راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دفاع وزیر ارتباطات در مجلس از پلتفرم‌های داخلی / حریم خصوصی کاربران، خط قرمز ماست

بهناز توحیدی / عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه صحن علنی امروز (۲۴ آبان‌ماه) در پاسخ به سؤال مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در مورد حفظ حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی داخلی اعلام کرد حریم خصوصی کاربران، خط قرمز ماست و دولت هم به‌زودی لایحه حفاظت از حریم خصوصی را به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

به گزارش «راه پرداخت»، عیسی زارع‌پور امروز برای پاسخ به سؤال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شد. مجتبی رضاخواه، نماینده تهران هم با شرط اینکه وزیر ارتباطات در مدت سه ماه شرایطی فراهم کند که امکان فعالیت کسب‌و‌کارهای داخلی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی تسهیل شود، از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

زارع‌پور در پاسخ به سؤالاتی در مورد حریم خصوصی مردم و اینکه آیا پلتفرم‌های داخلی پاسخگوی نیازهای مردم هستند، گفت: «در مورد پیام‌رسان‌های داخلی در این دوره از ابتدای فعالیت خود یک کارگروه ویژه در وزارتخانه برای توسعه خدمات پایه تشکیل دادم و به‌صورت هفتگی جلسه داشتیم. هدف ما این بود که پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کرده و برای آنها مزیت نسبی ایجاد کنیم تا وقتی مردم از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، حس نکنند با نمونه خارجی تفاوت دارند.»

او در ادامه اضافه کرد: «در این دو ماه جلسات این شورا روزانه شد و من هر روز پیشرفت سکوهای داخلی را رصد می‌کنم. ما تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفتیم تا این پیام‌رسان‌ها را به‌صورتی تقویت کنیم که مردم آنها را ترجیح دهند.»

به گفته زارع‌پور، با توجه به حمایت‌های صورت‌گرفته، کاربران بسیاری به پیام‌رسان‌های داخلی اضافه شده‌اند و شاهد حضور ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز در یک پلتفرم داخلی بودیم.

وزیر ارتباطات مدعی شد برای اولین‌ بار نسبت ترافیک داخل به خارج که قبلاً ۳۰ به ۷۰ بود، برعکس شده و استفاده از ترافیک داخلی دوبرابر شده و به ۶۰ درصد رسیده است.

او همچنین به مواردی که وزارت ارتباطات در حمایت از کسب‌وکارها در نظر گرفته، اشاره کرد و گفت: «در مورد کسب‌وکارها آیین‌‌نامه‌ای در کارگروه اقتصاد دیجیتال تصویب شد که در آن بیش از ۳۰ نوع حمایت برای کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده است. دیروز هم فراخوان شناسایی سکوهای مشمول را منتشر کردیم و به‌زودی اقدامات اجرایی شروع می‌شود.»

او تأکید کرد که بحث حریم خصوصی، خط قرمز آنهاست و هیچ‌ کس حق دسترسی به اطلاعات مردم را ندارد و گفت که مقام معظم رهبری چند سال پیش در این زمینه فتوا داده‌اند که دسترسی به اطلاعات مردم حرمت شرعی دارد.

زارع‌پور در صحبت‌های خود به بخشنامه قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: «در جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی ریاست قوه قضائیه بخشنامه‌ای صادر کرد که اطلاعات مردم در پلتفرم‌های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است و هیچ‌ کسی حق دسترسی به اطلاعات مردم را ندارد.»

وزیر ارتباطات اظهار کرد: «برای حفاظت از داده‌های مردم خلأ قانونی داریم و وزارت ارتباطات هم لایحه‌ای برای حفظ حریم خصوصی و داده‌های مردم آماده کرده و به‌زودی به مجلس ارسال می‌شود و انتظار داریم با حمایت نمایندگان با قید دو فوریت تصویب شود.»


نمی‌توان به کسب‌وکارها گفت یک‌شبه به پیام‌رسان داخلی کوچ کنند


رضاخواه در این جلسه در مورد لایه خدمات پایه و شبکه‌های اجتماعی گلایه‌ها و سؤالاتی مطرح کرد و گفت: «در چند هفته اخیر اتفاق‌هایی در برخی شبکه‌های اجتماعی رخ داد که اگر در هر کشوری تکرار شده بود، این شبکه‌ها بسته می‌شدند. اقداماتی از قبیل فعالیت‌های تروریستی ساخت سلاح و کوکتل مولوتوف در چند هفته اخیر تبلیغ شده است.»

او ادامه داد: «در شبکه‌های اجتماعی خارجی برای ما آزادی بیان محدود می‌شود. در سال‌های اخیر شهید قاسم سلیمانی شخصیت محبوب ایرانی‌هاست؛ اما اگر تصویری از ایشان منتشر شود، محدود و مسدود و سانسور می‌شود.»

رضاخواه با بیان اینکه «فعالیت این شبکه اجتماعی محدود شده و تکلیف مردم چیست؟»، گفت: «آیا هم‌‌اکنون شبکه‌های اجتماعی داخلی زیرساخت سرور و فضای ابری کافی دارند و می‌توانند پاسخگوی نیاز مردم باشند یا خیر؟ آیا این شبکه‌های اجتماعی قابل اعتماد هستند یا خیر؟ آیا فایل‌های شخصی مردم توسط ارگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا حریم خصوصی مردم رعایت می‌شود؟ اخیراً برخی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی داخلی بسته می‌شود و امکان شکایت وجود ندارد. این موارد موجب بی‌اعتمادی می‌شود.»

او در ادامه افزود: «مردم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خود سال‌ها زحمت کشیده و با صرف هزینه و وقت دنبال‌کننده جمع‌آوری کرده بودند و نمی‌توان به آنها گفت یک‌شبه وارد پیام‌رسان داخلی شوید.»

به گفته رضاخواه، مانند این است که فردی مغازه دونبش دارد و آن مغازه را از او می‌گیریم و می‌گوییم در یک دکه در بیابان به فعالیت خود ادامه دهد.

او بیان کرد: «اگر کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی بیایند، شما چگونه برای آنها مشتری ایجاد می‌کنید؟ یکی از مشکلات کسب‌وکارها این است که باید مجوزهای متعدد بگیرند. شاپرک بانک مرکزی اطلاعیه داده کسب‌وکارهایی که اینماد ندارند، درگاه پرداخت‌شان قطع می‌شود. کسب‌وکارها بدون مجوز در پلتفرم خارجی کار می‌کنند و در پلتفرم داخلی برای آنها سنگ‌اندازی می‌کنید. توقع بیجایی برای اول کار کسب‌وکارهاست که اینماد داشته باشند و برای کسب‌‌وکار خانگی هم توقع بیجایی است.»

رضاخواه می‌گوید پلتفرم‌های داخلی چه مزیتی دارند که مردم به شبکه اجتماعی داخلی بیایند؟

نماینده تهران همچنین با بیان اینکه اخیراً یکی از سکوها به دلیل محتوای منتشرشده توسط عده‌ای از کاربران مسدود شده، گفت: «باید بین سکو و محتوای کاربر تفاوت قائل شویم. با این رویه افراد برای سرمایه‌گذاری دلسرد می‌شوند.»


دو میلیون خانوار تاکنون تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند


مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در این جلسه در مورد سؤال خود درباره فیبر نوری گفت: «یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، شبکه پرسرعت و باکیفیت است و برای این موضوع باید توسعه ارتباطات ثابت فیبر نوری اتفاق بیفتد و اگر نیفتد، نسل پنجم تلفن همراه هم ایجاد نخواهد شد. ما باید شبکه فیبر نوری را هم تا پای منازل و هم محل استقرار کسب‌وکارها ببریم. اما متأسفانه در طول ۱۰ سال گذشته این موضوع دچار عقب‌ماندگی شده است.»

او ادامه داد: «من دیشب اسپیدتست را برای تست اینترنت ثابت و اینترنت همراه چک می‌کردم. با اینکه رتبه اینترنت موبایل کشور با ۱۵ پله رشد به ۵۴ رسیده، اما همچنان در ارتباطات ثابت در رتبه ۱۴۷ هستیم و این نشان می‌دهد بیشتر از اینکه اینترنت ثابت را توسعه دهیم، روی اینترنت موبایل تمرکز کرده‌ایم. در صورتی که در تمام دنیا برعکس است. نیاز به سرمایه‌گذاری ویژه داریم. شما وعده دادید تا پایان دولت ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری داشته باشید.»

زارع‌پور در پاسخ به سؤال رضاخواه در مورد زیرساخت فیبر نوری گفت: «یکی از هفت کلان‌پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساختی در کشور است که متأسفانه در حوزه ارتباطات ثابت ما جزو کشورهای ته جدول هستیم.»

او ادامه داد: «برنامه ما این است که تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارهای کشور را به فیبر نوری متصل کنیم که سرعت در آن نامحدود است. به همین منظور هشت‌درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه را به این کار اختصاص داده‌ایم. یک‌سوم از سرمایه لازم برای انجام این کار را فراهم کرده‌ایم، زیرساخت حقوقی هم فراهم شده و بسته حمایتی ویژه نیز در نظر گرفته‌ایم.»

به گفته زارع‌پور، کار را در ۵۱ شهر و ۱۲ استان شروع کردیم و در چند ماه اخیر دو میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و به‌زودی در سراسر کشور آغاز می‌شود.

زارع‌پور وعده داد: «هدف‌گذاری شده که تا پایان سال آینده هفت‌میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند و تا پایان دولت هشت‌ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گیرند و به این صورت مردم طعم شیرین سرعت‌های چندصدمگابیت بر ثانیه را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.


۵۹ درصد پیشرفت شبکه ملی اطلاعات


وزیر ارتباطات در این جلسه در مورد «اقدام وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات» توضیحاتی ارائه داد و گفت: «تحقق شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارت ارتباطات است و بنده برای اینکه این طرح محقق شود، تمام منابع وزارتخانه را بسیج کردم و اولویت شماره یک وزارت ارتباطات، تحقق شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف است.»

او ادامه داد: «شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات را با مسئولیت خودم تشکیل دادم و هر هفته جلسه برگزار و پیشرفت پروژه‌ها بررسی می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارتخانه را به‌عنوان دبیر این شورا منصوب کردم تا تمام منابع مالی این وزارتخانه را پای این پروژه راهبردی بیاورد.»

به گفته زارع‌پور، هفت‌کلان‌پروژه در هفت بخش بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که سال ۹۹ داشته در این زمینه تعریف شده است. در این طرح برای تحقق شبکه ملی اطلاعات وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است.

او در ادامه توضیح داد: «این طرح ۵۳ بند دارد که ۳۷ بند آن به‌صورت مستقیم وظایف وزارت ارتباطات است. ما برای تحقق این ۳۷ بند بیش از ۲۰۰ پروژه تعریف کردیم که در جلسات شورای راهبری میزان پیشرفت این پروژه‌ها پیگیری می‌شود.»

زارع‌پور با بیان اینکه شاخص‌هایی برای نحوه توسعه شبکه ملی اطلاعات با مرکز ملی فضای مجازی تعریف کرده‌اند، گفت: «یکی از مشکلاتی که در گذشته داشتیم، این بود که وزارت ارتباطات اعلام می‌کرد شبکه ملی اطلاعات ۷۰ درصد پیشرفت داشته و مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان ناظر قانونی این طرح اعلام می‌کرد پیشرفت ۲۰ درصد است. در اولین کار با مرکز ملی فضای مجازی به یک ادبیات مشترک رسیدیم و بیش از ۱۰۰ شاخص و نشانگر در جلسات با مرکز ملی فضای مجازی تعریف کردیم.»

او ادامه داد: «بر اساس آخرین سنجش صورت‌گرفته در ابتدای دولت سیزدهم با اینکه قریب ۱۰ سال است بحث شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان خواسته ملی مطرح است، این طرح تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت؛ ولی امروز با تلاش شبانه‌روزی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاران ۵۹ درصد پیشرفت داشته است. ما قصد داریم ظرف یک سال‌ونیم آینده، حداکثر تا سال ۱۴۰۳، آن را به سرانجام برسانیم. البته این طرح پویا و دائمی است و با فناوری‌های روز دنیا تغییر می‌کند.»


کوچ به شبکه‌های اجتماعی داخلی به‌صورت دستوری امکان‌پذیر نیست


محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در پایان این جلسه با اشاره به اینکه امروز مهم‌ترین خواسته مردم، مجلس و دولت این است که یک پلتفرم در حوزه شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم که پرسرعت و ارزان‌قیمت و باکیفیت باشد، گفت: «بحث هزینه اینترنت حائز اهمیت است. امروز در حوزه شبکه داخلی گاهی قیمت‌ها سؤال‌برانگیز است. ما باید مزیت‌هایی ایجاد کنیم که کسب‌وکارها به حضور در پلتفرم‌های داخلی تشویق شوند.»

او در ادامه بیان کرد: «از سوی دیگر تضمین امنیت کاربران بسیار مهم است. اخیراً رئیس قوه قضائیه آیین‌نامه‌ای براساس فتوای مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از اطلاعات کاربران به همه دستگاه‌های نظارتی ابلاغ کرده است.»

به اعتقاد قالیباف، انتقال از یک پلتفرم خارجی به داخلی با کار دستوری امکان‌پذیر نیست؛ بلکه باید یک‌سری تسهیلگری و انگیزه‌ برای انتقال کاربران و کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی فراهم شود.

به گفته رئیس مجلس، اگر پلتفرم داخلی باسرعت و باامنیت باشد، قطعاً همه ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند.

او همچنین به دسترسی خارجی پیام‌رسان‌های داخلی اشاره و بیان کرد: «از سوی دیگر در حوزه پیام‌رسان‌ها دسترسی به بخش خارجی حائز اهمیت است. امروز سؤال آقای رضاخواه و بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان این بود که می‌خواهیم پلتفرم‌های داخلی ارتقا یافته و انگیزه لازم برای انتقال کاربران به آنها فراهم شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.