال 2022، اگرچه به دلیل بحران کریپتو و تورم، سال سختی برای بسیاری از استارتاپها و موسسات مالی بود، اما پروژههای خلاقانه بسیاری در آن راهاندازی شدند. در ادامه، ده پروژه مبتنی بر فناوری برتر سال 2022 از سوی شرکتهای والاستریت آمده است:
- آمادگی جیپی مورگان برای آینده کوانتومی
بر اساس گزارشات، جیپی مورگان روی فناوری محاسبات کوانتومی سرمایهگذاری میکند. یک جایگزین نوظهور برای کامپیوتر سنتی که جیپی مورگان معتقد است قابلیت این را دارد که نحوه انجام محاسبات شرکتهای مالی را متحول کند. این تحول میتواند به کاربران این فناوری اجازه دهد تا الگوریتمها را پردازش کنند و محاسبات را با سرعتهای اعجابانگیزی انجام دهند.
دلیلش این است که محاسبات کوانتومی از مکانیک کوانتومی استفاده میکند، نوعی فیزیک که از بیتهای کوانتومی یا کیوبیتها به جای یکها و صفرهای مورد استفاده در رایانههای کلاسیک استفاده میکند. کیوبیتها، بر خلاف بیتهای کامپیوتری کلاسیک، که میتوانند فقط یک یا صفر را ذخیره کنند، این قابلیت را دارند که چندین مقدار را به طور همزمان ذخیرهسازی کنند. این مشخصه از نظر تئوری به کیوبیتها مزیت سرعتی باور نکردنی را میدهد.
تاکنون، بسیاری از ایدهها مبنی بر استفاده از کوانتوم در امور مالی و دیگر حوزهها در حد تئوری بوده است. با وجود اینکه برخی بر این عقیدهاند که سختافزارها، هنوز به اندازه کافی پیشرفته نیستند و ماشینهای کوانتومی برای اجرا به منابع بیشتری نیاز دارند، اما محققان جیپی مورگان ادعا میکنند که نشانههایی وجود دارد، دال بر اینکه صنعت به نقطهای نزدیک میشود که رایانههای کوانتومی میتوانند مشکلات دنیای واقعی را سریعتر از رایانههای کلاسیک پردازش کنند. چیزی که اغلب به عنوان مزیت کوانتومی شناخته میشود.
- دسترسی کارمندان فیدلیتی به واقعیت افزوده و مجازی
همزمان با شروع کاوش در این فناوری در سال 2014، تیمهای یادگیری و توسعه فیدلیتی نیز به تدریج شروع به استفاده از این فناوری برای آموزش کارمندان خود به صورت از راه دور کردهاند. در سال 2020، همهگیری ویروس کرونا در را به روی گروه فناوری نوظهور فیدلیتی باز کرد تا استفاده از فناوری واقعیت مجازی و افزوده را به کارمندان سایر بخشهای شرکت نیز توسعه دهند.
فعالیت واقعیت مجازی و افزوده فیدلیتی، با ارسال هدستهای این فناوری به همکاران شرکت در بخشهای مختلف آن آغاز شد. ایده این فعالیت، از آنجا شکل گرفت که شرکت، تصمیم گرفت بدون اینکه کارمندان دور دست خود را مجبور به حضور در دفتر مرکزی آن در بوستون کند، آنها را از طریق فناوری واقعیت افزوده و مجازی در جلسات مشارکت دهد.
به گفته باراس، مدیرعامل شرکت، محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هنوز به زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به طور گسترده به کار گرفته شوند. به خصوص که شرکتها وقت خود را برای مقیاسبندی و توسعه اشکال جدید محتوا برای فناوری صرف میکنند. اما جلوتر بودن از منحنی، یا حتی جلوتر بودن نسبت به آن، هسته اصلی کار ما و تیممان در فیدلیتی است که بر چهار هدف کلیدی برای واقعیت افزوده و مجازی متمرکز شده است:
- آموزش کارکنان
- آموزش مشتریان
- همکاری
- و تجسم دادهها.
- بستهبندی و تجزیهوتحلیل دادهها برای بانکداران مورگان استنلی
دادهها، زیربنای انجام هر کاری در تیمهای سرمایهگذاری مالی و بانکی و میزهای معاملاتی در سراسر شرکتها هستند. اما برای بانکداران، معاملهگران و محققان کمی، که دادههای مشتریان را در اختیار دارند و تجربه مشتری نیز بسته به همین دادهها است (یک رابطه علت و معلولی عمیق)، همه این دادهها باید به آسانی در دسترس بوده و قابلیت ارائه به روشهایی آسان را داشته باشند.
در خصوص مورگان استنلی، این درست همان جایی است که پویت (Poet) وارد میشود. پویت، یک ابزار مدیریت داده و تجزیهوتحلیل است که از طریق آن کارکنان میتوانند در یک مکان متمرکز در انبارهای گسترده اطلاعات اختصاصی مورگان استنلی غوطهور شوند.
- مجموعهای یکپارچه از اپلیکیشنهای متفاوت برای مدیران مجموعه میلنیوم منیجمنت
در میلنیوم منیجمنت (Millennium Management)، یک صندوق تامینی با 58 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، مدیران پورتفولیو استفاده کننده از اپلیکیشنها، برای پیمایش در میان ابزارها مشکل داشتند.
اکثر برنامهها، به ویژه از نظر ظاهری به طور چشمگیری با هم متفاوت بودند و همین موضوع، باعث تجربه کاربری بدی در مدیران مجموعه میشد. مهمتر از آن، برنامهها با یکدیگر تعامل نداشتند، به طوری که کاربران اغلب مجبور میشدند اطلاعات را از یک برنامه به برنامه دیگر به عنوان بخشی از گردش کار خود برش داده و جایگذاری کنند. بهعلاوه، برخی از برنامهها در مرورگرها اجرا میشدند، و هیچ راهی برای ذخیره یا بازیابی کار مدیر پورتفولیو برای روز بعد وجود نداشت. یا در مواردی دیگر، مدیران پورتفولیو نمیدانستند چه زمانی اپلیکیشنهای جدید و توسعه یافته در دسترس آنها قرار گرفته است تا سیستم را بهروزرسانی کنند.
در سال 2018، کوتچ (Kotch)، رئیس فناوری معاملات سهام میلنیوم، تصمیم گرفت تا این اپلیکیشنها را متحد کند. او میخواست قابلیت همکاری در قسمت بکاند و ظاهر و احساس ثبات در قسمت فرانتاند را بهطور همزمان ارائه دهد. به محض اینکه نمونه اولیه کوتچ ساخته شد، جانسون (Johnson)، رئیس فناوری ریسک در میلنیوم، همه برنامههای تیم فناوری ریسک را در چیزی که اکنون امالپی لانچپد (MLP Launchpad) نامیده میشود، ادغام کرد. سال بعد، نمونه اولیه اثبات مفهوم برای ذینفعان داخلی به نمایش درآمد و به طور مداوم نیز بهبود یافت.
از تابستان 2022، اکثر تیمهای سهام و فناوری ریسک وارد این پلتفرم شدهاند که بیش از 100 اپلیکیشن دارد. کوچ و جانسون به همکاری نزدیک با این پلتفرم ادامه میدهند و به فکر راهاندازی تیمهای جدید برای امالپی لانچپد هستند.
بدون شک با توسعه برنامههای جدید میلنیوم، صاحبان آن تشویق میشوند تا استانداردهای تجربه کاربری یکسانی را برای تجربه دسکتاپ ثابت اتخاذ کنند.
- بستهبندی و تحویل دادههای گلدمن ساکس در فضای ابری
دارلینگ (Darling) و فیلیپس (Phillips)، به عنوان مدیران اجرایی ابر مالی گلدمن ساکس برای داده (Financial Cloud for Data)، به خودی خود وظیفه مدیریت پژوهشهای شرکت در زمینه به اشتراک گذاری دادهها را بر عهده دارند. ضمن اینکه این امر، آنها را مسئول مشارکت رو به رشد گلدمن با خدمات وب آمازون نیز میکند.
ابر مالی برای داده، که در پاییز 2021 راه اندازی شد، یک سرویس جریانسازی اطلاعات و تجزیهوتحلیل است که در فضای ابری خدمات وب آمازون (AWS) میزبانی میشود. ابری که گلدمن برای مهندسین شاغل در بخش مربوط به مشتریان سازمانی بانک طراحی کرده است. این ابزار به این معنی است که دانشمندان داده، کوانتها و توسعه دهندگان، به عنوان مثال این قابلیت را دارند تا در یک صندوق تامینی، از ثروت بازار و دادههای ریسک گلدمن، از طریق راههای ورودی کارآمد ارائه شده توسط خدمات وب آمازون بهره ببرند.
برای درک هدف ارائه این فضا، کافی است تصور کنید چگونه میتوان دادههای مشتریانِ طرفِ خرید را در وال استریت، برای تصمیم گیریهای سرمایهگذاری کشف، سازماندهی و تجزیهوتحلیل کرد. بااتصال به این فضا، کاربران ابر مالی برای داده میتوانند به تجزیهوتحلیل کمی پیشرفته، بدون نیاز به توسعه و در عین حال با حفظ فناوری یکپارچهسازی دادهها دسترسی داشته باشند.
گلدمن در نوآوری برای به اشتراکگذاری دادهها تازهکار نیست. این بانک مارکویی (Marquee) را، که یک ابزار متمرکز جریانسازی اطلاعات و مدیریت ریسک برای مشتریان سازمانی است، در سال 2014 راهاندازی کرده است. اما ابر مالی برای داده، به دلیل ساختار بومی ابری و تأکید بر اتصال به طور خاص به توسعهدهندگان – و نه فقط مدیران سبد سهام و معاملهگران منحصربهفرد است.