راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۷۱ هفته‌نامه کارنگ منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ به هفتادویکمین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ در ۳۲ صفحه و با عکس جلدی از امیرمسعود اسکویی‌لر، مدیرعامل ایران‌رایانه به چاپ رسیده است.

اسکویی‌لر در مصاحبه با کارنگ در مورد صادرات نرم‌افزار گفته است: «معتقدم چنانچه ثبات وجود داشته باشد، چه در داخل و چه در خارج از کشور راحت‌تر می‌توان کار کرد. فرض کنید در مناقصه‌ای خارج از کشور شرکت کرده و در آن برنده شده‌اید. بعد از اینکه قرارداد بستید، باید نیروهایتان را تجهیز کرده و کار را آغاز کنید. اما در حال حاضر این ریسک وجود دارد که نیروی شما مهاجرت کند. متخصصان دیگر هم می‌روند، اما مهندسان نرم‌افزار راحت‌تر به مهاجرت کاری اقدام می‌کنند، چون همان کاری را که اینجا پشت میزشان انجام می‌دهند، می‌توانند با فاصله چندهزارکیلومتری پشت میز دیگری به همان زبان انجام دهند و نیازی نیست چیز جدیدی یاد بگیرند. متوسط درآمدشان هم بالاست. همین مورد جذابیت ایجاد می‌کند. از سویی دیگر برای شرکت‌های خارجی نیز جذاب است که از ایران یا کشورهای خارجی دیگر نیروی کار بگیرند، زیرا تعداد متخصصان و میزان تخصص آنها محدود است و انتظارات نیروهای مهاجر پایین‌تر است.»

در صفحه زنان نوآور نیز کارنگ گفت‌وگویی با سپیده عظیمی داشته است. عظیمی متولد فروردین ۱۳۷۱ است و با اینکه دیپلم تجربی دارد و خانواده‌اش اصرار داشته‌اند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد، مسیر مورد علاقه خود را ادامه داده و در رشته آشپزی حرفه‌ای مدرک کاردانی و در شاخه آشپزی ملل مدرک کارشناسی اخذ کرده و پس از آشنایی حرفه‌ای با دنیای آشپزی وارد تخصص کیک و دسر شده اســت. عظیمی در گفت‌وگوی پیش رو از کسب‌وکارش و مسیری که طی کرده می‌گوید.

کارنگ در این شماره گزارشی هم در مورد وضعیت فریلنسرها در این روزها تهیه کرده‌ است. فریلنسرهای داخلی که به شکل فردی و روی پروژه‌های کوچکی همانند اداره یک صفحه اینستاگرامی یا تولید محتوا برای یک وبلاگ تمرکز دارند بخش مهمی از اشتغال آنلاین کشور هستند که این روزها اوضاع مناسبی ندارند. مهم‌ترین آسیبی که از اوضاع اخیر متوجه فریلنسرها شده، کاهش شدید درآمدهاست. پروژه‌هایی که شرکت‌های استارتاپی به آنها می‌سپردند، متوقف شده، به همین نسبت سفارش کار هم کمتر شده است. اگر هم کاری ادامه دارد، با اصلاح قرارداد و کاهش دستمزد همراه بوده است.

کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است که هر هفته نسخه چاپی آن منتشر و نسخه آنلاینش هر روز به‌روزرسانی می‌شود.

 کارنگ را می‌توانید به‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.