راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس مرکز تتا از شروع فعالیت سندباکس صمت خبر داد / ثبت‌نام یک طرح در حوزه انبار هوشمند

سندباکس وزارت صمت آغاز به فعالیت کرد. امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست خبری امروز از اجرایی‌شدن سندباکس وزارت صمت که از مردادماه امسال مجوز گرفته بود، خبر داد. او در پاسخ به خبرنگار «راه پرداخت» توضیح داد که در این مدت یک متقاضی در سندباکس وزارت صمت ثبت‌نام کرده است. این طرح به انبارهای هوشمند پرداخته و در مرحله ارزیابی قرار دارد.

 اواسط مردادماه سال جاری، مجوز یک‌ساله سندباکس وزارت صمت با تمرکز بر تجارت الکترونیکی در جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون صادر شد. در همین راستا امروز نشست خبری آغاز به کار سندباکس وزارت صمت با حضور امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و احمد نوروزی، نماینده وزارت اقتصاد در کارگروه یکپارچه مدیریت و هماهنگی محیط‌های آزمون -دبیر کارگروه برگزار شد.

بنا بر گفته‌های کلاهدوزان در این نشست، ۱۵ سال از عمر سندباکس در جهان می‌گذرد و در واقع سندباکس آمده تا کسب‌وکارهای نوآورانه و رگولاتورها به زبانی مشترک برسند؛ چراکه رگولاتور همیشه از فناوری عقب‌تر بود. در ایران نیز سندباکس با همین هدف و رویکرد ذیل مرکز ملی فضای مجازی تصویب شد. وزارت صمت هم در این مسیر قرار گرفته و از اواسط شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

او همچنین به راه پرداخت گفت در همین مدت یک متقاضی در سندباکس وزارت صمت ثبت‌نام کرده است. این طرح به انبارهای هوشمند پرداخته و در مرحله ارزیابی قرار دارد.

نوروزی نیز عنوان کرد که در حال حاضر تأمین زیرساخت میزبانی و مدیریت فرایند چرخه درخواست از طریق پنجره واحد محیط آزمون تنظیم‌گری یا همان ایران‌تما در دسترس قرار گرفته است و متقاضیان می‌توانند از این طریق در سندباکس ثبت‌نام کنند.


   تفکیک سندباکس از تنظیم‌گر بخشی


 نوروزی در ادامه با اشاره به کارکرد محیط آزمون وزارت صمت توضیح داد: «هدف از محیط آزمون، شکل‌گیری ادبیات مشترکی میان کسب‌وکار و نهاد تنظیم‌گر است و محدودیتی برای پذیرش درخواست متقاضیان وجود ندارد. در واقع آنچه محیط آزمون به آن می‌پردازد، مدل کسب‌وکار فارغ از مکانیسم‌های آن است؛ یعنی فرایند تسویه و برخی از مباحث مالی و جزئیات آن به رگولاتور بخشی مربوط است. ما نیز نمی‌خواهیم در این حیطه وارد شویم.»

 او ادامه داد: «سندباکس وزارت صمت بررسی می‌کند که آیا این طرح می‌تواند در اکوسیستم مربوطه فعالیت کند یا نه. در واقع سنجیده می‌شود که چه ریسک‌هایی در پی خواهد داشت؛ اما اصل مهم این است که طرح‌ها با قوانین تعارض جدی نداشته باشند. در صورت تأیید و پس از سپری‌شدن مراحل، در نقطه‌ای که تنظیم‌گر بخشی به این نتیجه رسید که ادبیات مشترک تدوین شده، ادامه روند طی خواهد شد و متقاضی به‌عنوان عضو تنظیم‌گر بخشی پذیرفته می‌شود.»

 نوروزی همچنین تأکید کرد که هدف و غایت حضور در سندباکس مجوزدهی نیست، بلکه آنچه قرار است رخ دهد، تدوین چهارچوب‌های جدید برای رسیدن به زبان مشترک است: «حضور یک متقاضی نتایج متفاوتی به همراه دارد که یکی از آنها تدوین چهارچوب فعالیت است. مورد مهم دیگر از خروجی سندباکس، بررسی تداوم فعالیت پس از گذشت زمان و نحوه تعامل کسب‌وکار با اکوسیستم و رگولاتور است. تداوم فعالیت بدون دغدغه یکی از اصلی‌ترین اهداف خروج از سندباکس است که با اصلاح برخی مفاد قابل‌ حل است و ممکن است به تدوین مقررات جدید در لایه تنظیم‌گر منجر شود. حتی ممکن است بعد از طی آزمون کسب‌وکار با یک مدل کسب‌وکاری به نتیجه برسند تداوم فعالیت به ضرر اکوسیستم کشور است. پس نباید خروجی سندباکس را به صدور مجوز محدود دانست.» او اضافه کرد که البته سازوکاری برای تجدیدنظر هم مشخص شده و ردشدن یک طرح به معنی خط پایان آن کسب‌وکار نیست.

 نوروزی در پاسخ به سؤال راه پرداخت درباره معیارهای ثبت‌نام کسب‌وکارها در سندباکس و نحوه احراز هویت آنها گفت: «فرایند ورود کسب‌وکارها به محیط آزمون را در سهل‌ترین حالت ممکن تدوین کردیم. کسب‌وکارهای متقاضی در فرم‌های ۱۰ گام به سؤالات مرسوم و اطلاعات پایه‌ای پاسخ می‌دهند؛ چراکه معتقدیم هیچ ارزیاب بیرونی به‌اندازه کسب‌وکار با مدل کسب‌وکار آشنا نیست و ما نیز بنا را برای پذیرش در سندباکس بر خوداظهاری آنها قرار می‌دهیم.»


حقوق مصرف‌کننده؛ اولویت سندباکس وزارت صمت


 کلاهدوزان نیز اضافه کرد که اولویت و خط‌قرمز سندباکس با رویکرد تجارت الکترونیک اصل حقوق مصرف‌کننده و شفافیت خط قرمزهای ما برای طرح‌ها هستند. نوروزیان با ارجاع به این مهم تصریح کرد که حقوق مصرف‌کننده و ریسک‌های کسب‌وکارها ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و به همین دلیل زمان مشخصی برای تخمین مرحله ارزیابی وجود ندارد، اما به طور کلی بازه شش تا یک سال در نظر گرفته شده است.

 در ادامه نشست خبری، کلاهدوزان در پاسخ به سؤال راه پرداخت درباره حوزه‌های تحت پوشش تجارت الکترونیک توضیح داد که بلاکچین از آن دست فناوری‌هایی است که به‌شدت در امور تجاری کاربرد دارد. امروز می‌بینیم که عده‌ای بلاکچین را به رمزارز و سندباکس را به طرح‌های مربوط به آن محدود می‌کنند، اما بلاکچین در حوزه تجارت الکترونیک کاربردهایی دارد که پرداختن به آنها می‌تواند تغییر فراوانی در اکوسیستم تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور ایجاد کند، اما این ظرفیت‌ها در اکوسیستم امروز مغفول مانده است و سندباکس وزارت صمت در واقع پذیرای این طرح‌هاست.

او ادامه داد: «حمل و نقل هوشمند، لجستیک هوشمند، تبادل و نگهداری گرانبها، فروش اقساطی و مدل‌های معاملاتی تهاتر نمونه‌ای از حوزه‌هایی هستند که ذیل تجارت الکترونیک بررسی خواهند شد.»

از نگاه کلاهدوزان،‌ حمل و نقل هوشمند، اصالت اسناد و زنجیره اسناد در حوزه تجارت الکترونیک ظرفیت بالایی دارند که به دلیل ضعف مقررات رشد نکرده‌اند.

رئيس مرکز تتا در پاسخ به سؤال دیگر راه پرداخت درباره طرح‌های فعال در سندباکس مذکور عنوان کرد که این سندباکس از شهریورماه عملیاتی شده و در همین مدت یک طرح در حوزه انبار هوشمند ثبت‌نام کرده و وارد مرحله ارزیابی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.