راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نامداری از پشت صحنه اجرای طرح سبد کالا و از بین‌المللی شدن توسن می‌گوید

شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین (توسن) یکی از نام‌های آشنا در حوزه تولید نرم‌افزار و راهکارهای یکپارچه بانکی است. داشتن کسب و کاری که یک طرف آن بانک‌های کشور هستند و طرف دیگر آن عموم مردم، بدون شک الزامات خاص خود را دارد. از طرف دیگر حجم بالای قرارداد‌ها و تراکنش مالی، توسن را به باشگاه پانصد شرکت بر‌تر ایران وارد کرده است.

رشد بالای درآمدی شرکت هم باعث شد که امسال نیز به عنوان شرکتی با بالا‌ترین نرخ رشد در فهرست IMI۱۰۰ معرفی شود. به همین مناسبت و همچنین فعالیت چشمگیر این شرکت در اجرای پروژه ملی سبد کالا که با کمترین حواشی و با موفقیت انجام شد، گفت‌وگویی داشتیم با مدیر عامل جدید شرکت توسن، مهندس علی اکبر نامداری که چندیست منصب مدیریت را از دکتر ولی الله فاطمی تحویل گرفته است.

.

توسن در سال ۹۲ تغییرات بسیاری را به خود دید. از تغییر در کادر مدیریت تا تاسیس شرکت‌های جدید. یک نمای کلی به ما بدهید که در توسن چه اتفاقاتی افتاده است.

در سال جاری فعالیت‌هایی از جمله ایجاد معاونت خدمت و یکپارچه سازی ارائه خدمات، آغاز به کار شرکت توسن تکنو و انتقال بخشی از بازارهای کاری توسن و تمامی مشتری‌های PSP به همراه تمامی فرآیند‌ها به این مجموعه، پیاده سازی و جا انداختن کامل ITLL در جهت سرعت بخشیدن به ارائه خدمات به مشتریان و رشد و توسعه فعالیت‌ها با تمرکز بیشتر بر تخصص‌های موجود در هر حوزه انجام شد. که ملاحظه می‌کنید تغییرات مهمی هستند.

Tosan-Ali-Akbar-Namdari-1-Index-way2pay-93-02-01

همچنین شرکت سیستم‌های بزرگ مقیاس توسن (TLS) را با مدیریت آقای منصوری که تجربه بسیاری در حوزه سیستم‌های مبتنی بر مین فریم دارند تاسیس کردیم که تحول دیگری در مجموعه توسن بود. در واقع اعتقاد ما بر این است که فعالیت بخش‌های مختلف در قالب شرکت‌هایی با تمرکز بیشتر بر تخصص‌های موجود در آن‌ها موجب رشد و تعالی بیشتر هر حوزه و در نتیجه گروه خانواده توسن خواهد شد و امکان دست یابی به چشم اندازهای وسیع‌تر را برای توسن فراهم خواهد نمود.

علاوه بر این فعالیت‌ها در جهت گسترش بازار و توسعه روابط در سطح بین الملل نیز سه قرار داد از طریق نماینده مالزی منعقد شده است که تاثیر به سزایی در ارتقاء جایگاه توسن و البته کشور در سطح بین الملل خواهد داشت. در واقع اشراف به بازارهای بین المللی و فعالیت در سطوح بین المللی یکی از مولفه‌های شرکت‌های موفق در تمام دنیا است. توسن نیز در تلاش است با شناخت موثر از نیاز‌ها و پیشرفت‌های ملی و بین المللی جایگاه خود را در این عرصه ارتقاء دهد.

در مورد تغییرات ساختاری و مدیریتی نیز لازم است اشاره کنم که از ابتدای سال ۹۲ چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار داشت ولی پیوستن دکتر فاطمی به هیئت مدیره بانک ملی موجب سرعت بخشیدن به این تغییرات شد.

 .

حالا با توجه به این تغییرات، انتقال نیروی انسانی و مشتریان به دیگر بخش‌ها، موجب تضعیف هسته اصلی شرکت توسن نشده است؟

خیر؛ قطعا این گونه نیست. زیرا ما تنها نیرو‌ها را بر اساس تخصصشان منتقل کردیم تا در حوزه‌های مورد نیاز استفاده مفیدتری از آن‌ها شود. برای نمونه در شرکت توسن تکنو که در زمینه سخت افزار فعالیت می‌کند، آن شرکت نیروهای متخصص خودش را داشت و ما تنها در بخش نرم افزار به اندازهی رفع نیاز آن‌ها، چند نفر از همکاران را مامور به همکاری کردیم. یا در مورد شرکت TLS تنها دانش و مستندات فنی سیستم‌های بنکو را منتقل کردیم و بقیه کار‌ها و استخدام‌ها مستقلا توسط خود شرکت‌ها انجام می‌شود.

 .

اگر از دیدگاه شخصی به مسئله نگاه کنیم هم تغییر مهمی برای خود شما اتفاق افتاده. شما از یک موقعیت کاملا فنی به یک موقعیت کاملا اجرابی تغییر وضعیت دادید. این تغییر برای شما چگونه بوده است؟

درواقع من هیچ وقت تصور چنین تغییری را نمی‌کردم و در مقابل اجرای آن هم بسیار هم مقاومت کردم (با خنده). البته جدایی من از کار فنی خیلی هم مربوط به تغییرات اخیر نبودو از حدود دو سال پیش شروع شد. یعنی از سال ۹۱ از بخش فنی جدا شدم و در معاونت خدمت فعالیت داشتم که اصلا معاونت خدمت با همین نیت تشکیل شد. بنابراین ارتباطم با بخش فنی و برنامه نویسی کمرنگ‌تر از گذشته بود. می‌خواهم بگویم که تغییرات به صورت تدریجی رخ داد. البته باید اشاره کنم که مشتریان به صورت کامل با سمت جدید من ارتباط برقرار نکرده‌اند و همچنان تماس‌هایی در خصوص مسایل فنی و مشاوره در این خصوص با من گرفته می‌شود. که در حد توان پاسخ گوی آن‌ها هستم. با این حال سعی بر این است که موضوعات در مسیر خودشان قرار بگیرند. به هرحال همانطور که شما اشاره کردید، این کار دشواری‌هایی دارد. هم پاسخگوی مسائل فنی و هم ورود به مسائل اجرایی که این‌ها را من از خصوصیات دوران گذار می‌دانم.

 .

با این وصف، آیا سابقه فعالیت شما در بخش فنی موجب افزایش قدرت نیروهای فنی در توسن نخواهد شد؟

خب، در واقع شرکتی با زمینه فعالیت و گستردگی توسن در صورتی موفق خواهد بود که تمامی بخش‌های آن در کنار هم و با قدرت جهت رشد و نیل به اهداف مورد نظر فعالیت کنند. در چنین فضایی برتری یک بخش و تضعیف بخش‌های دیگر ما را از رسیدن به شرایط مطلوب باز خواهد داشت.

علاوه بر آن چنین مسئله‌ای با روحیات من هم سازگار نیست و فکر نمی‌کنم در مدت زمانی که فعالیت خود را در موقعیت جدید آغاز کرده‌ام همکاران نیز چنین تصوری پیدا کرده باشند. تمام تلاش من و سایر همکاران در توسن پیشرفت خانواده توسن و ارائه خدمات مفید و نوین به مشتریان و جامعه است.

.

شما در سال گذشته جزء ۴۰۰ شرکت بر‌تر و امسال جز ۳۰۰ شرکت بر‌تر بودید. همچنین امسال جزء ۵ شرکت بر‌تر در زمینه رشد سریع هم بودید. این چقدر برای شما و چقدر برای مشتریان اهمیت دارد؟

برای ما به جهت اینکه همیشه خواسته‌ایم رو به جلو حرکت کنیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. و تلاشمان بر این است که این روند رو به رشد ادامه پیدا کند. مسلما برای مشتریان هم یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها ثبات شرکت با توجه به نوسانات اجتناب ناپذیر بازار و حرکت رو به جلوی آن است که این مهم برای توسن رخ داده است.

Tosan-Ali-Akbar-Namdari-Index-way2pay-93-02-01

مهم‌ترین دلیل پیشرفت توسن با وجود نوسانات موجود در بازار و کسب رتبه در بین ۵ شرکت بر‌تر از لحاظ رشد سریع، که افزایش درآمد‌ها یکی از فاکتورهای مورد بررسی آن بوده پیروی از این برنامه‌ها و همکاری تیم قدرتمند و متعهد شرکت است. در واقع سرلوحهی برنامههای توسن در درجهی اول ثبات موقعیت فعلی و پس از آن پیشرفت و حرکت رو به جلوست. خوشحالیم که در دو سال گذشته این پیام را به بازار و مشتریان داده‌ایم که چقدر توانسته‌ایم روی ثبات فعالیت‌ها و درآمدهای شرکت کار کنیم و توسن را مقتدر‌تر از قبل به جلو ببریم.

 .

این وضعیت شما را تشویق نمی‌کند به سمت سهامی شدن شرکت و حضور در فرابورس حرکت کنید؟

اتفاقا توسن به فرا بورس فکر کرده و پیگیری‌های لازم نیز انجام شده است و اکنون در مراحل پایانی است. اما محقق شدن این هدف منوط به عواملی مانند فرآیندهای خود بورس و همچنین موقعیت مالی و شاخص‌ها و عوامل دیگر است. ولی ما برنامه داریم که در سال ۹۳ وارد فرابورس بشویم.

 .

اجازه دهید به یکی از پروژه‌های مهم و ملی توسن بپردازیم. پروژهای که به دلیل بدون حاشیه بودن شاید اصلا اجرای آن دیده نشد، پروژه سبد کالا بود. یک جایی آقای مهندس جهانگرد گفته بود که اگر ما می‌خواستیم کوپن چاپ بکنیم تنها ۲۰ میلیارد تومان هزینه چاپ آن بود. افزون بر مکان‌های توزیع، امکان وقوع جعل و حاشیه‌های احتمالی دیگر. اما این اتفاق آن قدر به سرعت انجام شد که هیچ کس احساس نکرد اتفاق جدیدی رخ داده است. توسن چگونه وارد این قضیه شد؟ و فرآیند آن به چه صورت بود؟

سرعت این اتفاق بسیار بالا بود تا جایی که تصمیم‌گیری آن در دولت نیز بسیار سریع انجام شد. وقتی ما به عنوان مجری انتخاب شدیم و در جلسات شرکت می‌کردیم، هنوز گروه‌های بودند که طرفدار کوپن بودند و به اجرای این سیستم اعتماد نداشتند، هنوز مقاومت وجود داشت؛ می‌گفتند خوب است که از تکنولوژی استفاده شود ولی زمان کوتاه و دیگر عوامل را برمیشمردند که این طرح با شکست مواجه خواهد شد. که با لطف پروردگار و تلاش همکارانم این گونه نشد و طرح به خوبی عملیاتی گردید.

مهم‌ترین چالش ما یافتن راهی برای استفاده از بسترهای موجود برای سوار کردن راهکارهای مورد نیاز بود زیرا در آن مدت زمان کم فرصت فراهم نمودن زیرساخت‌های جدید وجود نداشت و بزرگ‌ترین هنر تیم اجرایی طرح در توسن این بود که این موضوع را بر روی بستر موجود با کمترین تغییر و با اضافه کردن یک سویچ جدید روی شبکه بانکی سوار کردند که این سویچ جدید تمامی دیتا‌ها و تمامی تراکنش‌ها را داشت، همینطور مراحل اجرایی تراکنش آنجا انجام می‌گرفت.

و در ‌‌نهایت در نتیجه کار سنگین و واقعا شبانه روزی تیم توسن در هفته چهارم دیماه تست‌های پایلوت انجام شد. و طرح با اندک تغییری در زمان بندی به فاز اجرایی رسید. به خاطر دارید که پیش‌تر طرح‌های مشابهی هم بود که متاسفانه شکست مواجه شده بود. اما در این کار با دیدگاه‌های مثبتی که به ویژه شخص آقای مهندس جهانگرد داشتند و تاکید می‌کردند که باید از فناوری اطلاعات و بسترهای فناوری موجود در کشور استفاده شود، این پروژه بسیار خوب پیش رفت.

 .

یعنی این سوییچ ویژه‌ای که توسن بدین منظور طراحی کرد قرار است در آینده هم فعال بماند؟

بنا برگفته‌های همکاران در دولت، این پروژه دو مرحله‌ای بود که یک مرحله آن صورت گرفته است و مرحله بعدی انشاالله سال بعد انجام خواهد شد. شاید مراحل دیگری هم باشد که هنوز قطعی نشده است. به هرحال این سوییچ قابلیت‌های زیادی دارد که ممکن است با تعریف کارهای جدید، در آینده هم فعال بماند.

 .

برنامه‌های توسن برای سال ۹۳ چیست؟

در سال ۹۳ ما در بخش بین الملل روی مشتریان بالقوهای که اکنون نیز وجود دارند کار جدی تری صورت خواهیم داد. در حوزهی محصولات جدید در زمینهی جایگزینی راهکارهای قبلی با راهکار جدید (فرانگین) فعالیت‌هایی صورت گرفته است که این روند را در سال آینده با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت. روی سیستم بنکو نیز با بانک دی همکاری آغاز شده است که حجم کاری بالایی را می‌طلبد.

در زمینه شبکه‌های اجتماعی کار بسیار خواهیم داشت. مطلع هستید که ما برای نخستین بار همکاری سه جانبه‌ای را با بانک مهر اقتصاد و شبکه تبیان به انجام رساندیم و فعالیت بانکداری را با شبکه‌های اجتماعی عجین کردیم. البته به دلیل ملاحظاتی که بانک‌ها در مورد اعتماد به شبکه اجتماعی دارند محدودیت‌هایی در توسعه این قبیل سیستم‌ها وجود دارد، بدیهی است که فرهنگ سازی و اعتماد سازی نقش بسیار مهمی در این حوزه خواهد داشت. ولی امیدواریم که در این زمینه پارادایم‌ها را تغییر دهیم.

یکی از دیگر فعالیت‌های مثبت توسن در این زمینه برگزاری جلسات آموزشی برای گروه‌های مرجع از جمله خبرنگاران و اصحاب رسانه بوده است. در حقیقت معتقدیم که با انتقال این قبیل مفاهیم به گروه‌هایی مانند خبرنگاران می‌توانیم در توسعه فرهنگ عمومی درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی موثر باشیم. در سال جدید نیز همچنان برهمین سیاق جلسات دیگری را برگزار خواهیم کرد.

 .

به شیوهی مرسوم، بانک‌ها جایی فعالیت می‌کنند که جمعیت بیشتری باشد. شبکه اجتماعی نیز جاییست که جمعیت بسیاری دارد بنابراین حضور بانک‌ها امری بدیهی است.

فضاهای مجازی احتیاج به بانک مجازی دارند. اکنون این موضوع با ذهنیت مردم ما که تا شعبه بانک را نبینند و به صورت رو در رو با کارمندان بانک برخورد نداشته باشند اعتماد نمی‌کنند. بسیار دشوار است؛ بنابراین بانک‌ها برای اینکه از این پتانسیل بالقوه جا نمانند باید راهکاری بیاندیشند و به سمت تغییر قدم بردارند.

برای نمونه در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی چه داخلی و چه خارجی، واحد پولی خاص خود را دارند و کاربران با استفاده از آن مبادلات پولی انجام می‌دهند. بنابراین مبادلات مالی اتفاق می‌افتد، ولی بدون حضور بانک یا نهاد مالی و بانک‌های ما نباید از این جریان عقب بفتند.

منبع: توسن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.