راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهمیت دیفای بعد از فروپاشی اف‌تی‌ایکس / رمزینکس؛ صرافی‌ای با بیش از ۳۰ توکن دیفای

فروپاشی و ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس، فعالیت در حوزه دیفای و پلتفرم‌های غیرمتمرکز را افزایش داد؛ امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (Decentralized Finance) با شعار تمرکززدایی از امور مالی سنتی به وجود آمده‌اند و پلتفرم‌های دیفای در میان سقوط اف‌تی‌ایکس و خروج از CEX می‌توانند سوددهی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی رمزینکس، بر اساس آماری از کوین‌دسک، پس از اتفاق اف‌تی‌ایکس، صرافی غیرمتمرکز DYDX شاهد افزایش 99درصدی کاربران و افزایش 136درصدی تراکنش‌ها بوده است.

التر تنگ، معاون استراتژی دارایی دیجیتال شرکت  Fundstrat Global نیز گفته است: «پس از ماجرای اف‌تی‌ایکس، حفظ امنیت و شفافیت پروتکل‌های دیفای برای کاربران مهم شده و به همین دلیل معیارهای استفاده در پروتکل‌های دیفای افزایش پیدا کرده است.

بر اساس داده‌های نانسن، اگرچه اعتماد به صرافی‌های متمرکز پس از سقوط اف‌تی‌ایکس کاهش‌ یافته، اما تعداد کاربران Uniswap، بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در 30 روز گذشته 19 درصد افزایش پیدا کرده و تراکنش‌هایش 21 درصد بیشتر شده است.

رمزارزهای دیفای که بخشی از پروژه و دنیای دیفای را تشکیل می‌دهند، ارزهای دیجیتالی هستند که عملکرد خاصی را برای پروژه‌ای که خدمات مالی غیرمتمرکز ارائه می‌دهد، انجام می‌دهند.

سرمایه‌گذاری و خرید توکن‌های دیفای مانند سایر رمزارزهای موجود به تحقیق و تحلیل پیش از خرید نیاز دارد. در حال حاضر بیش از 500 توکن دیفای در بازار موجود است. بسیاری از توکن‌های دیفای در دو سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که این بازار چقدر جدید است. بسیاری از بهترین سکه‌های دیفای در بازار ارزش کمی دارند که می‌توانند پتانسیل بیشتری در مقایسه با پروژه‌هایی که در حال حاضر دارای ارزش بازار بزرگی هستند، داشته باشند. قیمت بازار سکه‌های رمزنگاری دیفای مانند هر دارایی دیجیتال دیگر عمل می‌کند؛ یعنی قیمت‌های بازار بر اساس تقاضا و عرضه تعیین می‌شود.

تمامی این آمار و اخبار نشان‌دهنده اهمیت دیفای و توکن‌های آن در بازار کریپتوکارنسی است و به نظر می‌رسد دیفای مسئله بزرگ بعدی در دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال باشد.

انتخاب پلتفرم خرید توکن‌های دیفای با توجه‌ به نوع توکن انتخابی می‌تواند متفاوت باشد. افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در سکه‌های دیفایی هستند که ارزش بازار کمی دارند، بهتر است از طریق یک صرافی غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری کنند و صرافی‌های متمرکز  برای تازه‌کاران و افرادی که به توکن‌های باارزش مانند یونی‌سواپ بیشتر علاقه دارند، مناسب‌تر است.

اتریوم، آوی، یونی‌سوآپ، ‌سوشی‌سوآپ و دای از ارزهای معروف حوزه دیفای هستند.

اتریوم یک ارز و سکه و بستری برای دیفای است و نمی‌توان آن را یک توکن زیرمجموعه دیفای دانست. اتریوم اولین بلاکچینی است که قراردادهای هوشمند را معرفی کرد و قراردادهای هوشمند بخش مهمی از دیفای را در بر می‌گیرند. تمامی محصولات دیفای زبان مشترکی به نام اتریوم دارند و این ارز از برنامه‌های دیفای پشتیبانی می‌کند.

آوی (Aave) یک پروتکل دیفای است که به کاربران اجازه می‌دهد رمزارز‌هایی را که بر پایه بلاکچین‌های DAI ,AAVE,USDC, ETH, MATIC هستند قرض دهند و قرض بگیرند. Maker (MKR) و Compound (COMP) نیز دو نمونه از توکن‌های دیفای برای وام‌دهی/قرض‌گیری مشابه آوی و بسیار محبوب هستند.

یونی‌سواپ (Uniswap) مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز در دنیاست که بر بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. پشتیبانی از شبکه اتریوم قابلیت‌های بسیاری به این صرافی و ارز وابسته به آن می‌دهد که می‌توان به رعایت و امنیت بالای شبکه اتریوم اشاره کرد.

SushiSwap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که بر بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و توکن آن یک فورک از یونی‌سواپ است. یکی از کاربردهای این ارز، حق مالکیت است و مالکیت این ارز برای هولدرهای آن است که بخشی از پرداختی‌های این پروتکل به آنها تعلق می‌گیرد.

ارز دای یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم است که با پشتوانه دلار عرضه شده است. دای با اهداف اصلی دیفای از جمله شفافیت بالا، بدون مجوز و کم‌ترین مقدار محدودیت به وجود آمده و به‌ خاطر ماهیت غیرمتمرکز بودن آن در پروژه‌های دیفای و استخرهای نقدینگی کاربرد دارد.

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با بیش از 30 توکن دیفای از پیشرو‌ترین پلتفرم‌های ایرانی این حوزه محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت این صرافی این ارزها را خریداری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.