راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیران و کارشناسان حوزه فاوا در نامه‌ای اعلام کردند / محدودیت اینترنت، نقض حقوق شهروندی و دستگیری فعالان حوزه فاوا اشتباه است

جمعی از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات کشور با امضای نامه‌ای خواستار آزادی فعالان بازداشت‌شده فناوری و همچنین رفع محدودیت‌های اینترنت شده‌اند. 

امضاکنندگان این نامه که به 137 نفر رسیده‌اند در آن نسبت به شرایط موجود از ایجاد محدودیت در اینترنت گرفته تا دستگیری فعالان خوشنام صنعت آی‌تی اعتراض کرده و چنین تصمیماتی را اشتباه دانسته‌اند.

امضاکنندگان این نامه تأکید کرده‌اند در شرایط فعلی که جمع زیادی از مردم داغدار عزیزان خود هستند، نوشتن از دغدغه‌های صنفی یا تخصصی دشوار است؛ اما تأکید کرده‌اند که در این شرایط، سکوت در برابر برخی رفتارها هم جایز نیست. 

امضاکنندگان این نامه ابتدا اعتراض خود را نسبت به محدودیت‌های اینترنتی و ابزارهای ارتباطی جامعه اعلام کرده و بر این موضوع تأکید کرده‌اند که این اتفاق نقض حقوق شهروندان است. 

در نهایت آنها دستگیری جمعی از فعالان حوزه آی‌تی را در ادامه همین روند اشتباه دانسته و نوشته‌اند: «این افراد همگی از خوشنام‌ترین فعالان صنعت آی‌تی کشور هستند و اگر قرار بر مجرم‌بودن چنین کسانی باشد، بسا که همه ما نیز شریک جرم آنهاییم.»

در ادامه این نامه با تأکید بر رعایت قانون آمده است: «رعایت قانون اصل و فرض هرگونه مدنیتی است؛ ولی قانونی که اکثریت مخاطبانش را مجرم انگارد، حتماً اشتباه است و لاجرم باید تغییر کند. به‌راستی چند نفر از ایرانیان قوانینی چون ممنوعیت استفاده از ابزارهای فیلترشکن یا تجهیزات دریافت تصاویر ماهواره را رعایت می‌کنند؟»

در پایان این نامه، امضاکنندگان خواهان آزادی سریع بازداشت‌شدگان و توقف روند بازداشت‌ها شده‌اند و بر رفع محدودیت‌های اینترنت، به‌عنوان ابزار ارتباطی جامعه و توسعه اقتصاد، نیز تأکید کرده‌اند.

از دو هفته پیش و با شروع اعتراض‌های مردمی، علاوه بر ایجاد محدودیت اینترنت خبرهایی نیز در مورد بازداشت برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور منتشر شد. 

ازجمله بازداشتی‌های حوزه فاوا که تاکنون نامشان اعلام شده می‌توان به عادل طالبی، عضو هیئت‌‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، میثم رجبی، مدیرعامل رادین، محسن طهماسبی، حسین درواری و آرین اقبال از فعالان تکنولوژی و دسترسی آزاد به اینترنت و مخالف طرح صیانت، امیرعماد (جادی) میرمیرانی، فعال سرشناس حوزه متن باز و برنامه‌نویسی و همچنین ضیاء صدر، فعال حوزه رمزارز و بلاکچین اشاره کرد.

ابتدای هفته جاری صادق فرامرزی، دبیر سازمان نصر کشور و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران در گفت‌وگو با «راه‌ پرداخت» اعلام کرد این سازمان هم با تشکیل کارگروهی ویژه که دربرگیرنده نمایندگان نصر تهران و کشور است، پیگیر وضعیت تمام دستگیرشدگان صنعت فاواست.

4 دیدگاه
  1. ارش ابوحمزه می‌گوید

    خواهان امضا این بیانیه هستم جهت ازادی این عزیزان

  2. روهام سروش می‌گوید

    ضیا صدر چرا ننوستین؟ بیش از ۲۰ روزه آزاد نشده

    1. میثم سلیمانی می‌گوید

      اگر با دقت بیشتری بخونید اسم ایشون هم هست

  3. شايان می‌گوید

    بلخره ضربه اين محدوديت ها به دولوپر هاي اَي تي عزيز ما كه خيلي طرفداري ميكردن هم ضربش رسيد به لطف خدا شايد يكم بيدار شن دست از تقويت زيرساخت داخلي براي ملي كردن اينترنت بردارن …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.