پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش ابردراک از وضعيت اينترنت در شرايط اختلالات منتشر شد / تغییر الگوی مصرف کاربران ایرانی با فیلترشکن
ابردراک گزارش وضعيت اينترنت در شرايط اختلالات، در بازه زمانی شهريور و مهرماه ١٤٠١ را منتشر کرد. این گزارش که با استفاده از پردازش دادههای فعالیت کاربران نهایی در اثر بازدید از وبسایتهای فعال بر بستر شبکه توزیع محتوای ابردراک تهیه شده، تصویری از الگوی مصرف کاربران و وضعیت اینترنت است.
در این گزارش مبدأ قطعی اینترنت، اول مهر است و وضعیت آپتایم اینترنت؛ گزارش اتصال، اختلال و قطعی اینترنت و ارتباط بین پاپسایت ابردراک در سه GETWAY بینالملل کشور با زیرساختهای پربازدید خارجی از جمله گوگل، مراکز داده متا؛ واتسآپ و اینستاگرام بررسی شده است.
افزایش 30درصدی استفاده از فیلترشکن
دو پلتفرم واتساَپ و اینستاگرام از ساعت 12 اول مهر تا 16روز بعد، 17 روز و 20 ساعت از دسترس خارج بودند. در این مدت واتساَپ 4 دقیقه و اینستاگرام 16 دقیقه؛ آن هم بهصورت پراکنده در دسترس بودهاند.
این وصلشدنها هم به دلیل تغییر مسیرهای ایجادشده در شرکت ارتباط زیرساخت و تأمینکنندگان اینترنت بهصورت مقطعی اتفاق افتاده است.
بعد از اول مهر، تعداد کاربران ایرانی که وبسایتهای بر بستر ابردراک را بازدید کردند 30 درصد بیشتر شده است، این افزایش به این معناست که اغلب کاربران علاوه بر بازدید وبسایتهای فیلترشده با فیلترشکن، برای وبسایتهای ایرانی هم از فیلترشکن استفاده میکنند.
گفتنی است 462 وبسایت از 32 هزار وبسایت فعال در ابردراک در این مطالعه بررسی شدهاند، این وبسایتها دارای بالاترین ترافیک، درخواست یا کاربر یکتا بودهاند.
در بخش دیگری از گزارش به اختلاف مدل الگوی مصرف کاربران در سال 1399 با بازه زمانی 10 شهریور تا اول مهر پرداخته شده است. الگوی مصرف کاربران ایرانی اینترنت در طول 24 ساعت شبانهروز در آخرین گزارش سال 1399 با الگوی محاسبهشده از تاریخ مذکور مطابقت دارد. این موضوع نشاندهنده تغییرات الگوی مصرف اینترنت از زمان شروع اختلالات است.
پیش از اختلالات اینترنت، کاربران ایرانی به ترتیب به مرورگرهای کروم، گوگل و سامسونگ تمایل داشتند، اما بعد از اختلالات، کاربران به استفاده از مرورگرهای کروم، سامسونگ و سافاری رو آوردند.
در شاخصهای مصرفی، واتساَپ و اینستاگرام تا قبل از اول مهر (شروع قطعی اینترنت) در رتبههای 14 و 7 قرار داشتند؛ اما این دو پلتفرم در بازه زمانی اول تا دهم مهر به رتبههای 18 و 20 رسیدند.
تحلیل ابردراک از اختلالات اینترنت
از جمعه اول مهر بود که اختلالهای گسترده بر پلتفرم واتساپ و اینستاگرام با استفاده از بازنویسی رکوردهای DNS برای دامنههای اصلی این سرویسها آغاز شد. در کمتر از 24 ساعت از شروع، اختلالهای ارتباطی در لایه TLS، تمام مسیرهای بینالمللی و تمام پلتفرمها با اختلاف زمانی اعمال شد.
بر اساس آمارهای ابردراک در این گزارش، اکنون درصد قابلتوجهی از سرویسهای خارج از دسترس کاربران ایرانی در شبکه همراه و ثابت با روش قطع ارتباط مسیرهای بینالمللی از دسترس خارج شدهاند. این روش شامل محدودیتهای DNS SPOOFING و خروج دسترسی از طریق قطع یا کندکردن پروتکلهای امن مانند TLS است؛ اما ابردراک معتقد است سرویسهای ازدسترسخارج با روش blackhole محدود شدهاند. این روش عامل ایجاد مشکل برای کاربران سایر سرویسها بهصورت مقطعی شده است.
بر اساس مشاهدات ابردراک از 14 مهر، تغییراتی که برای بازگرداندن دسترسی به سایر موارد فیلترشده صورتگرفته، مشکلاتی را در مسیرهای داخلی و بینالمللی در مراکز دادههای داخلی به داخلی و داخلی به خارجی گسترده کرده و این موضوع باعث ایجاد اختلال بیشتر از قبل برای وبسایتهایی شده که سرورهای آنها در خارج از کشور و برعکس هستند.