راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران صندلی خود در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد

وزارت ارتباطات ایران، امسال برخلاف چهار سال گذشته، نتوانست در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات باقی بماند و صندلی خود در این شورا را از دست داد. 

امروز ۳ اکتبر (۱۱ مهر) انتخابات شورای اتحادیه جهانی مخابرات یا ITU و هیئت مقررات رادیویی آن برای سال ۲۰۲۳  تا ۲۰۲۶ در بخارست رومانی برگزار شد و ایران از میان ۱۶ کشور آسیایی حاضر در انتخابات، رتبه پانزدهم را کسب کرد و از اعضای شورای حکام ITU حذف شد. 

به نظر می‌رسد محدودیت‌های اینترنتی و رشد فیلترینگ از عوامل اصلی باشد که باعث شده با وجود رایزنی‌ها، اقبال سیاسی این بار به حضور ایران در این شورا صورت نگیرد.

ایران اولین بار و بعد از انقلاب در زمان ریاست احمد معتمدی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات توانست به عضویت شورای حکام اتحادیه ITU دربیاید.

در نهایت نیز در سال ۹۷ با تلاش‌ و مذاکرات فراوان از سمت وزارت امور خارجه و وزارت ارتباطات دولت دوازدهم، ایران با ۱۴۶ رای و رأیی بالاتر از کشورهایی چون روسیه، آفریقای جنوبی، لهستان و… برای بار دوم توانست عضو شورای حکام اتحادیه جهانی ارتباطات شود.

اتحادیه ITU یک سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد است. شورای حکام در این اتحادیه که ۴۸ عضو از کشورهای پنج قاره در آن حضور دارند به مقررات‌گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌پردازد.

 همچنین مدیریت و تدوین استانداردهای فضای فرکانسی، تبادل داده و کمک به توسعه ارتباطات در سراسر جهان از دیگر وظایف این شوراست. عضویت کشورها در این شورا مزیت‌های فراوانی دارد؛ از جمله اینکه می‌تواند بازدارنده تصویب مقرراتی باشد که به ضرر آن کشور است.

اعضای شورای حکام متشکل از نمایندگان کشورهای مختلف در پنج منطقه آمریکا، اروپای غربی، اروپای شرقی و آسیای شمالی، آفریقا، آسیا و استرالیاست که پس از برگزاری انتخابات (هر چهار سال یک بار) به نیابت از سایر کشورها به تدوین مقررات و استانداردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌پردازند.

در انتخابات امروز شورای حکام اتحادیه برای سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ کشورها از پنج منطقه جهان به رقابت با یکدیگر پرداختند. 

در منطقه A که شامل قاره آمریکا می‌شد، کرسی حضور در شورای حکام به کشورهای آرژانتین، باهاما، برزیل، کانادا، کوبا، السالوادور، مکزیک و ایالات متحده آمریکا رسید.

در منطقه B شامل کشورهای اروپای غربی هشت کرسی به فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد،سوئیس، ترکیه و انگلستان تعلق گرفت.

پنج کرسی در منطقه C که مربوط به کشورهای اروپای شرقی و شمال آسیا می‌شود به آذربایجان، بلغارستان، جمهوری چک، لهستان و رومانی رسید. 

در منطقه D که دربرگیرنده کشورهای آفریقایی است ۱۳ کرسی به نام الجزایر، مصر، غنا، کنیا، موریس، مراکش، نیجریه، رواندا، سنگال، آفریقای جنوبی، تانزانیا، تونس و اوگاندا ثبت شد. 

اما در نهایت در منطقه E که کشورهای آسیا و استرالیا قرار دارند استرالیا، بحرین، چین، هند، اندونزی،‌ ژاپن، کره، کویت، مالزی، فلیپین، عربستان، تایلند و امارات متحده عربی با۱۳ کرسی توانستند برای جهار سال دیگر به‌عنوان اعضای شورای حکام انتخاب شوند.

ایران در این دور از انتخابات شورای حکام از میان ۱۶ کشور متقاضی برای عضویت با ۹۱ رای در جایگاه پانزدهم قرار گرفت و امکان حفظ صندلی خود در این شورا را نیافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.