پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کارنگ هفتاد و سوم منتشر شد
هفتهنامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ به هفتاد و سومین شماره خود رسید. این شماره کارنگ هم با تمرکز بر موضوع محدودیتهای اینترنت و خسارتهای آن برای کاربران و کسبوکارها منتشر شده است.
در جدیدترین شماره کارنگ با حمید بابادینیا، مدیرعامل «گیلاس کامپیوتر» به گفتوگو نشستیم. بابادینیا میگوید: «با این وضعیت اینترنت، ارائه خدمات برای کسبوکارهای حوزه آیتی بسیار بغرنج شده است. برای گفتوگو با مشتریان نیز دچار مشکل شدهایم. خودمان هزار مشکل داشتیم و الآن مشکلات پهنای باند و فیلترینگ هم به آنها اضافه شده است. میگویند سعی میکنیم ضرر و زیان کسبوکارها را پرداخت کنیم؛ اصلاً چرا باید این کار را بکنید تا بعداً از بسته حمایتی رونمایی کنید و سوبسید بدهید؟ این بودجه را از کجا تأمین میکنید؟ این راهش نیست. اینترنت شده مرغ عزا و عروسی؛ هر جا با هر مشکلی مواجه میشوند، اول اینترنت را قطع میکنند، در حالی که این شریان حیاتی کسبوکار ماست.»
در صفحه لجستیک نیز گفتوگویی با رضا مقصودی، مدیرعامل شرکت «پردازش دادهنگار» داشتیم. مقصودی در مورد پلتفرم «پستچی» توضیح میدهد: «ویژگی اصلی این پلتفرم اشتراکی، قابلیت مقایسه شرکتهای پستی با یکدیگر و قدرت انتخاب آنها توسط مشتری و پیگیری مرسولات از طریق این پلتفرم بود. اواخر سال ۱۳۹۷ این ایده را به مرحله اجرا رساندیم و از سال ۱۳۹۸ سایت پستچی بر بستر وب قرار گرفت. پلتفرم پستچی یک سیستم جامع پستی است که در تمام مراحل پستی، قابلیت پیگیری و انتخاب نحوه ارسال کالا برای مشتری از صفر تا صد وجود دارد. البته هنوز سرمایهگذاری زیادی روی این پلتفرم انجام ندادهایم و بیشترین تمرکز خود را بر فروش و پشتیبانی نرمافزار «چابک» گذاشتهایم.»
گفتوگوی زنان نوآور شماره هفتاد و سوم کارنگ هم بسیار خواندنی است. زهرا غفوری خالق کلبه مهرسان میگوید: «متأسفانه فیلترکردن شبکههای اجتماعی باعث شده ارتباطات بین کسبوکارها تحت تأثیر قرار گیرد و برنامه جذب مخاطب بیشتر فعلاً متوقف شود. شاید به نظر برسد برای کسانی مثل ما که صنایعدستی میفروشند و یک کالای قابل نمایش ملموس دارند، حضور در بازارچهها و نمایشگاهها راهحل بسیار مناسبی باشد و ما را از صدمات فیلترینگ مصون بدارد، اما متأسفانه حضور در این بازارچهها که متولی اکثر آنها شهرداریها هستند، به هیچ وجه آسان یا مقرونبهصرفه نیست.»
در این شماره نگاهی هم به گزارش مرکز ملی فضای مجازی داشتهایم. مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی تفصیلی به آمار کسبوکارهای دیجیتال در سکوهای داخلی و خارجی پرداخته است. در ابتدای این گزارش اعلام شده که سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسبوکارهای خرد را داشته و میتوانند بستر مناسبی برای خریدوفروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند. در همین زمینه نیز ۱۰ سکوی داخلی را از حیث امکانات کارکردی و تجاری با نمونه مشابه خارجی مقایسه کرده است. نکته جالب این مقایسه این است که دیوار، شیپور، دیجیکالا و باسلام در جدول مقایسه با اینستاگرام قرار گرفتهاند که یک شبکه اجتماعی است.
کارنگ را میتوانید بهصورت رایگان از سایت هفتهنامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفتهنامه کارنگ میتوانید از سایت فروشگاه راه پرداخت اقدام کنید.