راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی عملکرد تتا درباره اینماد و گواهی‌های امضای الکترونیکی / کاهش ۹.۲درصدی رسیدگی به شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در مهرماه ۱۴۰۱

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گزارش‌هایی تعداد اینمادهای اعطاشده، ثبت و رسیدگی به شکایت‌ از کسب‌وکارهای اینترنتی و تعداد گواهی‌های صادرشده مراکز میانی را در بازه‌های زمانی متفاوت بررسی کرده است. براساس آمارهای تتا، تعداد اینمادهای اعطاشده در هفت ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته در همین مدت ۲۴.۷ درصد افزایش داشته و تعداد رسیدگی به شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در همان بازه ۶۶.۸ درصد کاهش داشته است. تعداد گواهی‌های امضای الکترونیکی هم در هفت ماه اول سال جاری نسبت به هفت ماه سال گذشته ۲۵.۲ درصد بیشتر شده است.

دلیل نزولی شدن شاخص رسیدگی به شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ در نتیجه تقویت ضمانت اجرایی توسط تتا شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در سامانه اینماد یک سوم شده و کسب‌وکارها مانع از وقوع شکایت شده‌اند و یا در بازه‌های زمانی همزمان با اعتراضات مردمی، دسترسی به اینترنت محدود شده است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این گزارش‌های دوره‌ای مدعی شده تعداد اینمادهای اعطاشده در هفت ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته، ۲۴.۷ درصد افزایش داشته و از رقم ۲۲.۸۷۷ به ۲۸.۵۲۸ رسیده است.

رسیدگی به شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در یک سال ۶۶.۸ درصد کاهش پیدا کردە است. در هفت ماه اول سال ۱۴۰۰ به ۱۸.۱۷۹ شکایت‌ از کسب‌وکارهای اینترنتی و در هفت ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۶.۰۱۸ شکایت رسیدگی شده است.

تتا در این باره می‌گوید: «اسفند سال گذشته، سامانه جدید رسیدگی به شکایات با قابلیت فرایند داوری جمعی برخط (CODR) رونمایی شد، در نتیجه این اقدام، شکایت‌ از کسب‌وکارهای اینترنتی علاوه بر ضمانت اجرایی اداری، ضمانت اجرایی قضایی خواهد داشت و در کم‌تر ۲۱ روز به رأی داوری لازم‌الاجرا می‌رسد.» هدف اصلی مرکز توسعه تجارت الکترونیک و وزارت صمت در وهله اول بازدارندگی و کاهش شکایات و در اولویت بعدی تسریع و تسهیل در رسیدگی به شکایات بوده است.

در چهار ماه اول سال ۱۴۰۱، ۱۲.۲۰۰ کسب‌وکار اینماد گرفته‌‌اند. این عدد به نسبت مشابه سال ۱۴۰۰، ۱۶.۳ درصد رشد کرده است. در چهار ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۴.۲۴۸ شکایت رسیدگی شده و این در حالی است که سال قبل در مدت مشابه این عدد ۱۰.۲۵۴ بوده و در واقع این شاخص ۵۸.۵ درصد کاهش داشته است.

خرداد ۱۴۰۱ به ۲۶۹ شکایت رسیدگی شدە و ماه بعد این عدد با رشد ۱۲۰.۸درصدی روبە‌رو شده و تعداد رسیدگی به شکایت‌ها به عدد ۵۹۴ رسیده است.

در شهریورماه سال ۱۴۰۱ به ۵۹۵ شکایت‌ کسب‌وکارهای اینترنتی رسیدگی شد، اما ماه بعد این عدد به ۵۴۰ رسید و ۹.۲ درصد کمتر شد. شاید دلیل این کاهش، قطعی‌ و اختلالات اینترنت باشد. اکنون بیش از هفت روز از قطع‌شدن اینترنت و فیلترینگ می‌گذرد و بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی و داخلی هم خسارت دیده‌اند.

خرداد سال ۱۴۰۱، ۳.۳۰۲ و تیرماه همین سال ۳.۴۱۱ نماد اعتماد الکترونیکی داده شده، در شهریورماه ۱۴۰۱، ۴.۵۹۸ اینماد اعطا شده و ماه بعد یعنی مهرماه این عدد با کاهش ۳۷.۸درصدی روبە‌رو بودە و به عدد ۲.۸۵۸ رسیده است.


گواهی امضای الکترونیکی


تتا تعداد گواهی‌های صادرشده توسط مراکز میانی را در هفت ماه اول سال‌ جاری و سال گذشته نیز بررسی کرده است. تعداد امضاهای الکترونیکی در یک سال ۲۵.۲ درصد رشد کرده؛ براساس اطلاعات موجود، در هفت ماه اول سال گذشته ۷۳۹.۸۸۱ گواهی و در هفت ماه اول سال جاری ۹۲۶.۵۹۸ گواهی امضای الکترونیکی صادر شده است.

در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۳۷۷.۴۹۱ گواهی امضای الکترونیکی توسط مراکز میانی صادر شدە؛ در حالی کە در چهار ماه اول سال ۱۴۰۰، ۵۷۸.۷۳۴ گواهی صادر شده بود و این یعنی کاهش ۳۴.۷درصدی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.