راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نظر نمایندگان مجلس در مورد بسته‌های حمایتی دولت برای کسب‌وکارهای آنلاین چیست؟

بهناز توحیدی / اوایل آبان‌ماه وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد از یک بسته حمایتی با هدف کمک به کسب‌وکارهای اینترنتی رونمایی کردند. این بسته حمایتی که در واقع یک آیین‌‌‌نامه است، مفادی دارد که باعث تعجب و حتی انتقاد کارشناسان این حوزه شده است.

از ایجاد محدودیت و اختلال در اینترنت حدود ۵۴ روز می‌‌گذرد. بر اساس گزارش تازه مرکز ملی فضای مجازی، حجم بازار اینستاگرام در ایران چیزی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و این رقم به‌معنای سهم ۷.۳درصدی اینستاگرام از کل اقتصاد دیجیتال ایران است. حالا این محدودیت ضربه جبران‌ناپذیری به اقتصاد دیجیتال وارد کرده است.

برخی کارشناسان در مورد این بسته حمایتی معتقد هستند این آیین‌نامه کارآمد نیست و نمی‌تواند ضربه‌ای که کسب‌وکارها این روزها از محدودیت اینترنت متحمل شدند را جبران کند.

در مورد این آیین‌نامه هم برخی نمایندگان با اینکه از مواد آن اطلاعی ندارند؛ معتقدند در این شرایط که اینترنت مختل است، ارائه بسته‌های اینچنینی معنایی ندارد. بعضی دیگر اما این بسته‌ها را راهگشا می‌دانند و اعتقاد دارند باید وزارت ارتباطات مشوق‌های بیشتری برای پلتفرم‌های داخلی در نظر بگیرد.


بسته حمایتی بدون اینترنت معنا ندارد


محمدباقر بنابی، نماینده آذربایجان شرقی و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله نماینده‌هایی است که مخالف فیلترینگ و اختلال اینترنت است و در نطق‌های خود نیز به این موضوع انتقاد داشته است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «راه‌ پرداخت» در مورد این بسته حمایتی هم با انتقاد از وضعیت اینترنت گفت: «باید اینترنتی وجود داشته باشد تا بسته حمایتی معنا پیدا کند. وقتی اینترنت دچار اختلال است و مردم بین شبکه‌های اجتماعی سردرگم هستند، چه بسته حمایتی ارائه می‌شود؟»

او ادامه داد: «دولت بسته حمایتی ارائه می‌دهد. وقتی دوباره اینترنت قطع یا مختل شود، کسب‌وکارها با بسته حمایتی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟»

بنابی پیشنهاد می‌دهد در این مورد باید قوه عاقله‌ای در کشور تشکیل شود و صحبت‌های کسب‌وکارها و کارشناسان را بشنوند و تصمیم‌گیری کنند.

او در این مورد بیان کرد: «کشور امروز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است. اینترنت برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها مانند هوا است و بسیار اهمیت دارد. این‌گونه برخوردکردن با کسب‌وکارها و اینترنت، کشور را به انزوا می‌کشاند. به همین خاطر بهتر است هرچه سریع‌تر ابتدا بحث آشوب‌ها را کنترل کنند و بعد در مورد اینترنت و فیلترینگ تجدید نظر اساسی شود؛ وگرنه ادامه کار کسب‌وکارها به این صورت به کشور و اقتصاد دیجیتال ضربه سختی وارد خواهد کرد.»


بسته حمایتی باید تکمیل شود


لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس هم از حامیان پلتفرم‌های داخلی و موافق کمک دولت به آنهاست. سیاهکلی همچنین از بسته حمایتی وزارت ارتباطات حمایت کرده و معتقد است این بسته باید تکمیل شود. او در این مورد به «راه‌ پرداخت» گفت: «ما اگر بخواهیم واقعاً اقتصاد دیجیتال داشته باشیم باید مشوق‌هایی برای فعالان این عرصه تعیین کنیم. فعالان این عرصه چند گروه هستند: اول صاحبان کسب‌وکاری که در این پلتفرم‌ها کار می‌کنند، دوم مشتریان این کسب‌وکارها، سوم صاحبان پلتفرم‌ها و چهارم وزارت ارتباطات. چندین گروه با هم کار می‌کنند تا یک کسب‌وکار رونق بگیرد.»

او ادامه داد: «ما باید برای تمام این گروه‌ها مشوق در نظر بگیریم و کمک کنیم این اقتصاد راه بیفتد. در فضای فیزیکی هم به این صورت است. وقتی یک کسب‌وکار بزرگ شد برای تبلیغ خود کارهای متفاوتی انجام می‌دهد. این ظرفیت را هم می‌توان برای کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی ایجاد کرد.»

به گفته سیاهکلی، اگر کسب‌وکارها در این پلتفرم‌ها رونق نگیرند به پلتفرمی مهاجرت می‌کنند که رونق دارد. او همچنین توضیح داد: «در فضای فیزیکی پاساژ می‌سازند، پاساژ یک پلتفرم است و افراد کسب‌وکار خود را روی این پلتفرم راه‌اندازی می‌کنند. به این صورت مشتری جذب پاساژ می‌شود. دقیقاً در فضای مجازی هم باید پاساژها را ایجاد کنیم.»

او در پاسخ به این سؤال که چگونه پلتفرم‌ها اعتماد ایجاد کنند، بیان کرد: «وقتی در فضای مجازی چنین پاساژی ایجاد شد و کسب‌وکارها هم مستقر شدند، اعتماد ایجاد می‌شود. مردم متوجه می‌شوند که می‌توانند مقایسه کنند و جنس مورد نیاز خود را خرید کنند. ایجاد اعتماد راه‌های مختلف دارد. برای ایجاد اعتماد همه فعالان این عرصه باید دست در دست هم دهند تا صاحب کسب‌وکار اقتصادش بچرخد.»

آن‌طور که سیاهکلی می‌گوید وقتی کسب‌وکار رونق گرفت، باید سعی کند عیوب خود را رفع کند و اعتماد مردم را افزایش دهد و همه این موارد با هم کمک می‌کند هم فضای مجازی داخل کشور رونق بگیرد، هم کسب‌وکارها با اعتمادبه‌نفس بیشتری کار کنند و هم مشتریان می‌دانند در این بستر حقوق‌شان رعایت می‌شود.

در این‌ زمینه جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس هم معتقد است مهم‌ترین عامل در بحث کسب‌وکارهای شبکه‌های اجتماعی، جذب مخاطب و دنبال‌کننده است. او در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت اعلام کرد بسته حمایتی زمانی کارساز است که باعث جذب مشتری شود و به همین خاطر روی نحوه جذب مردم و مشوق‌ها بحث وجود دارد، چون مهم‌ترین سرمایه یک شبکه اجتماعی، افرادی هستند که آن را دنبال می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.