راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی آماری بر پرداخت الکترونیک در انگلستان

داده های منتشر شده از سوی انجمن بانکداران بریتانیا نشان می ‌دهد، بریتانیا در میان یک انقلاب فناوری در حوزه بانکداری است که در آن مردم به جای مراجعه به شعب بانک ها از تلفن همراه خود برای انجام امور بانکی استفاده می کنند.

بریتانیایی ها تا کنون بیش از 4/12 میلیون نرم افزار بانکی را بر روی تلفن های همراه خود نصب کرده اند و تراکنش های انجام شده با این نرم افزارها طی یک سال تقریبا دو برابر شده و در سال 2013 در هر هفته به 6/18 میلیون مورد رسیده است.

مشتریان رویال ­بانک اسکاتلند از زمان عرضه نرم افزار بانکی رویال ­بانک تاکنون بیش از یک میلیارد بار به حساب کاربری خود متصل شده­ اند و به طور متوسط هر مشتری بانک بارکلیزکپیتال نیز 24 بار در هر ماه از نرم افزار بانکی خود استفاده می کنند.

همچنین بریتانیایی ها در سال 2013 برای دریافت بیش از 450 میلیون پیامک مانند هشدار درباره وضعیت تراز حساب از بانک خود، وارد سیستم شده­ اند. همچنین 75 درصد پیامک هایی که مشتری های بانک اچ.اس.بی.سی دریافت کرده­اند به کاهش تراز حساب­های آنها به پایین­تر از حد تعیین شده از سوی آن ها مربوط بوده است.

استفاده از بانکداری اینترنتی نیز در حال رشد است و در حال حاضر گروه بانکی آر.بی.اس 6/5 میلیون کاربر بانکداری آنلاین دارد و بانک اچ.اس.بی.سی اعلام کرده که 72 درصد تمام تراکنش هایی که با مشتری ها دارد از طریق تلفن یا اینترنت انجام می شود.

یک حوزه دیگر که طی سال گذشته رشدی قابل ملاحظه داشته، حوزه پرداخت های غیر تماس بوده است؛ که در حال حاضر 4/28 میلیون کارت اعتباری و اقساط غیر تماسی در بریتانیایی ها وجود دارد. با کارت های بدون تماس گروه بانکی آر.بی.اس سال گذشته 14 میلیون پرداخت غیر تماسی انجام شده و انتظار می رود امسال این تعداد به 44 میلیون مورد و در سال 2023 به 250 میلیون مورد برسد.

آنتونی براون مدیر گروه بانکی بی.بی.اِی می­گوید: «در حوزه پرداخت، انتقال و مدیریت پول انقلابی در حال وقوع است. این تحول عظیم فقط به رشد قابل ملاحظه فناوری های مبتنی بر تلفن همراه محدود نیست، مردم به سرعت به سمت استفاده از کارت های غیر تماسی، پیامک و طیفی از دیگر فناوری هایی که کاربرد آسان دارد، حرکت می کنند.»

هم زمان با ظهور اینترنت بانکینگ و موبایل بانکینگ، میزان مراجعه مشتری ها به شعبه ها کاهش یافته است. گروه بانکی آر.بی.اس اعلام کرد. از سال 2010 تاکنون مراجعه مشتری­ها به شعبه­‌ها 30 درصد کاهش یافته است. اواخر ماه مارس تعدادی از بانک­های یورک­شایر و کلایدس­دیل اعلام کردند 28 شعبه خود را به دلیل کاهش مراجعه مشتری ها تعطیل می کنند.

در ماه نوامبر بانک سرمایه ­گذاری بارکلیز با اشاره به افزایش استفاده از روش­های جدید انجام امور بانکی به ویژه موبایل بانکینگ برنامه‌­هایی را برای حذف 1700 شغل در شعب خود در سال جاری اعلام کرد.

یک تحلیل­گر حوزه بانکی و پرداخت الکترونیکی می گوید: «اکثر ما از مراجعه به فروشگاه برای خرید کالا لذت می بریم اما ترجیح می دهیم از خدمات یک فروشگاه آنلاین استفاده کنیم و کالاهای مورد نیازمان را درب منزل تحویل بگیریم.»

قطعا بانک ها نیز تحت تاثیر چنین روش های جدیدی قرار گرفته اند، البته این به آن معنا نیست که شعب بانک در حال از میان رفتن هستند، بلکه بانک ها خود را با شرایط جدید بازار وفق می دهند؛ چرا که هنوز هم به وجود شعب در هنگامی که مشتریان مجبور هستند با کارشناسان بانک مشاوره کند مورد نیاز است. تاسیس بانک­هایی نظیر مترو بانک و ویرجین­مانی شاهد این مدعا هستند. در اینجا تکنولوژی به بهبود ارائه خدمات کمک می کند و بانک بارکلینر آی­پدهایی را در شعب خود نصب کرده که سبب می شود باز کردن حساب برای مشتری تنها 3 دقیقه طول بکشد.

تحلیل­گران معتقدند شعبه بانک، بخشی مکمل از خدمات بانکداری در سده 21 است؛ اما استفاده روزانه و معمولی از شعبه در حال کاهش است و یک دلیل این امر آن است که عده رو به رشدی از افراد معتقدند بانکداری موبایل سریع­تر، آسان­تر و مناسب­تر است.

منبع: شاپرک / finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.