پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
امروز داشتن یک کارت عابربانک، کار خرید و پرداخت را آسان کرده؛ دیگر لازم نیست پیش از رفتن به خرید، کیف پول را پر از سکه و اسکناس کنید. کافی است یک کارت بانکی شتابی در جیب داشته باشید و به خرید بروید و آخر ماه هم فهرستی از خریدهای کارتیتان را در اینترنت بانک خواهید دید.
ولی امروز و در عصر دیجیتال، این برای من (یک مشتری بانک) کافی نیست. درست است که استفاده از ابزارهای الکترونیکی کار پرداخت را آسان کرده ولی به همان میزان هم سرعت ناپدید شدن پول و خالی شدن حسابهای بانکی هم بیشتر شده است. من (یک مشتری بانک) میخواهم بدانم پولهایم با این سرعت کجا میرود و چطور میتوانم درآمد و هزینههایم را بهتر مدیریت کنم. واقعاً چرا بانک من هیچ کمکی در این راه به من نمیکند؟ و چرا صورتحسابی که در اینترنت بانک میبینم، اینقدر خام و خشک و خالی است؟
سالها است که ابزارهای مدیریت مالی شخصی مختلفی ساخته شدهاند تا به افراد امکان دهند با ثبت درآمدها و هزینههای زندگی روزمره خود، کنترل و آگاهی بیشتری در خصوص وضعیت مالیشان داشته باشند و برنامه و بودجه شخصی و خانوادگیشان را سر و سامان دهند. اشکال بزرگ این برنامهها این بود که باید همه دخل و خرجها به شکل روزانه، تک به تک و دستی در آنها ثبت و دستهبندی میشد که در زندگی پر مشغله امروزی کاری است دشوار (و گاهی نشدنی). من یادم نیست دیشب شام چه خورده بودم، چه برسد به اینکه در یک هفته اخیر چه خرجهایی کردهام و بابت چه!
آدانالس اینجا به کمک مشتری میآید.
آدانالس : آدان به معنی ثروت + آنالس به معنی آنالیز و تحلیل
این سامانه (که قرار است به زودی در دسترس همه مشتریان بانک آینده قرار گیرد)، فهرست تراکنشهای مشتری را به طور خودکار از پایگاه دادههای بانک میخواند و تلاش میکند آنها را (با مخزن دانشی که خودش از قبل دارد و با استفاده از روشهای هوش مصنوعی که بلد است) برای مشتری دسته بندی کند. حاصل کار میشود نمودارهایی شبیه این:
که نشان میدهد در یک بازه زمانی خاص، بیشتر مخارج من در چه دستهای بوده یا مثل این یکی:
که روند افزایش و کاهش دخل و خرج مرا نشان میدهد، و نمودارها و گزارشهای تحلیلی دیگر که مرتب بر تعدادشان اضافه میشود.
البته زیاد پیش میآید که آدانالس نتواند یک تراکنش را دستهبندی کند که با توجه به اطلاعات بسیار اندک و ناقص رد و بدل شده در زیرساخت فعلی پرداخت کشور، عجیب نیست. ولی حتّی در این موارد هم آدانالس حرفی برای گفتن دارد. با دریافت دادههای ثبت شده توسط مشتریان، و با گذشت زمان، این سامانه، هوشمندی خود را افزایش میدهد و به تدریج بر مخزن دانش خود میافزاید.
آدانالس به همین حد هم اکتفا نمیکند. این سامانه در گامهای بعدی، به مشتری کمک میکند برای خودش برنامه و بودجهای بسازد و بعد مرتب به او برای رسیدن به بودجهاش کمک و یادآوری میکند و این تازه اوّل کار است.
اگر میخواهید دربارهی آدانالس بیشتر بدانید، هم اکنون وارد حساب پیشخوان مجازیتان شوید، و آدانالس را در بین خدمات پرشمارش بیابید. راهنمای گام به گام آدانالس، همه گوشه و کنار آن را به شما نشان خواهد داد.
منبع: بانک آینده