پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بررسی عملکرد تتا درباره اینماد و گواهیهای امضای الکترونیکی / کاهش 9.2درصدی رسیدگی به شکایت از کسبوکارهای اینترنتی در مهرماه 1401
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گزارشهایی تعداد اینمادهای اعطاشده، ثبت و رسیدگی به شکایت از کسبوکارهای اینترنتی و تعداد گواهیهای صادرشده مراکز میانی را در بازههای زمانی متفاوت بررسی کرده است. براساس آمارهای تتا، تعداد اینمادهای اعطاشده در هفت ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته در همین مدت 24.7 درصد افزایش داشته و تعداد رسیدگی به شکایت از کسبوکارهای اینترنتی در همان بازه 66.8 درصد کاهش داشته است. تعداد گواهیهای امضای الکترونیکی هم در هفت ماه اول سال جاری نسبت به هفت ماه سال گذشته 25.2 درصد بیشتر شده است.
دلیل نزولی شدن شاخص رسیدگی به شکایت از کسبوکارهای اینترنتی میتواند دو دلیل داشته باشد؛ در نتیجه تقویت ضمانت اجرایی توسط تتا شکایت از کسبوکارهای اینترنتی در سامانه اینماد یک سوم شده و کسبوکارها مانع از وقوع شکایت شدهاند و یا در بازههای زمانی همزمان با اعتراضات مردمی، دسترسی به اینترنت محدود شده است.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این گزارشهای دورهای مدعی شده تعداد اینمادهای اعطاشده در هفت ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته، 24.7 درصد افزایش داشته و از رقم 22.877 به 28.528 رسیده است.
رسیدگی به شکایت از کسبوکارهای اینترنتی در یک سال 66.8 درصد کاهش پیدا کردە است. در هفت ماه اول سال 1400 به 18.179 شکایت از کسبوکارهای اینترنتی و در هفت ماه اول سال 1401 به 6.018 شکایت رسیدگی شده است.
تتا در این باره میگوید: «اسفند سال گذشته، سامانه جدید رسیدگی به شکایات با قابلیت فرایند داوری جمعی برخط (CODR) رونمایی شد، در نتیجه این اقدام، شکایت از کسبوکارهای اینترنتی علاوه بر ضمانت اجرایی اداری، ضمانت اجرایی قضایی خواهد داشت و در کمتر 21 روز به رأی داوری لازمالاجرا میرسد.» هدف اصلی مرکز توسعه تجارت الکترونیک و وزارت صمت در وهله اول بازدارندگی و کاهش شکایات و در اولویت بعدی تسریع و تسهیل در رسیدگی به شکایات بوده است.
در چهار ماه اول سال 1401، 12.200 کسبوکار اینماد گرفتهاند. این عدد به نسبت مشابه سال 1400، 16.3 درصد رشد کرده است. در چهار ماه اول سال 1401 به 4.248 شکایت رسیدگی شده و این در حالی است که سال قبل در مدت مشابه این عدد 10.254 بوده و در واقع این شاخص 58.5 درصد کاهش داشته است.
خرداد 1401 به 269 شکایت رسیدگی شدە و ماه بعد این عدد با رشد 120.8درصدی روبەرو شده و تعداد رسیدگی به شکایتها به عدد 594 رسیده است.
در شهریورماه سال 1401 به 595 شکایت کسبوکارهای اینترنتی رسیدگی شد، اما ماه بعد این عدد به 540 رسید و 9.2 درصد کمتر شد. شاید دلیل این کاهش، قطعی و اختلالات اینترنت باشد. اکنون بیش از هفت روز از قطعشدن اینترنت و فیلترینگ میگذرد و بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی و داخلی هم خسارت دیدهاند.
خرداد سال 1401، 3.302 و تیرماه همین سال 3.411 نماد اعتماد الکترونیکی داده شده، در شهریورماه 1401، 4.598 اینماد اعطا شده و ماه بعد یعنی مهرماه این عدد با کاهش 37.8درصدی روبەرو بودە و به عدد 2.858 رسیده است.
گواهی امضای الکترونیکی
تتا تعداد گواهیهای صادرشده توسط مراکز میانی را در هفت ماه اول سال جاری و سال گذشته نیز بررسی کرده است. تعداد امضاهای الکترونیکی در یک سال 25.2 درصد رشد کرده؛ براساس اطلاعات موجود، در هفت ماه اول سال گذشته 739.881 گواهی و در هفت ماه اول سال جاری 926.598 گواهی امضای الکترونیکی صادر شده است.
در چهار ماه ابتدایی سال 1401، 377.491 گواهی امضای الکترونیکی توسط مراکز میانی صادر شدە؛ در حالی کە در چهار ماه اول سال 1400، 578.734 گواهی صادر شده بود و این یعنی کاهش 34.7درصدی.