راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر ارتباطات: آمار خسارت کسب‌وکارها از بستن یک پلتفرم خارجی کارشناسی نیست/ جزئیات بسته حمایت از کسب‌وکارها به‌زودی اعلام می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده این وزارتخانه تمام تلاشش را برای بهبود کیفیت پلتفرم‌های داخلی به کار می‌گیرد. همچنین او با اعلام اینکه بسته حمایت از کسب‌وکارهای متضرر به دنبال محدودیت‌ اینترنتی به‌زودی اعلام می‌شود، تأکید کرده رقم‌های مطرح‌شده درباره اثر بستن یک پلتفرم خارجی بر اقتصاد دیجیتال، کارشناسی نیست.

به دنبال قطعی و محدودیت در دسترسی به اینترنت از یک ماه گذشته تاکنون، علاوه بر مردم که از دسترسی به حق شهروندی خود محروم بوده‌اند، بسیاری از کسب‌وکارها نیز دچار خسارت شده‌اند. این خسارت فقط محدود به کسب‌وکارهای مجازی نبوده و بسیاری از صنایع مختلف نیز به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی از خطوط تولید لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی و سیستم لجستیک، ثبت سفارش و… دچار زیان شده‌اند.

اخیراً رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گفته که محدودیت اینترنت ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرده است.

حالا بعد از چند هفته که قرار بود دولت با تشکیل کارگروهی با حضور وزیران ارتباطات، اقتصاد و صمت به بررسی ابعاد این خسارت بپردازد و بسته حمایتی به کسب‌وکارهای متضرر از این قطعی ارائه کند، هنوز از جزئیات این بسته اطلاعی در دست نیست؛ حتی هفته گذشته هم که قرار بود وزیر ارتباطات در صداوسیما حاضر شود و در یک برنامه خبری جزئیات این بسته را اعلام کند، این برنامه با وجود اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات لغو شد.

حالا وزیر ارتباطات در جمع مدیران ICT استانی گفته به‌زودی جزئیات این بسته اعلام می‌شود. عیسی زارع‌پور در این نشست اعلام کرده در یک سال گذشته تمام تلاش این وزارتخانه بر افزایش کیفیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور، توسعه دولت هوشمند، شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی، هوشمندسازی شبکه پستی، تکمیل شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال متمرکز بوده و در این مسیر توفیقات مهمی کسب شده که لازم است برای مردم تبیین شود.

او با اشاره به محدودیت‌های ایجادشده روی اینترنت در یک ماه اخیر تأکید کرده که در این مدت تمام تمرکز این وزارتخانه بر رشد پلتفرم‌های داخلی بوده است.

زارع‌پور در این مورد گفت: «با توجه به محدودیت دسترسی به برخی پلتفرم‌های خارجی که با تصمیم مراجع امنیتی اعمال شده، تمام تلاش ما در این ایام، فراهم‌کردن بستر لازم برای برقراری ارتباطات آحاد مردم و تسهیل کسب‌وکار آنان در فضای مجازی بوده که تجلی آن، ارائه پایدار خدمات توسط پلتفرم‌های ایرانی است؛ به‌گونه‌ای که خوشبختانه هیچ سرویس داخلی در این مدت قطع یا مختل نشد.»

او با بیان اینکه در این مدت تلاش‌های بسیار زیادی برای تقویت و حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی صورت گرفته، ادامه داد: «سیاست وزارت ارتباطات این است که پلتفرم‌های داخلی به حدی از کیفیت و قابلیت برسند که حتی در صورت بازشدن پلتفرم‌های خارجی، بتوانند با آنها رقابت کرده و توجه کاربران را به خود جلب کنند.»

وزیر ارتباطات، با اشاره به نگرانی‌های موجود در خصوص آسیب‌دیدن کسب‌وکارهای اینترنتی و آمارهای متناقض در خصوص تعداد کسب‌وکارهای آسیب‌دیده گفت: «برای ما حتی یک کسب‌وکار هم که از تصمیمات امنیتی این روزها متأثر شده باشد، مهم است؛ اما رقم‌های مطرح‌شده درباره اثر بستن یک پلتفرم خارجی بر اقتصاد دیجیتال، کارشناسی نیست و لازم است نهادهای ذی‌ربط ارزیابی دقیقی از این مسئله ارائه دهند.»

زارع‌پور با اشاره به بسته حمایتی مصوب‌شده در کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور اعلام کرد: «وزارت ارتباطات حامی کسب‌وکارهای اینترنتی است و با پیگیری این وزارتخانه، یک سبد حمایتی متنوع برای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی به تصویب دولت رسیده که جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.